Unghästar - lösdrift ?

Sophia_

Trådstartare
Vad gör ni med era unghästar efter avvänjning?
Skickar på lösdrift? Eller har ni kvar dem hemma?

Jag har mitt sto i ett kollektiv och ska ev ta föl nu i juni, sommaren 2006 och hösten kommer hon kunna gå ute hela dagarna med fölet, men efter avvänjning är jag inte helt på det klara vad jag ska göra.

Det finns ingen möjlighet att ha kvar fölet här hemma eftersom hästarna går in vid 16-tiden och det känns helt fel att "stalla upp" en ung häst, såklart.

Men samtidigt vill jag juh vara med under hästens uppväxt och hantera den. Alla jag känner som tagit föl har skickat iväg dem på lösdrift, och tagit hem dem två år senare... Hur blir det då med hanteringen och kontakten?

Vad kostar lösdrift hos er? Vad är det rimligt att betala? När är fölet gammalt nog att gå på lösdrift?

Sv: Unghästar - lösdrift ?

Jag anser att det viktigaste är dock är umgänge med jämnåriga. Lösdrift är väldigt bra om det sköts på rätt sätt. Det är svårt att säga vad som är rimligt pris för lösdrift, det beror ju på vad som ingår i priset. Men det är ju nästan lika mkt arbete för den som har är ansvarig för lösdriften som om du hade haft hästen inackorderad i vanligt stall.

Min ettåriga unghingst har jag hemma. Jag funderade på att skicka iväg honom på hingstbete men som det är nu så tycker jag att det verkar fungera utmärkt här hemma.

Han går ute dygnet runt i en stor hage tillsammans med min äldre valack. Dom fungerar bra tillsammans, Said får vila när han vill och dom har också väldigt roligt med varandra.

Men om man ska välja mellan uppstallning eller lösdrift så skulle jag nog välja lösdrift med jämnåriga. Unga hästar kan nog lätt bli ordentligt uttråkade av att stå mycket inne.

Vi släpper först våra unghästar på lösdrift våren när de fyller ett år, första vintern står dom inne under vintern två och två i boxar men går ute mycket.
Sedan släpps dom ut och stannar i unghästflocken tills dom är färdiga att betäckas när dom är tre, då går dom ut i sto flocken och rids in!
Hingstar som ska vara hingstar stallar vi upp dom går endast på vanligt sommarbete, man behöver uppfostra dem och hålla koll på temperament etc.

Jag skickade iväg både sto och föl på lösdrift efter sommarbetet och tog sedan hem stoet efter skiljningen. Jag åkte varje vecka till unghästen och pysslade lite med henne(uppbindning, borstning och lyfte hovar mm) och lät henne vara i övrigt. Tog hem henne över sommaren då hon fick gå i flock med jämnåriga på bete och skickade sen iväg henne på en annat lösdrift som låg närmare. Plockade hem henne igen på vårvintern och stallade upp då jag inte hade tid att åka mellan så många olika stall + inte var helt nöjd heller med lösdriften.

Den första lösdriften visiterade henne dagligen, såg till att verkningar, vaccinationer och avmaskningar sköttes enligt konstens alla regler, räknade en individuell foderstat åt varje individ och de hade fri tillgång till stråfoder och välhalmad hall och tillgång till stall. :bow:

Nu går hon ute med jämnåriga på bete i stor och kuperad hage. Kördes in i vår utan några som helst problem. Har fri tillgång på stråfoder, ute heldagar under vinterhalvåret och jag har tillgång till både bra veterinärer och hovslagare som kan komma med kort varsel om det behövs. Finns inget ridhus i närheten så det är bra träning att åka iväg varje gång hon ska löshoppas. Hon är lättlastad och okomplicerad att hantera.

Min ett årshingst är på hingstbete nu och jag hälsar på honom och pysslar lite ca 2ggr/vecka. När han kommer hem till hösten kommer han att stå uppstallad här hemma (ute i hage mycket förstås). Jag vill inte skicka iväg honom på lösdrift utan istället ha honom hemma för att hantera honom, börja tömköra lite osv...hade jag däremot haft tillgåmg till lösdrift hemma på gården då hade det varit en annan sak.

Jag skickade iväg min unghäst på lösdrift vid avvänjningen men åkte självklart dit minst varannan dag. Varje dag bands hon upp 2 ggr av de som hade lösdriften och ägde den andra unghästen, och fodrades med kraftfoder.
Jag var där och borstade och fixade osv. samt gick några promenader. Sedan tog jag hem henne igen efter vintern när de skulle på bete.

Funkade bra, jag fick lösdrift, men slapp "vind för våg" som man ofta förknippar lösdrift med.

jag har gjort som flera andra, haft unghästen på lösdrift i närheten så jag har kunnat vara där ett par ggr i veckan. Då var ju han min enda häst också, så jag har ju inte haft två stall att åka till vilket såklart kan bli jobbigt.
Han stod på stall hos uppfödaren tills på våren som ettåring, först med mamman och efter avvänjning i gruppbox med två jämnåriga (ute på dagen, inne på natten). Sen köpte jag honom, skickade på hingstbete (där det INTE funkade så bra som man kan tro om välkänt stuteri...), tog honom därifrån i augusti till lösdriften där han stått tills nu (han blir tre nu). Det har funkat jättebra, han har gått med en jämnårig och en äldre valack. Sen de kastrerades förra våren har de även gått med de andra hästarna dagtid, så han har fått ordentligt med hästuppfostran och flockkänsla. De har fått kraftfoder två ggr per dag, antingen uppbundna i ligghallen eller intagna i stallet. Så de har fått bra grunduppfostran iom det, sen har jag aktiverat honom periodvis med promenader, tömkörning osv. Jag är jättenöjd med detta upplägg för unghäst, har dessutom passat mig bra att inte behöva åka varje dag bara för att mocka åt en tvååring, då jag pluggar och har rätt mkt att göra med extrajobb och så.
Jag betalade 1200 per månad, då ingick fri tillgång på ensilage, halm, havre, betfor, mineral och allt jobb då. Sen har jag ju hjälpt till lite med fodring och så när jag ändå varit där. Vi har även skött hovslagar och veterinärbesök etc gemensamt.

Lite grejer att tänka på vid val av lösdrift:
- mkt plats! Det blir geggigt när de går ute jämt, så gott om plats gör det ju bättre
- tillräckligt stor ligghall, så att alla kan vara inne samtidigt utan bråk. Är det dessutom en unghäst är det ju viktigt att de får plats/ro att ligga ner så mkt som de behöver
- möjlighet till individuell utfodring
- hur löser man vattenfrågan på vintern?

Min hingst (född 12 maj 2004) skickade jag på lösdrift i mars och där får han vara till nästa höst eller längre. Där är stora fina hagar och en harmonisk flock på 7 ettårshingstar.
Jag betalar 8000 kr/år och då ingår verkning och avmaskning.
Jag hälsar på honom ibland och det uppskattar han. Han var välhanterad (till skillnad från vissa andra) när jag lämnade honom och det har inte varit några problem där utan han har fått beröm för sitt goda uppförande.

Jag tycker hingstfölen ska vara minst 7 månader när de flyttas från stoet, mitt hingstföl hade jag flyttat tidigare om jag haft möjlighet. Hade jag haft ett stoföl hade jag nog väntat några månader längre, till maj.

Låter som ett ideal, så vill jag också ha det!! Har redan börjat fundera lite på lösdrift till min hingst (f 25/4 i år). Hoppas kunna hitta någon bra flock där han kan gå kvar länge.
Lämnade du stoet hemma o bara transporterade iväg åringen? Hade du haft dem isär nattetid tiden innan? Släpptes alla samtidigt på betet eller var det bara din som var 'ny i gänget'? Gick det relativt smärtfritt?

Stoet flyttades i februari och åringen gick kvar med det andra stoet och fölet en månad innan han flyttade. Han var första hingsten som kom utifrån och i början var det han, en åring och en treårig valack som gick tillsammans. De andra kom i slutet av april.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka