Unghästen gräver upp sin box!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trubbel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 089
T

Trubbel

Lillhästen, snart 1-årig ridponnyhingst, har börjat med en väldigt störande grej. När han äter ur krubban står han och gräver hela tiden med framfötterna. Han är van att stå utan sim mamma och får alltid mat i lugn och ro, utan någon konkurrens. Han gräver inte om man står hos honom, men det går ju inte att göra varje gång han får mat... Hjälper inte att ge kraftfodret på golvet, han skrapar ändå (fast det ser bra skojigt ut... :crazy:). Hans bädd blir väldigt ojämn, det blir svårt att mocka och ibland har han grävt så mycket att kalken på golvet kommer fram och det är juh inte bra!
Någon som har några tips? Varför kan han ha fått för sig att göra så??

Sv: Unghästen gräver upp sin box!

Jag har en likadan, jag har helt enkelt grävt ur bädden där, och lägger halmkakor. Han krafsar upp dem med, men slipper stå i nedförsbacke den stunden i alla fall. Lägger dit nya dagligen.

Annars kan du prova att ge i en STOR balja på golvet, sån där man lägger i bildäck t ex. Då blir det knepigare att skrapa, då de lätt slår i baljan då, det får en del att sluta.

Sista utvägen är att ta ut bädden (då slipper man nedförsbackeproblemet) eller att ge kraftfoder utanför boxen.

Liknande trådar

Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 201
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka