Unghästhantering mm

ponnymother

Trådstartare
Nu har grannen fått hem sin nya unghäst som henne vill "forma" själv.
Hästsvans på så vis att hon har haft en unghäst i något år,som hen var rädd för. Den blev såld efter mycket om och men, fast den var halt på alla fyra... ( före det hade hen häst för ca 25 år sen)
Dom har paddock som är väldigt dålig, men i den rids det mycket, ofta på volt, och även longeras.
Min tanke är väl att det blir samma sak nu, men visst är det sämre för en unghäst att gå på böjda spår än en vuxen?

Jag skulle säga att det beror på.

Jag rider nog jättemycket på böjda spår jämfört med vad man kanske gör inom dressyr/engelsk ridning. Min äldsta häst just nu är tolv år och har ridits på böjda spår sedan den var fyra, den har ännu inte tagit skada av det (så vitt jag vet förstås). Jag ser det som att jag rider på ett kontrollerat sätt och om hästen inte är tillräckligt utbildad för att ridas kontrollerat rakt fram så rider jag inte så. När jag ridit unga hästar eller hästar i början av sin ridkarriär kanske jag ridit 10-15 minuter och då på böjt spår för det mesta.

Om man däremot longerar i evigheter eller rider på en volt utan att hästen jobbar så korrekt den kan tror jag nog att det kan bli en del skador.

Hästsvans på så vis att hon har haft en unghäst i något år,som hen var rädd för. Den blev såld efter mycket om och men, fast den var halt på alla fyra... ( före det hade hen häst för ca 25 år sen)
Dom har paddock som är väldigt dålig, men i den rids det mycket, ofta på volt, och även longeras.
Min tanke är väl att det blir samma sak nu, men visst är det sämre för en unghäst att gå på böjda spår än en vuxen?

Vad vill du; kritisera grannen?

Nej, jag trodde bara att det inte var optimalt att låta hästarna gå på volt de flesta ridpassen som reds. Ofta kom dom inte från gården så då red dom i paddocken istället, eller longerade

Ensidigt arbete är väl aldrig att rekommendera varken för unga eller gamla hästar, men jag blir oxå lite frågande till vinklingen på ditt inlägg. jag upplever det som att du är kritisk till hur de hanterar sin unghäst, och jag förstår om du inte vill ta det med dem då det kan vara väldigt känsligt. men att få stöd här hjälper ju ingen.

Snäva volter är inte bra för någon häst. Men någon gång ibland är ingen fara med longering. Men aldrig på snäva volter oavsett.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 892
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 064
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 281
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka