Nobel

Trådstartare
Jag har en unghäst som jag ska börja tävla i hoppning. Han är väldigt grön och jag är orolig att någon ska rida upp i baken eller komma för nära (hänt mig flera gånger fast jag gjort så gott jag kan med att hålla avstånd).

Hur som hela vill jag vissa att det är en unghäst, jag har hört om att ha grön rosett i svansen? Stämmer det? Eller hur ska jag göra?
:)

Sv: Unghäst?

Det stämmer bra att grön rosett betyder att hästen är orutinerad eller ung!

Dock skulle nog jag sätta en röd rosett, det är säkerligen många som inte vet vad en grön rosett innebär, och min känsla säger att det är de som inte vet vad de innebär som har lite svårt med ratten på sina hästar... (ofta)

Nästan alla - jag kan nog till och med skriva att ALLA vet vad en röd rosett i svansen innebär -> håll undan/avstånd. Så jag skulle nog sätta en röd rosett i svansen, det är ju för allas säkerhet - för om din häst blir skrämd kan det både skada dig/din häst och andra runtomkring.

Lycka till, hoppas du hittar en lösning som funkar :)

Undrar varför sätta i en röd rosett när inte hästen slår? Tycker att det har blivit ett ofog med dessa missbrukande av röda rosetter. Detta medför att den röda blir för vanlig och inte uppmärksamas när den välbehövd.

Till TS, rider du unghäst klasser så ju övervägande av dina medtävlande även unghästar och ryttarna oftast rutinerade att ta hand om sina egna. Är det någon som gång på gång rider för nära dig, tala då med ryttaren och be den hålla avstånd så din häst och du inte blir störda. Det brukar hjälpa.

Grön rosett har jag aldrig sett i hoppning, men i Distanstävling.

Lycka till.

Senast ändrad:

Fast många hästar tycker ju att det är jobbigt att ha andra, inte minst okända hästar, i baken.

Personligen tycker jag att man inte ska tävla alls om man inte kan svänga så att man slipper rida in i någon alls, hade det varit så hade det aldrig behövts några rosetter nånstans förutom vid prisutdelning.

Men tyvärr funkar det ju inte så och jag har i princip alltid haft röda rosetter i svansen av den enkla anledningen att mina hästar inte ska tappa koncentrationen eller bli störda, kanske till och med rent av skadade av att andra människor inte har kontroll på deras hästar så dom springer in i folk/hästar, en röd rosett gör att folk får lite respekt när man rider fram, för folk är rädda för att bli sparkade...

Tror det beror mycket på var i landet man tävlar?

Jag tycker inte att det är många röda rosetter i svansarna häromkring (NV-Skåne)
Klart att det kan bli väldigt jobbigt att rida fram om 2/3 av startfältet har röda rosetter men bättre det än att bli sparkad eller få en annan ryttare avslängd!

Oftast är unghästarnas framridning i de lägre klasserna lugnare än avd A. Troligen lite mer rutinerade ryttare. I avd A använder ju en del ryttare andra ekipage för att bromsa sin häst som de inte lärt förhållande tygeltag... Det är ett otyg.

Jag har tävlat en del inom mitt rasförbund (ponny) och där betyder grön rosett i svansen att hästen är en hingst och att man därför bör hålla avstånd både framåt och bakåt och lämna plats vid dörrar och grindar m.m. så att man som hingstägare slipper närkontakt och trängsel i onödan. Känns rätt skönt, faktiskt. :)

Mitt fullblod slår inte mot andra hästar och bryr sig inte om ifall det blir trångt, men hon är ett energiknippe som ibland hoppar rakt upp i luften och slår ut alla benen åt olika håll, upprepade gånger som en rodeohäst. :crazy: På henne har jag gärna röd rosett i svansen för att det är en allmän varningssignal så att andra håller sig en bit ifrån. Det är inte för varken min eller hästens skull, utan för att andra ska slippa den otrevliga överraskningen när hon plötsligt exploderar. :)

Tack för allas åsikter! Debuten gick bra :) Alla överlevde och hade turen att strata bland dom första så passade på att rida fram innan alla andra.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 902
Senast: Frida.G
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama