Unghästen kommer hem! Vad ska vi hitta på nu?

J

Jozzi

Hejsan,

Nu har äntligen min gosis, 1 år och 4 månader, islandshäst, blivit kastrerad och allt har gått bra! Ska ta hem honom om cirka tre till fyra veckor för våra vinterhagar är inte klar ännu.

Jag tänkte göra när han kommer hem:

- Ut och gå. Testa hur han reagerar i trafiken. Innan han åkte iväg så var han sten cool. Inte rädd för något.
Klättra lite i grusgropar.
Vara med och titta lite på kurser och träffa folk och hästar.

- Leka lite NH.

- Vänja han vid träns och sele. För jag vill köra in han, men ska inte åka efter. Vill bara att han ska bli van med vagnen och känna sig trygg.

- Ha han som handhäst.

Har ni några tipps på vad man mer kan hitta på?
Jag vill göra han van med så mycket som möjligt nu för jag tror det blir lättare i framtiden sen när han ska ridas in osv. Allt detta ska inte bli träning. Det ska vara roligt att göra för han!

Sen när det blir sommar igen så kommer han få åka iväg på bete igen.

Vad tycker ni? :)

//Jozzi

Sv: Unghästen kommer hem! Vad ska vi hitta på nu?

Jag har en 1,5 åring.
Det vi tränat hitills är:
Promenader vara rätt placerad i förhållande till mig.
Lära sig longeringens grunder.
Handhäst vid ridning och rätt placering.
Stå uppställd själv en stund ( obs han tror bara han är själv är alltid så jag kan se honom)
Stå still uppställd
Lyfta på alla fötter, Kunna ta på honom överallt.
Tömkörning

Nu tränar vi:

Bakdelsvändning och framdelsvändning.
Sidorörelse
Gå undan för tryck

Men det jag känner är viktigast är att spendera tid med honom ensam i en hage, bara hänga lite lätt på ryggen medans han äter mm
och bara vara nära honom.

Hoppas detta ger dig lite ideér

Ahh lite flera ideér fick jag nu. Tackar! :)

Hur gör ni när ni har en handhäst?
Håller ni i dem med ett grimskafft eller sätter ni fast unghästen på något vis?
Har ni repgrimma/"vanlig" grimma eller träns?

//Jozzi

Jag använder en longerlina, så att jag kan släppa ut länger eller korta av beroende var han är placerad. I början har de inte så toppenkondition eller lite problem med underlaget (ömma hovar)och kan sacka efter, men det blir bättre och bättre för varje gång :)
Sätter inte fast linan i något utan håller den i handen. De kan ju få för sig att tvärnita rätt som det är i början :angel:
Använder en vanlig grimma, tänkte skaffa ett sidepull snart. Vill vara utan bett så länge som möjligt.
hoppas du förstår min beskrivning :crazy:

Okej. Jodå jag förstår hur du menar. Kanske ska köpa ett flexikoppel som man har till hundar så slipper man ha så mkt snöre i handen :P
Men då vet jag iaf. Tack tack!

//Jozzi

agillity kan ni oxå testa riktigt rolig å bra träning

Vår islandshäst gick i flock fram tills 4 års ålder. Det han pysslade med där var social träning med andra hingstar (vår kastrerades vid 3), fick hovarna verkade, blev vaccinerad och ibland byttes hage. Stod på stall några nätter ibland men inte mera. Åkte transport nån gång.

Resultatet?! En lättinriden, trevlig och nyfiken krabat. Underskatta inte flockuppväxtens funktion.

Ta det lugnt !

Hej,

Jag håller nog med föregående talare. Jag väntar precis som du på att få hem min nykastrerade isis om några veckor. Min är dock 3,5 år och har gått i hingstflock fram till nu. Det enda som gjorts med honom är verkning, avmaskning, leda i grimma.

Du ska (väl) ändå inte rida in honom föränns han är 4-5 år gammal så ni har all tid i världen att bygga en relation och etablera ledarskap. Jag skulle ställa ut honom med hästkompisar och bara ta in honom någon gång i månaden för att så sakta börja med allt det du räknar upp. Om du vill jobba mer koncentrerat med något så gör det någon vecka. Släpp sedan ut honom en längre period så att han får smälta det hela. Som sagt flockfostran är den bästa grunden för en trevlig och lätthanterlig häst.

Lycka till !

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 971
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka