Unghäst som stannar o backar

Lillsillen

Trådstartare
Hej alla kloka.
Vill bara ha bekräftat att jag e på rätt spåe, eller få bättre tips ;)
Har en unghäst som inte vill gå fram de första 100 metrarna från gården, när jag ska rida ut.
Naturligtvis måste vi först passera hagen där polaren går kvar, å sen grannens hästar.
Handbroms i, och därefter backar han när jag ber honom gå fram.
Väldigt lugn o tålmodig med bibehållen positiv attityd hela tiden, men icke vill ha
n gå fram. Så nu vänder jag honom och backar lugnt o fint istället, tills vi kommer till dem magiska gränsen. Sen går det hur bra som helst framåt hela rundan.

Vill inte att han ska tänka bakåt, men frågan är om jag förstärker hans bakåt tänk då jag ryggar honom, eftersom jag inte gör det förrän han stannar o börjar backa själv?

Har provat vänta ut honom,utan resultat och även gått på med spö, men då blir det bara cirkus på bakbenen å en skitarg häst..
Så frågan är:
Är det vettigt att rygga iväg hemifrån?
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Jag gör precis likadant med min tant som kan frysa ute när vi ska gå förbi läskiga ställen med grisar eller får...
Svarar hon inte för framåtdrivande hjälp utan börjar backa mot skänkeln så vänder jag henne och säger var så god och backa då. Provar att vända efter några meter, fortsätter hon att tänka bakåt backar vi en bit till. Ser ju inte riktigt klokt ut, men det funkar för oss:).
Fortsätt du om du tycker att det är ett fungerande sätt för er. Var lite uppmärksam så att det inte tenderar att bli bakåt uppåt bara, så att den reser sig...
Min har i varje fall inte börjat tänka mer bakåt sen jag började med detta utan precis tvärtom. Problemet med istadighet har blivit mindre och mindre. Jag fick förbi henne innan också men det tog tid och krävde envishet och uteritterna förlorar ju mycket av sin charm när man måste diskutera vid var och varannan gård efter vägen... Nu stannar hon ofta bara till, men tar sen den framåtdrivande hjälpen och knatar vidare utan att vi måste lägga i backen.
Lycka till!
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Det är ju ett vanligt problem med både unga o gamla hästar o jag resonerar som så att det som funkar är bra! Så funkar det att du backar utan att han reser sig så är det en bra metod.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

För mig funkar det inte.

Hästen lyder inte. Den svarar inte för framåtdrivande hjälper. Den inte bara vägrar, den backar också.

Jag hade inte sett det som en lösning att backa. Det löser inte problemet utan dövar bara symtomen (du tar dig förbi) istället för att ta itu med problemet (att hästen inte lyder).
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

För mig funkar det inte.

Hästen lyder inte. Den svarar inte för framåtdrivande hjälper. Den inte bara vägrar, den backar också.

Jag hade inte sett det som en lösning att backa. Det löser inte problemet utan dövar bara symtomen (du tar dig förbi) istället för att ta itu med problemet (att hästen inte lyder).

Jag tycker det funkar bra på vissa hästar, det blir en korrigering. Istället för att befästa att hästen inte går fram så får den gå bak åt det håll ryttaren bestämmer och så länge som ryttaren bestämmer. De flesta hästar verkar tycka det känns mer positivt att gå framåt...
Det blir en korrigering att backa inte är ett roligt alternativ för man kommer ändå inte hem och sen tar man nästa problem att den inte går fram.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Min hade samma sak för sig och grundproblemet var att hon inte lyssnade för framåtdrivande skänkel, hon tog den helt enkelt inte utan gick emot.

Jag gjorde så då att jag gick bredvid hästen till den gräns där det går bra och satt upp där och då gick det bra.

Nu är hon mer utbildad och tar skänkeln och nu går det bra.

Så tips är att se till att hästen verkligen går framåt när du säger till i alla lägen.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Fram och broms är för mig saker som av säkerhetsskäl alltid måste funka.

Det är inte konstigt att så många har hanteringsproblem med sina hästar när inte ens denna absoluta bas fungerar.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Blir lite nyfiken på vad du gör då när det inte funkar helt plötsligt? För det kan hända även den bäste att hästen av någon anledning inte vill/vågar gå förbi något på en uteritt och lägger in reaplansbacken.
Att den inte lyder framåtdrivningen är ju självklart, men hur vill du lösa det just där och då?
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Lägger spöet i rumpan på den. Det är min förstärkning av framåtdrivande hjälp, samma sak på banan och hästen inte tar hjälpen.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Jag håller med Lovisaleonora_ , för mig är det inte godtagbart alternativ att backa (överhuvudtaget är jag ytterst tveksam mot all form av "straffbackning"). Jag hade börjat med att lösa det från marken, alltså tömkört förbi hagarna. Sedan hade jag bett en medhjälpare gå bakom (utom sparkavstånd!) som kunde hjälpa mig med drivningen innan jag tog tag i saken själv på en unghäst.

Ifråga om att hästen ska tänka framåt brukar jag tänka mig att godtagbara lösningar är sådana som även skulle fungera om hästen var satt i vagn.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Blir det bättre av att backa? Klarar han av att gå längre och längre förbi polarna innan du måste börja backa honom eller måste du börja med det direkt för att komma någonstans? Beroende på vad det givit för resultat är det olika bra.

Jag personligen hade tagit tag i problemet från marken innan jag börjar arbeta med det från ryggen. Led förbi och sitt upp en bit efter den magiska gränsen -> tömkör förbi och en liten slinga därefter. Kanske flera gånger om allt känns bra. Med bibehållen energi och framåtbjudning, viktigt.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Det är jobbigare för hästen att backa än att gå framåt. Det är ett jättebra sätt att lära hästen bättre framåtbjudning. När jag har unghästar som inte vågar/vill gå så gör jag i följande ording:

1) Hoppar av och leder förbi några gånger fram och tillbaks, sitter sedan upp och gör samma sak. Brukar fungera problemfritt efter några gånger, stoppet beror oftast på osäkerhet och orutin hos unghästen.

2) Steg två blir ryggning när vi har passerat "hoppa av" stadiet. Då vänder vi lugnt och fint och backar år det håll jag vill gå. Ingen "straffbackning" eller något bråk, bara lugnt och fint backande tills jag säger stopp och vänder hästen. Brukar också lösa sig efter några gånger, det är jobbigare för hästen att backa och den bjuder sedan bättre framåt. Att man skulle förstärka någon form av bakåttänk har jag aldrig märkt av. Skulle hästen här visa tendens att vilja resa sig så gör jag bending tills den ståll stilla och lugnt, sedan provar vi att gå framåt igen.

Låter som om du är inne på rätt spår. Det är inte alltid just den framåtdrivande hjälpen som får hästen att bäst bjuda framåt. "the better your horse backs up and goes sideways, the better he goes forward" ;-)
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Lägger spöet i rumpan på den. Det är min förstärkning av framåtdrivande hjälp, samma sak på banan och hästen inte tar hjälpen.

Spöet i rumpan? :D Antar det skall vara på rumpan....

Annars håller jag med Lovisaleonora. Hästen måste fram.

Om det är för att hjälperna inte är tillräckligt befästa så lös det på något annat sätt så länge tex draghjälp av annan häst, tömkör, led förbi bara det inte blir så att hästen börjar ifrågasätta de framåtdrivande hjälperna.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Spöet i rumpan? :D Antar det skall vara på rumpan....

Kanske blir en jäkla fart framåt om det sitter i rumpan :rofl:

kl: Jag skulle inte acceptera att hästen backar, risk finns att efter ett tag så börjar han resa sig i ryggningen.
Spö ska hästen acceptera som framåt drivande medel. Om du som ryttare inte kan korrigera uppe på ryggen så skulle jag ta hjälp av en person på backen som går med en lång pisk och hjälper dig att driva hästen framåt.

Har du testat att trava direkt när du sitter upp och trava förbi hagarna? Ibland räcker det att man tar en annan gångart förbi ;) Ett par dagar i följd.

Framåt bjudning och broms är det viktigaste på en unghäst. Rygga kan dom lära sig senare och då ska det vara för ryttarens hjälper inte eget påhitt. =)
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Resonerar lite som dig.
Punkt 1 är avklarad sedan länge, inga problem att leda å inga spöken som stör. Bara ren ovulja.
Punkt 2, precis som du skriver, lugnt o fint utan bråk går bra. Har just börjat prova backvarianten så jag khan inte säga om det blir bättre eller sämre.

Tidigare har jag tålmodigt väntat o bett, och visst, vi kommer 2 steg längre fram efter varje 20 stegs backning. Så såsmåningom kommer vi framåt, men funkar inte om det ex kommer en bil då Måste jag av vägen ju...

Har mestadels ridit m draghjälp men är nu ensam.
Kan inte leda förbi då det är glansis å svårt för mig å gå.
Å spö på rumpan, då blir det taggarna ut, bock o bakut på stället å skitsur häst. Känns inte heller rätt, jag vill ju att han ska tycks det är kul å komma ut.

Men, visst känner jag att skänkeln inte bjuder honom framåt riktigt alla gånger, och hur löser man detta bäst, när han bjuder fint från backen??
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Det är just det att spö Gör att han både reser sig å bockk/bakut på stället... Hur kan man jobba bort det? Hade gubben framför mig idag ute m hunden, å inga problem alls då.

Handlar mest om att han har fastnat i att det ska trassla just där, går jag åt andra hållet är det inga problem...Och han backar ju fint på mitt kommando. Kan tillägga att han e 5 år, men som sagt nästan bara tiden msällskap å nu vilat 3 månader innan jag satte igång i början januari, skogspromenader på helgen bara..
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst som stannar o backar

Jag har oxå ett ställe som min häst tycker är läskigt att gå över. Att skänkla eller använda spöt på henne resulterar i att hon reser sig/bockar/backar/snurrar runt på stället och försöker att sticka.

Samt att hon har börjat att backa när något inte passar henne, tex vid avsaktning till skritt. Då kan hon helt enkelt slå i backen när hon inte får fortsätta trava när hon vill.

Jag använder mig av backning i båda tillfällena. Vid första backar jag ett par steg, vänder henne och driver henne fram med massa beröm. Stannar hon och börjar backa igen så gör jag samma sak igen.

Vid andar sitter jag lugnt och still och väntar till hon slutar backa, försöker inte för henne att sluta eller så. När hon se slutar självmant ber jag henne att backa ett par steg till. Sen jag började med detta händer det att hon backar en gång, sen inget mer. Ist för så fort något inte passade/hon inte fick som hon ville.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Vad bra att din häst säger ifrån när den får spö, då får du chansen att lära dig bättre mer funktionella lösningar på problem ;) Det är roligt när man hittar metoder som inte bygger på våld. Gillar hästar som inte tar skit. Att slå en häst som inte vill gå fram förstärker bara hästens åsikt att det här är en obehaglig/läskig/jobbig situation, det lockar inte fram någon arbetsglädje.

Appropå att rygga dem i den riktning man vill rida så brukar man bara behöva rygga långt några gånger. Sedan kan man prova att vända hästen efter t.ex. halva sträckan och gå framåt, går det inte, ja då ryggar man bara en bit till. Så håller man på, efter tag räcker det att rygga två steg och sen vända så går hästen framåt och till slut kommer hästen tröttna på att rygga och välja att gå framåt som vanligt.

Om hästen reser sig så använder jag mig av en övning som används inom westernridningen, dvs bending. Det har jag alltid tränat in först från marken sedan uppe på ryggen i samband med inridningen så att hästen förstår vad det går ut på. Skulle sedan ett problem uppstå och hästen försöker resa sig så använder jag mig av bending för att hindra att hästen kommer upp på bakbenen. Hästen får sedan stå lugnt och stilla en stund så att den slappnar av innan vi fortsätter. Det funger även för att få stopp på en häst som självmant börjar backa om man vill få stopp på backandet.

Det är roligt att jobba igenom en problemsituation när man slipper bråka med hästen. Jag brukar vissla eller sjunga lite när vi trixar. Allt arbetet är ju långsiktigt, det kanske inte är perfekt första gången men det är slutresultatet som ska bli bra och det får ta den tid det tar. Sen får man inte glömma beröm, hästen ska tycka att det är kul också!

Tror att han börjar lyssna mer på skänkeln automatiskt när han tröttnat på att stanna och backa. Det kommer!
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Vad bra att din häst säger ifrån när den får spö, då får du chansen att lära dig bättre mer funktionella lösningar på problem ;) Det är roligt när man hittar metoder som inte bygger på våld. Gillar hästar som inte tar skit. Att slå en häst som inte vill gå fram förstärker bara hästens åsikt att det här är en obehaglig/läskig/jobbig situation, det lockar inte fram någon arbetsglädje.
:bow::bow::bow:

Min häst tar inte heller någon skit. Jag är glad över att jag hittat en smartare lösning som funkar direkt och som dessutom ger önskat resultat över tid; dvs mindre problem med istadighet och bättre framåtbjudning vid dessa speciella situationer då problemen uppkommer. Så för mig och min häst funkar det tusen gånger bättre med att backa än att gå på med spö. Jag tror att man ska stå på sig när man känner i maggropen att något känns rätt/fel för just MIG och MIN HÄST.
 
Sv: Unghäst som stannar o backar

Det är en verkligt milsvidd skillnad mellan att "ta skit" och ta en korrigering. Det var länge sedan jag satt på en häst som "tog skit" (omotiverad bestraffning i någon form" men jag begär faktiskt av alla mina djur att de ska acceptera en korrigering när de vet med sig att de går emot instruktioner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp