N

Namarra

Hej!!
jag är skötare på en unghäst på 2år ägaren har inte tid med henne för hon har en annan häst hon är mer för ridning men hon har inte gjort mycket med henne de ända hon va när jag tog hand om henne va att hon va löshoppad ca 3ggr..nu är hon van att stå i stallgången bli borstad,kratsa hovarna bli tränsad leda från hagen m.m..Men jag undrar kan man longera m.m. för hon ska ju ställas ut nästa vår/sommar 3årstestet vad ska man göra till dess tacksam för svar

jag har henne 2ggr/vecka...:rofl:

Sv: unghäst

Jag tycker inte att du ska longera. Det räcker om din häst löshoppas och hanteras (ryktas, spolas, lastas, miljötränas, osv). Spara runda spår och annat tills din unghäst har vuxit till sig något och den ska arbetas systematiskt. Men då räcker inte två dagar i veckan, utan kräver betydligt större engagemang.

longering ska man vara ganska försiktig med i den åldern. om hästen har växtvärk är det inte så snällt att börja longera. ett tecken på växtvärk är att hästan ligger ned väldigt mycket.

oki tack så mycket..men jag kommer att ha henne mer under sommaren om hon finns kvar då för ägaren funderar på att sälja henne men igår fick hon stå inne i 2min ungefär själv och de gick faktiskt bra..hur högt får man hoppa hästen?
kan man träna lite markarbete med henne i paddock och i skogen m.m.?

lite mer tips på vad man kan göra med en 2åring..växer inte lika mycket nu som förra året:bump:

Mitt tips är promenader!
Kanske låter tråkigt, men det är ett jättebra sätt att träna följsamhet, halter, tempoväxlingar...och så har man trevligt tillsammans med hästen under tiden.
Gå på många olika ställen, både i skogen och på vägar så vänjer du dessutom hästen vid olika miljöer, terräng, trafik etc. Då har du en orädd, trafiksäker och lydig häst att sätta igång att rida sen :)

Longera ska du inte börja med än, hästen är för ung.

Lycka till :banana:

Tack det ska jag göra..de finns trafik där ganska nära och skog med finns paddock ett ridhus 30min bort..

kan man börja tumköra henne??
hon är halvblod/fullblod ca 160hög

Njaa...visst kan man börja tömköra så tidigt om hästen är redo och man har ett särskilt syfte med det. Men då måste du verkligen veta vad du gör, annars kan det göra mer skada än nytta.

Skulle nog nöjt mig med promenader o pyssel fram till hösten åtminstone.

Inför ett treårstest är det bra att hästen kan lyssna bra när den leds.
Träna att gå mkt. och att också kunna stå stilla lägg in lite halter på promenaden. Låt hästen stå stilla en liten stund och gå sedan vidare en bit innan nästa halt. Gör inte för många halter bara för då tänker hästen "bakåt" istället och kan börja backa.
Se till att hästen lyssnar till dig hela tiden och att den är uppmärksam på dig.:)
det är mycket runt omkring på en treårsvisning och du har mycket igen om hästen är van att ledas och lyssnar på dig.

tack så mycket för all hjälp..jag ska gå promenader med henne jag väntar med tömköring ett par månader eller så...

men sen när man har gjort detta i ett halvår ungefär vad kan man börja med då??
när hästen är 2år och 6mån det är hon i augusti

Ska hon inte på bete?

Själv har jag en tvååring och han ska inte göras så mycket med förrän till senhösten.

Som det är nu är han van vid att ledas, stå uppbunden, pysslas med (extra mycket träning har lagts vid att pilla med öronen och benen), han har haft filt och maggjord på sig, han har fått smaka på bettet och haft träns, han har åkt transport ett antal gånger, gått ut på promenader och tränats över att gå över några bommar.

Jag ska tömköra honom lite grann snart och löshoppa honom ett par gånger och sedan ska han iväg på hingstbete över sommaren igen.

Därefter kommer det att bli mer promenerande (kanonbra träning att få komma ut och se sig omkring - och bra träning för mig också) och tömkörande innan han ska ridas in under vintern/våren (om han inte är i en rejäl tillväxtperiod då - i så fall väntar vi).

Det viktigaste är väl att låta en tvååring få busa med kompisar i bra hagar så att den kan muskla sig och lära sig att umgås med andra hästar (helst i olika åldrar), få rejäl och bra mat, få grunderna i hantering och i övrigt få vara ifred.

;) Krocket

jo de är klart att hon ska gå på bete..med dom hästar hon går med nu som är från 5år och uppåt..hon kom hem från ett stall där de va helinakodering i slutet av ocktober..för hon gick på lösdrift då nu i box..hon är van vid att stå i stallgången bli borstad och kratsa hovarna även att ledas från hagen och lite runt stallet.ha träns på sig stå inne lite själv..

så nu ska jag börja med att gå promenader med henne ute i trafiken,skogen och i paddocken.lära henne stanna,backa,sidan m.m
sen ska vi även åka och löshoppa henne

nån som tycker att de är fel???

lite ur flyingemodellen:

föl-1 år
lösdrift, gärna kuperad terräng med naturliga hinder.
utbildningsmoment: hantering på lösdrift, lära sig stå still, bindas upp, ledas, lyfta hovar, vänjas vid att ha gjord om magen (elastisk), lastas, löshoppning i grupp.

2år:
vänjas vid träns, tömkörning och inkörning

2,5-3år:
sadeltämjning och inridning, longering, häst vid hand, löshoppning

tycker absolut att du kan börja tömköra din häst. många är nog lite rädda för att göra för mycket med sin unghäst och många blir nog lite för ambitiösa... det viktiga är att man är observant på vad hästen klarar av både psykiskt och fysiskt...
vänta inte för länge bara..

lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

tck för lite mer svar och roligt att man inte bara får samma svar från alla..för de är ju olika från unghäst till unghäst alla är inte lika...:rofl:

Jag har börjat med att gå på promenader utanför stallet..sen ska jag även börja me trafiken åh skogen..så att hon vet vart hon sätter sina hovar..och blir bekant med omgivningen ska hålla på med detta ett tag sen ska jag börja med tömkörning lite NH dom sju lekarna sen ska hon få gå på bete..men ändå hålla på med tömkörning och även inkörning..:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama