Z

zemra

Hur länge eller mycket kanske man hellre ska säga, hade ni ridit när ni skaffa unghäst? Hur vanligt är det att unghästen "busar" vid inridningen? Alltså, är det mer vanligt än ovanligt att bebisen bockar å har sig i början?
Malina

Sv: Unghäst

Det är mer vanligt än ovanligt ja. De vet inte hur de ska bete sig så de gör som de gör med sina kompisar i hagen. Blir de glada så skuttar de lite, blir de rädda så springer de. Meningen med att rida unghäst är att få den att förstå vad som är ok och inte utan att för den skull hämma dess vilja att vara och göra. Man ska kunna plocka fram en positivt inställning till sådant som är jobbigt (hemskheter och jobb mm) och snabbt och effektivt "kväva" beteende man inte vill ha utan att hästen själv märker det. Ovh inte minst så ska man plocka frma hästen egna självkänsla, den ska vilja visa upp sig o lära sig saker och hästar mår bra av beröm!

Hur mkt du ska ha ridit för att lyckas med det går inte att svara på. Jag tycker många som rider saknar det trots eviga år på hästryggen. Men du måste ju iaf ha grunden: balansen o känslan i din sits. Tror jag red min första unghäst seriöst (red grannnens ett tag när min ponny var sjuk men henne red jag som vilken annan ponny som helst) när jag hade ridit kanske en 8 år på egna ponnyer. Och då var de hos en uppfödare som visste precis hur jag red och hur hon ville jag skulle rida unghästarna så jag fick väldigt mkt stöd av henne. En positiv sida hos mig ang unghästar är att jag aldrig blir rädd. Jag kan låta dem busa och bli rädda utan att behöva ta i dem eller bli arg på dem för att jag blir rädd. Det tror jag är en bra grej, att inte "störa" utan låta det komma av sig självt. Men sen måste man våga sätta gränser oxå, vilekt oxå brukar funka bra eftersom jag inte blir rädd då helelr :p Mkt skön egenskap i detta sammanhang, mindre bra i andra :crazy:

ok, tack. Ja, det beror nog på hur mkt man har ridit inte bara hur länge.. Jag har Ridit privat hästar i 9 år och ridit ett par unghästar det gick bra och ägarna var nöjda, men då fanns det andra hästkunninga i närheten och det känsdes som en trygghet, så steget till att skaffa en egen unghäst känns lite läskigt.... hehe, men jag har många duktiga hästmänniskr nära till hands ändå, fast inte i samma stall.. fast jag tror nog att det är lite överdrivet det där med unghästar. Tack för ditt svar iaf!
Malina

fast jag tror nog att det är lite överdrivet det där med unghästar. Tack för ditt svar iaf! Malina[/QUOTE skrev:
Ja och nej. Det är många som misslyckas med sina unghästar och då kan det ta lång tid att reparera skadan. Jag tycker gott du kan ta hjälp av någon som är proffs och gå med så du lär dig under tiden. Det är bättre än att vara osäker, plus att du får nyttiga erfarenheter.

zemra skrev:
Hur länge eller mycket kanske man hellre ska säga, hade ni ridit när ni skaffa unghäst? Hur vanligt är det att unghästen "busar" vid inridningen? Alltså, är det mer vanligt än ovanligt att bebisen bockar å har sig i början?
Malina

Är man redo för att ta på sig ansvaret för en ung häst/ponny ska man inte ens ställa sådana här frågor du nyss har frågat!

Jag hade hållt på med hästar i ca 18 år när jag skaffade min unghäst förra året. då hade jag varit med och ridit in och ridit till unghästar emellanåt, så jag visste lite vad det innebar om man säger så. Min unghäst är f.2001 och reds alltså inte in förrän han var 4 år. Han har nästan aldrig hoppat och studsat eller bråkat nåt större. Några små bocksprång blev det väl, men aldrig nåt större. Det är nåt av det roligaste (och jobbigaste) jag varit med om under mitt liv tillsammans med hästar...

Panikie skrev:
Är man redo för att ta på sig ansvaret för en ung häst/ponny ska man inte ens ställa sådana här frågor du nyss har frågat!

Får nog instämma, faktiskt, pessimist som jag är :crazy:

jaha. Får se hur jag gör, tror jag ska ta han.
Malina :banana:

No hard feelings :D
Jag lämnade iväg min unghäst och jag har ridit länge, men jag är förstås med hela tiden och hejar och kollar hur det går ;) Det är faktiskt väldigt kul att gå bredvid och se hästen hanteras av ett proffs med resurser som ridhus, terrängbana, etc. Så det kan jag rekommendera!

jo, kanske det. Klart jag ska ta hjälp av nån ibland, men man lär sig mkt av att göra nått själv också inte bara sta stå brevid och heja på :smirk: Tack för tipset =)

Som man brukar säga: Oerfaren ryttare, erfaren häst
Oerfaren häst, MYCKET erfaren ryttare...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar