Unghästbedömningen

A

a_schuber

Vet någon när resultaten från unghästbedömningen på Dackeritten kommer?

Sv: Unghästbedömningen

Det där sa mig inte så mycket. Det fanns ju bättre/mer komplett resultat förra året.

Sv: Unghästbedömningen

Vi har inte fått några detaljerade resultat hemskickade heller.
Synd att inte fler var med och deltog eller tittade så vi kunde ha en bred utvärdering av sättet att bedöma unghästar.

En stor brist är just det som min andra tråd handlade om - hållbarhet.
Hur hittar vi "järnhästarna" som Maja kallar dem och hur ser vi hur "järnet" nedärvs??? DET är så otroligt viktigt och framgår inte av bedömningen. Vi berörde det under vårt "mingel" kvällen innan. Jessica vill tex ha en "hårdhet" hos hästarna som hon kallar det.

Krånglet med att tävlingsbedöma unghästar eller att tävla på 50 km som Folksam Cup (se diskussion under Fornabodaritten) är att vitsen är att se vilka som blir bra elithästar och/eller att få fram ekipage till långa ritter och det är inte samma sak som bedöms/premieras.
Detsamma gäller testerna som gjorts av distanskommitten, att kolla konditionen på hästar är inte samma sak som att checka hållbarheten.

Tänk om någon kunde uppfinna en apparat som man kunde se max antal km hästen har i sig och hur många km ryttaren redan tagit ut. Kilometerantalet går sedan givetvis att påverka med rätt uppfödning, träning, hästhållning, hovslagare, ryttarsits, sadel, tävlingsmatchning osv....

Liknande trådar

Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 247
Senast: Robina
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De tillhörde C-truppen inför utomhussäsongen 2024. Sen dess har resultaten varit på imponerande hög och jämn nivå – det tar...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII