Unghästen vägrar ta bettet!

H_lena

Trådstartare
Hej! Vi fick för ett tag sen en oinriden 7-åring till stallet, vilken jag ridit en del på nu, och hon har lärt sig väldigt fort. Jag är inte ägaren utan jag rider henne och blir instruerad om hur. hon kan galoppfattnining, lystnar på skänkel, både framåt och sidförande, går i fin låg form i trav och skritt och vi har börjat känna lite på skänkelvikning. Grejen är den att hon att hon alltid varit lite rädd för bettet, men det har utvecklat sig till att hon vägrar ta det när man tränsar. Om man lockar med en liten godbit, och sedan smusslar in bettet funkar för det mesta, men alltså jag vill ju att hon villigt ska ta bettet utan att någon blir frustrerad! tror ni detta beror på att hon inte gillar att ridas? eller mer att bettet ligger dåligt?
Ni får gärna ventilera era tankar om detta:)

tack på förhand!

Sv: Unghästen vägrar ta bettet!

Är hon kollad i sin mun? Det är det första jag skulle göra.
Blev hon inriden så sent är risken stor att hon aldrig är raspad eller kollad i sin mun och då kan hon ha hakar som gör ont.

Kanske har hon haft/har ont i sin kropp (träningsvärk?) som gör att hon förknippar bettet med träning=smärta?

Sedan ger jag alltid mina hästar en sockerbit vid tränsning, det är bra för att stimulera saliven sa min gamla tränare (gammal militär).

Precis, få munnen igenomkollad, och se till att rutinmässigt byta bett för att få olika tryckpunkter. Dessutom kan man ju prova låta munnen vila ett tag och rida på hackamore.

oj! jag tror inte ens att de har kollat hennes mun, så det är nog mycket möjligt! tack för tipsen, jag ska höra med ägaren så kommer vi säkert fram till en förklaring. :laugh: tack för hjälpen igen!

ja jag säger som dom innan. kolla hennes mun ordentligt och sedan rid på hackamore eller sid pull. de gjorde jag i början på min unghäst som va tjaffsig i munnen å nu e hon helt okej. behövde bara rida med sidepull 3 ggr sen va hon br ai munnen. är också supe rom man kan rida dom på bettlöst för om i fall dom skulle få någon skada i munnen eller liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 472
Senast: Woffe
·
Hästhantering Hallå! Som rubriken lyder. Har världens goaste 3-åring som just nu går på bete, men imorgon ska vi på en kortare tömkörningskurs för...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Sunrise33
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama