Unghäst som stannar o backar

Sv: Unghäst som stannar o backar

Att rygga kan ju funka som en tillfällig lösning men i det långa loppet måste hästen lära sig att gå fram för skänkeln oavsett. Sen är det såklart alltid lättare sagt en gjort. Men något som jag tror är väldigt viktigt om man använder sig av den korrigeringen du gör är att det är du som bestämmer när ni ska börja och sluta. Du verkar ju ha rätt bra koll på när beteendet börjar och slutar, förekom det då genom att du tar initiativet att både börja och sluta ryggningen. Sen vore det bra om du kan tömköra och leda när det bli bättre underlag (såg att du hade svårt att gå pga isbildning). Hur fungerar hästen med sällskap? Går han bakom ledarhäst utan krångel och tveksamheter, och kan han själv gå först om han har någon bakom sig? Känns ju som att det här grundar sig i en tydlig otrygghet i att lämna flocken, kanske kombinerat med att hjälpgivningen inte är tillräckligt befäst (såg att han var 5 år). Hur fungerar han på banan, uppkommer liknande problem någon gång? Eller är det här bara koncentrerat till just att lämna stallplanen?
Min häst hade lite svårt att ta spöet i början, han förstod inte riktigt vad jag menade och fick blackout och reste sig. Men det är ju en inlärningsgrej det med, jag tog det från början då och började lära in honom på töm och i ridhuset för att befästa innebörden av det ordentligt innan jag började använda det i krångligare situationer. Idag lyssnar han tveklöst på det om jag behöver lägga till det, och tar det som en förstärkning av skänkeln (som det ska vara) istället för en bestraffning som han slog emot.

Haha lite offtopic men minns när en av mina vänner hade problem med att få in sin tävlingshäst på dressyrbanan under en period, det slutade med att hon fick rygga honom hela vägen in till domarna i ridhuset. Gissa om dem blev förvånade när det kom ett inryggandes ekipage som skulle förväntas rida msva (och dessutom hamnade på tredje plats)... Hennes problem var tillfälligt i nån månad men det löste sig så småningom just med att hon bestämde sig själv för att rygga innan problem visade sig och därigenom tog kommandot.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Nu svarade inte på ditt inlägg, men jag ber ändå om ursäkt om du tog det som att jag menar att du misshandlar din häst, för det tror jag inte alls att du gör.
Det var därför jag försökte förtydliga att det här funkar för MIG och MIN HÄST och om min häst inte går fram om jag lägger till spöt en gång, vad gör jag då? Jag har gått på henne med spö och det leder inte till något bra eftersom hon stressar upp, slår mot spöt mm. Det hela escalerar tills det inte känns bra helt enkelt och visst till slut får jag ju fram hästen på detta sätt, men till vilket pris? Jag anser att jag tar ansvar över situationen när jag löser den på ett lugnt sätt utan att det behöver bli fullskaligt krig med en genomsvettig och stressad häst ute på vägen...
TS: Hoppas att det löser sig, kram!
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Ja det ena utesluter ju inte det andra. Man kan prova backa i lägen där det liksom inte är möjlighet att hoppa av och tömköra... Men det betyder ju inte att man ska ignorera att hästen är olydig och inte tar drivning.
Men en krislösning i vissa lägen funkar det bra! Det viktiga tycker jag är att inte tjura på med sånt som inte funkar, gnats med skänker och spö om det inte hjälper lär ju bara hästen att vara olydig.
Det viktiga är ju precis som du skriver att ryttaren bestämmer när man börjar och slutar. Bara att man gör något annorlunda kan få unghästar att glömma vad de är olydiga över- att snurra runt på liten cirkel några varv kan funka lika bra och visa att det gick att flytta hovarna om de växt fast ;-))
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Självklart bestämmer jag när han ska börja backa, och sluta, i dessa situationer. Dock är det hans beteende som styr När jag beslutar mig för att börja. Och detta är just när han inte vill gå fram. Men, jag börjar inte backa förrän han har gått framåt och vi står lugnt å fint stilla.

Han är inte alls flockbunden. Spelar ingen roll hur mkt polarna ropar när vi går iväg, det bryr han sig inte alls om, varken på bort- eller hemväg.

Med sällskap går han gärna först, vart jag än ber, även av vägen rakt ut i okänd terräng.
Mkt trygg häst som bara bestämt sig för art inte passera hagen ut på ridtur.
Och som sagt, går jag åt andra hållet blir inget trassel alls.

Och om han stannar under ridturen, vilket sällan händer, så går han bra fram för skänkeln även om det är spöken som ska passeras....
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Jag menade att du skulle förekomma honom och göra det innan han ens börjar tänka bakåt från första början. Men du tänker nog rätt ändå när du tvingar honom att gå fram några steg ändå innan du vänder honom.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Innan jag rider på unghästen så har jag tömkört alla vägar överallt.
Och då brukar det inte bli några problem, man gör bara samma sak fast matte sitter på.
Skulle det ändå bli det skulle jag välja att leda förbi det bökiga stället, sitta upp och rida vidare. Och så tömköra ännu mer och sen rida samma väg med sällskap.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Vad skulle hända om du gjorde problemet till ett icke problem ett tag? Dvs inte riktar någon energi åt det?
Led förbi fram till den magiska gränsen och sitt upp där ifrån i låt säga en månad och lägg ingen energi på det och sedan testar du att rida förbi och se om problemet kommit ur huvudet på honom.

Ibland kan ett problem vara det just för att man lägger energi på det.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

KL

Jag håller med de andra som står fast vid att backa förbi inte är någon bra lösning. Den ska helt enkelt ta framåtdrivande hjälper.
Som jag har förståt det så går det inte att vänta ut den om den stannar, utan den börjar backa direkt?

Jag skulle göra på två olika sätt.
Alt 1: Leda hästen ett tag förbi där den krånglar, inte göra nån grej av det helt enkelt.. Korta biten och till slut rida hela vägen hemifrån. Denna metod har vi använt på väldigt osäkra hästar.

Alt 2: Ha med en medhjälpare på backen med ett spö, när pålle krånglar får den helt enkelt klatscha med det bakom hästen, denna metod har fungerat ypperligt på de hästar som helt enkelt är hemkära och tjurskalliga, men där det inte går att dra spöt direkt i arslet på dem för att det blir samma reaktion som du får på din. Vi har resonerat så att hellre att det blir lite för bra fart genom ett skutt framåt, än att hålla på att krångla.

Mvh Domino_s
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Jag gillar inte metoden backa för det blir en negativ förstärkning som metod och hästen (och alla djur) lär sig sämre av det än positiv förstärkning . Utöver det så i ett läge där beteendet blivit befäst behöver man ofta för att komma tillrätta med det, byta taktik och omkull kasta det hösten förknippar med beteendet .

Låt den backa och släpp framåt drivningen och bråket . När den stannar låt den stå där . Upprepa . De landar mentalt och kommer ta initiativ att själva vilja gå framåt , då förstärker man med beröm . Brukar släcka såna här beteenden otroligt fort om man är konsekvent .
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Tror faktiskt ni har rätt, ni som tror på att befästa framåtbjudningen. Dock tror jag även på ren trots, dvs dumheter som måste jobbas bort.

Känns inte helt rätt att backa fram, därav frågeställningen från början.
Har nu haft draghjälp i form av någon gåendes en bra bit framför och problemet har inte infunnit sig dessa dagar ;)

I dag var jag återigen själv, och det tog stopp förståss.
Så, såg till att Jag hade framåtbjudning i sitsen och ett riktigt rapp m spö, vilket resulterade i bock o bakut, men då fick han ett till, å bakut igen förståss å upp på bakbenen lite
Men efter tredje rappet så gick han :)) Allt detta tog 17 sekunder tror jag, och kändes Bra.

Därefter glad o positiv häst hela skogsrundan son även resulterade att vi pulsade snö upp till magen för att kunna runda nedfallna träd. Inga problem alls :))

Spänd på nästa tur, få se hur det går då...
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Tror faktiskt ni har rätt, ni som tror på att befästa framåtbjudningen. Dock tror jag även på ren trots, dvs dumheter som måste jobbas bort.

Känns inte helt rätt att backa fram, därav frågeställningen från början.
Har nu haft draghjälp i form av någon gåendes en bra bit framför och problemet har inte infunnit sig dessa dagar ;)

I dag var jag återigen själv, och det tog stopp förståss.
Så, såg till att Jag hade framåtbjudning i sitsen och ett riktigt rapp m spö, vilket resulterade i bock o bakut, men då fick han ett till, å bakut igen förståss å upp på bakbenen lite
Men efter tredje rappet så gick han :)) Allt detta tog 17 sekunder tror jag, och kändes Bra.

Därefter glad o positiv häst hela skogsrundan son även resulterade att vi pulsade snö upp till magen för att kunna runda nedfallna träd. Inga problem alls :))

Spänd på nästa tur, få se hur det går då...

Bra att det fungerade :) Ofta behöver man bara vara bestämd 1 gång så slipper man bråka något mer med dom. =)
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Det där kommer du ha nytta av längre fram. Det lönar sig inte att protestera. Du har hört vad hästen säger (jag vill inte), men tyvärr, det är jag som bestämmer. Och då lyder man.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Ja, fast han fortsätter o protestera...
Lika ilsk efter första smällen, men kan tänka om efter den andra eller möjligen testar man lite till så det blir en tredje också.

Men det gäller att vara på DIREKT när han protesterar annars tappas effekten, och det kan vara lite trixigt på en bock- och brallandes häst :-) Ännu så länge har jag hållit mig kvar i sadeln :)

Men, det går bättre o bättre..
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Absolut inte! Det är frammåt som gäller du ska inte backa! Om hon absolut inte vill frammåt rid på en volt och öppna upp energin mot dit ni ska. Men frammåt ska hon inte bakåt i detta läge.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Rider själv en häst i femårsåldern med samma problem. Vänjer henne vid att rida ut ensam och hon kan helt plötsligt bestämma sig för att det är omöjligt att passera en viss punkt och vänder om. När man hindrar henne backar hon istället och om man sedan pressar henne börjar hon småstegra för att markera tydligare.
Har själv försökt med att backa henne dit jag vill, men antingen börjar hon om igen när man vänder henne, man måste backa flera hundra meter för att kunna fortsätta, eller så börjar hon svänga ut mot kanterna på vägen. Då det är en väg med rätt branta diken och bilar då och då fungerar det inte. Hon har även lite svårt att stå still och backar när hon inte får gå framåt, något som inte fungerar så bra när man bara har en liten mötesplats att släppa förbi bilar på.
Spö gav jag upp med en gång, då hon bara blev irriterad och jag ur balans, det löste ingenting.

Istället har jag börjat peppra henne med små skänklar så fort hon går bakåt, och slutar så fort jag känner att hon flyttar vikten framåt. Det har fungerat jättebra och hon strävar inte alls lika mycket bakåt som tidigare. Har även använt detta på en äldre häst som var väldigt flockbunden med bra resultat.
Jag menar inte att man skall sitta och gnaga med skänklarna, utan just använda små och lätta men ändå tydliga. Det är även mycket lättare att parera protester som stegringar och liknande då det sällan blir en sådan explosion som spön ibland kan framkalla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp