Unghästar stressas av inridning

Sv: Unghästar stressas av inridning

Men det var ju knappast någon nyhet att unghästarna är stressade när man sitter på dem för första gången.

Men det var ju knappast någon nyhet att unghästarna är stressade när man sitter på dem för första gången.

Kan inte annat än hålla med, för det är väl en självklarhet att utsättas för något helt nytt och hamna i en ny situation innebär en viss stress, sedan att det är upp till inridare och utbildaren att minimera denna stress så mycket så möjligt är ju en helt annan sak...

/Camilla

Här kan jag faktiskt inte hålla med! Min åsikt är att när man väl kommer så långt som att sitta på hästen så ska den inte bry sig ett dugg om det!

Reagerar hästen så anser jag att man får backa och felsöka. Antingen så har man gjort nåt fel själv, eller så kanske sadeln inte passar så det gör ont när man sätter sig... eller så kanske hästen har någon skada?

Här kan jag faktiskt inte hålla med! Min åsikt är att när man väl kommer så långt som att sitta på hästen så ska den inte bry sig ett dugg om det!

Reagerar hästen så anser jag att man får backa och felsöka. Antingen så har man gjort nåt fel själv, eller så kanske sadeln inte passar så det gör ont när man sätter sig... eller så kanske hästen har någon skada?

Jag håller med dig... När vi rider in en häst får det aldrig finnas stress inblandat då har man gått för fort fram. Man måste kunna "känna" när hästen är redo för "nästa steg" Jag tycker personligen att många ryttare rider in sina hästar för snabbt. Vissa hästar håller stressen inom sig och kan se lugna ut på ytan men inom sig är det kaos.

Ökad och/eller oregelbunden hjärtfrekvens kan faktiskt också tyda på bla upphetsning..

Ta en människa t.ex.. betyder ALL ökad puls att vi blir rädda och ängsliga? eller vi kanske är peppade, arga, förväntansfulla eller upphetsade.. säg den ryttare som inte fick ökad puls och oregelbundna hjärtslag när det var dags att hoppa bana inför publik första gången i livet.. ;) Jag vet att jag absolut INTE var opåverkad iallafall.. :D

En ökad puls har funktionen att den förser hjärnan med mer syre och ökar koncentrationen, detta är 100% helt naturligt både hos människor och djur när vår omgivning säger "hey! det är nått nytt på G, koncentrera dig!"
så om en häst inte får ökad puls när en människa klättrar upp på den första gången.. ja då är det ju en hjärndöd häst.. (Kimmis87 & rutger21: har ni haft era hästar kopplade till hjärtfrekvensmätare när ni suttit på dem första gångerna? näe jag trodde väl inte det :grin: )

haha med Kimmis vet man aldrig faktiskt, i och med att hon är distansare som gärna mäter puls lite här o där!

Skulle inte tro mina är speciellt upprörda av att jag sitter upp, det är lika normalt som allt annat vi gör så. De är alltid väl förberedda.

hur vet dom då att pulsen inte gick upp för att det körde förbi en bil på vägen? eller en fågel flög över trädtopparna?
en häst är vaksam på allt ^^

hursomhelst så tror jag inte att det är något forskningsresultat som kommer att skaka om hästvärlden.. det är helt naturligt att alla levande djur får högre puls när något nytt händer.. och det tar inte skada av det..
För givetvis finns det ingen vettig hästmänniska som inte avbryter om hästen verkligen får panikångest vid första uppsittningen och första ridturen.. en rädd häst är en farlig häst..

Ökad och/eller oregelbunden hjärtfrekvens kan faktiskt också tyda på bla upphetsning..

Ta en människa t.ex.. betyder ALL ökad puls att vi blir rädda och ängsliga? eller vi kanske är peppade, arga, förväntansfulla eller upphetsade.. säg den ryttare som inte fick ökad puls och oregelbundna hjärtslag när det var dags att hoppa bana inför publik första gången i livet.. ;) Jag vet att jag absolut INTE var opåverkad iallafall.. :D

En ökad puls har funktionen att den förser hjärnan med mer syre och ökar koncentrationen, detta är 100% helt naturligt både hos människor och djur när vår omgivning säger "hey! det är nått nytt på G, koncentrera dig!"
så om en häst inte får ökad puls när en människa klättrar upp på den första gången.. ja då är det ju en hjärndöd häst.. (Kimmis87 & rutger21: har ni haft era hästar kopplade till hjärtfrekvensmätare när ni suttit på dem första gångerna? näe jag trodde väl inte det :grin: )

Behövs inte:) att läsa av hästen räcker..
Stress vid inridning är långt ifrån bara ökad puls.. Tyvärr så mår många unghästar dåligt idag pga mycket stress omkring dem..

2 åringen jag har nu stod o betade och avbröt inte sitt beteende för att jag hoppade upp, jag tycker man då kan anta att hästen är rätt trygg med det man gör. Mina hästar får inte ökad puls för att det kommer en bil.

Visst att hästar "ska vara" vaksamma på allt, men tittar man just på pulsen så tycker jag faktiskt inte att den ändras speciellt mkt. Nu kanske mina hästar är tryggare och lugnare än "normalhästen", men på mina hästar har det varit så att de sett nåt, och vipps går pulsen upp till kanske 80 slag/minut, för att 3 sekunder senare ligga runt 50 slag/minut igen, blir hästen rädd för att man hoppar upp så skulle pulsen dels fortsätta stiga och dels vara ökad betydligt längre!

Pselma hade jag pulsmätare rätt tidigt i inridningen eftersom jag tycker det är väldigt spännande, nu har jag inte haft det på ett tag då den jag hade gick sönder, men nu har jag en ny här hemma så nästa gång jag sitter på 2 åringen (vilket då blir 3 e gången) så kommer jag alla gånger använda pulsmätaren.

Sedan tycker jag att det snarare är inre stress som synns på pulsen faktiskt, tex om man ska gå förbi nåt som är äckligt, men där hästen bara spänner sig lite så kan pulsen fara iväg mot 120 slag/minut, trots att hästen ser relativt opåverkad ut. Medans där hästen faktiskt hoppar till, hinner ta några steg iväg innan ryttaren hinner korrigera så går inte pulsen upp alls lika mkt.

Ett tips till nästa gång, skriver du till en distansryttare så ska du nog nästan snarare bli förvånad om denne inte använder pulsmätare i all sin träning ;)

Ja en rädd häst är helt klart en mkt farlig häst, framförallt om den är rädd för den som sitter på ryggen!!

Det du skriver om är väl egentligen skillnaden mellan positiv och negativ stress, för all stress är ju inte negativ varken för oss eller djuren.

Stress kan också komma av förväntan över vad som hända skall, tex min gamling som när hon fortfarande var unghäst var så laddad varje gång vi skulle iväg någonstans att hon stod och skakade i stallgången, och sedan fick bromsas hela vägen in i transporten för att hon inte skulle trava in... När hon väl stod där inne då var det lugnt för hon var säker på att hon skulle få följa med...
Så i det läget visst att hon blir stressad och taggad men jag kan inte se det som negativt, utan det är en uppbyggd förväntan som visserligen går lite överstyr men fortfarande positiv...

/Camilla

Håller helt med dig i din åsikt!
Samma åsikt anser jag att man kan applicera på det mesta, om inte allt, nya som man gör med sin häst. Om man tar det i lagom stora steg tillsammans med hästen och hela tiden bekräftar, så ska inte hästen bli det minsta stressad eller orolig. Bara konstaterande och accepterande.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 343
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama