Unghäst som sparkar

Kosmostanten

Trådstartare
En bekant har bekymmer med sin 3-åriga unghäst, som har lagt sig till med vanan att sparka då man försöker lyfta bakbenen. Tydligen har han inte blivit så mycket hanterad alls det senaste året, och därför kom det här beteendet som en överraskning för dem när hovslagaren senast var där (han fick avbryta arbetet, det gick inte att lyfta bakbenen)
Jag blev ombedd att testa, och mycket riktigt - han slår som en liten vilde så fort man tar i bakbenen.

Min tanke är att de skulle behöva "ta ett steg tillbaka", dvs börja om med att befästa ledarskap, göra andra typer av övningar med honom och öht hålla på mycket med honom, vilket inte görs nu...och se om inte problemet löser sig under tiden, alltså att hästen slutar slå när han får uppgifter att utföra och ledarskapet fastställt.

Hovslagaren tycker att hästen ska dängas upp ordentligt, så han lär sig vem som bestämmer.

Ägarna vet inte vad de ska tycka.

Någon här som har några ideer?

Sv: Unghäst som sparkar

Det här är inget tips men en rolig anekdot.
Jag var med då en unghingst skulle verkas - han kosparkade så fort man rörde benet, fula, snabba, sparkar utåt bakåt.
Hovslagarn var dock över 2 m lång och hade låååång räckvidd så han tog helt enkelt tag i benet strax över kotan och höll i lite lagom. Hästen sparkade tills han insåg att gubben inte skulle släppa.
Sen var det ingen diskussion.

jag tror också det bästa är att hålla ett stadigt grepp om benet på hästen.
våran unghäst vi hade för ca 2 år sedan gjorde så, började kicka och hoppa när man lyfte bakbenen.
våran hovslagare höll kvar för allt han var värd och till slut satte hästen sig nästan ner på röven, hoppade upp i luften och föll ner på sidan (såg ut som baken gled undan) och hovslagaren höll kvar ända tills hästen ställde sig upp, då släppte han och hästen fick tonvis av beröm.
efter stod han alltid stilla :D
det var så klart inte bästa lösningen, men det funkade denna gång :)

Mitt tips är att när du har bestämt dig för att lyfta bakhoven då ska du också göra det och du lyfter tills du tycker att det är nog. Det ska inte finnas något att disskutera.

Så att säga, ta tag i hästen och håll sedan kvar bara, visst risken finns väl att du kan få dig en tjolablängare men det här måste göras. Sedan håller du kvar hoven tills hästen har slutat sparkat och då berömmer då honom och släpper ner hoven.
Det kan ta tid, men det är det värt.

Var försiktig!!!!

Jag skulle börjat med att få hästen att acceptera att jag rör den överallt först, sen när det fungerar så skulle jag gå vidare.
Ställa hästen mot en vägg (ifall den har svårt med balansen vilket är troligt på en så ung häst). Lägg ett grimskaft runt bakbenet och be hästen lyfta. Då kan man om hästen slår, ändå håll uppe benet utan att själv bli sparkad.
Man får inte vara arg och slå då blir det garanterat bara värre, dags att byta hovslagare kanske?

Madelene skrev:
Man får inte vara arg och slå då blir det garanterat bara värre, dags att byta hovslagare kanske?

Håller med dig, verkligen dags att byta hovslagare! Blev jävligt trött när jag fick höra vad han hade sagt :eek:
Som tur är tyckte inte ägaren heller att hans råd lät så bra.

Har varit där idag och pysslat lite med hästen tillsammans med ägaren, och det ser ut som om vi kommer få rätsida på det rätt snabbt. Hästen är trevlig och samarbetsvillig i övrigt, det verkar bara som om den blivit lämnad åt sig själv alltför länge.
Det där med grimskaftet är ju ett bra trick, få se om vi behöver använda det eller om det funkar ändå. Ska i alla fall fortsätta hjälpa dem.

Är hästen frisk i sina bakben? Har den inte blivit verkad på ett ÅR???

Om den funkat bra förut skulle jag absolut kolla om det är något som gör att han har svårt att lyfta.

Eller är det en tuff individ som inte gillar beröringen på benen?

Det är svårt att ge några direkta råd, men en ung häst behöver veta vem som bestämmer samtidigt som man måste ha känsla för om allt står rätt till. Givetvis menar jag inte att man ska dölja hovis rekommendationer och dänga upp den rakt av för hästar är väldigt olika när det gäller att tåla tillsägelser. En del räcker med att man låter på ett visst sätt och en del kräver betydligt hårdare "påpekanden".

Senast ändrad:

usch. det du skrev låter exakt som för mig med min nu tre år gamla hingst.

men nu fick man iaf lite tips ur man ska gå tillväga. ska testa ett grimskaft!
tackar

ghost skrev:
Är hästen frisk i sina bakben? Har den inte blivit verkad på ett ÅR???

Nej, det verkar (!) inte så.

Nu verkar det dock lösa sig, det visade sig att hästen blev mycket mer samarbetsvillig med baktassarna när jag grejat med honom ett par gånger. Verkar vara den allmänna hanteringen det brustit i alltså...och så har han fått god tid på sig att utveckla sina egna dåliga vanor.

Och så kommer hovis som första människa som ska greja med benen på den?

Inte konstigt om den fick kortis mellan öronen.

Skönt att det verkar lösa sig. Tar man bara saker i lugn och ro och rätt ordning brukar det mesta ordna sig. :idea:

Tycker inte alls om grimskaft metoden jag!! Vill man att hästen ska bli trygg med att lyfta benen så bör man väl inte tillföra nåt obehag för den enligt min mening....
Har haft en helt underbar hovslagare som sagt "En hovslagare får aldrig bli arg på hästen för då har han förlorat."
Självklart får han säga ifrån om hästen gör nåt dumt men absolut inte slå den!!
Mina hästar älskade den karln fast han var jobbig och envisades med att alltid lyfta och hugga på deras hovar varje gång han träffade dem...:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka