Unghästfrågor

Docka

Trådstartare
Jag har funderat över två frågor inför den kommande satsningen på fälttävlan med min blivande 5-åring:

I TR står det:
Mom 439 Uthållighets- och hoppningsprovet
"För unghäst: Skydd enligt TR III i banhoppning"

Betyder det att man inte får ha höga skydd bak på unghästarna?:confused:
Till och med 7 år, eller till och med 6?

Nästa funderare handlar om det här med bedömning på tävling.
Vad jag förstått förekommer det inte avdelning B vid fälttävlan. Om en unghäst får bäst resultat - vinner den då eller hur fungerar det?
Jag har också förstått det som att man med en unghäst rider samma dressyrprogram som alla andra vid Debutant och 100-klass, men efter det blir det en uppdelning mellan A/b-programmen vid 1* (och 2*)?

Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till?

Sv: Unghästfrågor

Det görs ingen skillnad på unghäst och gammal i fälttävlan, den bästa vinner :D a eller a program har inget med unghästar att göra, det finns helt enkelt två 1* program. Sen används fortfarande äldre program också, så det gäller att kolla på tävling vilket det är man ska rida (även i deb och lätt!), dock brukar det vara samma på de flesta tävlingar.

När det gäller skydd är det ju som det står i tr. Har inte kollat det jätte noga då jag inte har några skydd som inte är ok, men i hoppning är det upp till 7år du inte får ha höga skydd eller med resårspännen.
Men det är alltså banhoppningen det gäller, i terrängen får du såklart ha höga skydd :)

Tack! :bow:

Så i fälttävlan kommer man rätt in i tävlandet så att säga? Inga Clear-round och så får du en rosett? Fränt =)

Det jag reagerade på framförallt vid de 1* dressyrprogrammen var att A verkade så himla mycket enklare än B - men det kanske är en uppfattningsfråga..?

Skönt att få det där med skydden utrett ;)

Jag har kommit på en ny fråga ;) Dock ingen unghästfråga:

Vad är grejen med klädseln vid veterinärchecken på större tävlingar?
Badminton till exempel, eller vid en 3* jag var på på Irland.
Där hade alla kvinnor jag såg högklackat, och en del korta kjolar - WHY!?

Det finns ju clear-round i debutant, men då gäller det alla hästar i den klassen. Från och med nästa år kommer det ju komma speciella unghästklasser i bara terränghoppning, men även då är det tävling då hästarna bedöms med poäng efter förmåga i terrängen.
Oftast används a programmet på vanliga tävlingar. B inte lika ofta men ibland internationellt och på mästerskap, men det kanske någon som har bättre koll än mig kan svara på...

Klädseln vid besiktning är alltid väldigt prydlig på fälttävlan, inte som de slafsiga hopp och dressyrryttarna ;) Vet. besiktning är nästan som en egen gren i fälttävlan och på stora tävlingarna är det ofta rätt mycket publik som kommer och tittar på när hästarna springer upp. Det är ju en viktig del, men också en gamal tradition som många andra saker med ursprung i England...
Angående kort kjol och högklackat, ibland kanske man vill dra vets. uppmärksamhet till sig själv hellre än hästen ;) Har också hänt att manliga ryttare funderat på att ta till kort klänning-tricket när hästen kanske inte är så fräsch som den borde vara efter terrängen :angel:
Dock mest på skämt, de flesta ryttarna är väldigt noga med sina hästar och veterinärerna för det mesta proffsiga

Jag har faktiskt misstänkt något sådant...
Men skulle man inte få komma i tex. sina tävlingskläder?
Det ska liksom vara snygg-snyggt? :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka