Unghäst som inte använder lösdriften (dvs inte ligger och vilar), hur göra?

Alexandra_W

Trådstartare
Född 2003, i växtperiod just nu.

Jag skulle ju ställa om till semilösdrift, dvs inne vissa nätter och ute resten. 'Bara' det att unghästen uppenbarligen fortfarande lider av sviterna sen åkte på däng av en inhyrning därinne, och inte vill vara där. Hon står helst med huvudet i dörröppningen men inte längre. Inte ens om maten BARA finns där vill hon vara där. Även godismutning har fallerat, det går att få in henne dit med godismutning (eller helt sonika leda in henne), och hon har ingen panik där eller så, men hon går helst ut igen såfort hon får/kan.

Jag ska byta lösdriftsställe, vilket förhoppningsvis kommer lösa problemet. Dels för det då inte är ett ställe hon åkt på däng, dels för att den här inte är helt idealiskt (enbart en dörr, och låg dörröppning, dvs hon kan hamna i ett läge där hon känner sig instängd). Men detta kan jag inte göra förrän till våren tidigast, lite svårt att gjuta och dona i minusgrader..

Nu till problemet. Lilldamen har INGET emot att vara ute, ens när det är halv snöstorm, tjugo grader kallt och en halvmeter snö. Men hon LIGGER INTE. Iofs vill jag inte att hon ska ligga i snö och jävelskap, men om hon gjort det kanske jag kunnat se genom fingrarna med det..

De går ju in med ojämna mellanrum och jag förväntade mig ju då att se en unghäst som efter att ha ätit upp kraftfodret skulle veckla ihop benen och lägga sig och sova sött av pur 'utmattning', lite som på somrarna när hettan och insekterna är som värst och de får komma in ett par timmar. Men inte då.. Hon äter upp kraftfodret och börjar sen boxvandra. Hon har sen sin konvalescens som ung haft tendenser till boxvila, som dock hållits i schack med långa dagar ute och korta nätter inne. Men systemet med att sova ute har gett henne frihetslängtan tror jag och förvärrat boxvandringsproblematiken.. Ibland fungerar det att binda upp henne när hon äter och sen ha henne uppbunden någon timme efter det och sen släppa lös, ibland fungerar inte ens det och det ser ut som en krigszon i boxen på mornarna. Hon kan börja vandra direkt hon kommer in, mellan tuggorna av havren =/

Hon ligger dock på nätterna, tid är svårt att avgöra, men är hon inne mellan 22 och 06 så har hon legat ner minst en gång under den tiden. Så det är inte konstant vandrande, men åt helvete för mycket.

Så nu ser jag bara två alternativ såvida jag inte ska strunta i vandrandet, vilket jag inte ser som ett alternativ. Och det är att ställa om helt till utesovning. Men hur bra blir det om hon inte ligger och vilar då? :crazy: :crazy: :crazy: Alternativt avbryta semilösdriftsexperimentet och börja ta in varje natt igen och hoppas att det bryter beteendet och att det blir som det var innan när de stod inne varje natt, dvs att sålänge tiden inne inte är för länge och hon inte får slut på mat så vandras det i normalfallet ingenting och annars ytterst lite.

Det som stör mig är alltså inte att 'stackars hästen fryser' eller liknande, vill hon inte använda lösdriften utan väljer att stå ute i pissväder så är det hennes eget problem, utan att hon är en växande unghäst och inte ligger och vilar som hon ska/borde..

Sv: Unghäst som inte använder lösdriften (dvs inte ligger och vilar), hur göra?

Boxvandrare har oftast ont i bakknäna, har du kollat det? Samma sak med hästar som inet gärna lägger sig ner, brukar oxå vara bakknäna.

Djurjouren skrev:
Boxvandrare har oftast ont i bakknäna, har du kollat det? Samma sak med hästar som inet gärna lägger sig ner, brukar oxå vara bakknäna.

Hon ligger gärna. Inne som sagt. Men damen är fin i kanten och ligger inte på annat än torrt och fint underlag. Tacksamt ur många aspekter. Tänk dig en skimmel som hellre skulle DÖ än lägga sig ner och rulla i lera *halleluja* :devil:

Så problemet är inte att hon inte vill ligga, problemet är att hon inte vill använda lösdriften, och lösdriften är ju den här perioden enda stället i hagen som erbjuder torr och trevlig liggplats. Och hon skulle inte ens rulla i snö, än mindre lägga sig och sova där..

Men inne i boxen ligger hon. hur mycket har jag aldrig brytt mig om att studera, men hela damen brukar vara täckt av spån på mornarna så fullt tillräckligt (och hon är inte så förtjust i att rulla övht, så det är 'legat' och inte rullat som hon gjort).

Inget fel på hennes bakknän vid senaste kollen, och hon har aldrig känts så bra som nu så jag håller det för osannolikt att hon skulle ha problem därifrån. Utan svaret är snarare liggunderlaget, snö ligger man inte i helt enkelt, och lösdriften är hon inte avslappnad nog i för att vilja vara, än mindre för att lägga sig ner och vila. Då kvarstår bara inne, men som sagt, hon har utökat vandringen inne sen de fått vara ute huvuddelen av nätterna. Och även om hon ligger och vilar inne så att säga mellan vandringarna så är ju vandringen inget jag vill 'ha'. Det om något sliter ju på benen och lederna.

(Ang bakknän btw så har hon inte haft problem i dem mer än en gång, och det var några månader efter vurpan. Första tecknet på att hon höll på att packa ihop efter vurpan var dubbelsidig knäledsinflammation bägge bak. Behandlades i februari 2005 och har sedan dess inte visat sig, däremot har hon ju haft ledinflammationer i typ alla andra jävla leder konstant mellan feb 05 och oktober 05, dock ffa fram. Hon har sedan oktober varit hältefri och ledinflammationsfri, även om det tog henne några månader till att lära sig att hon dels KUNDE använda sin kropp korrekt och fullt ut, och dels lära sig HUR hon skulle bete sig när hon plötsligt kunde använda den fullt ut.)

Djurjouren skrev:

Lägger sig ner för att vila eller lägger sig ner överhuvudtaget? Min ponny boxvandrar (vissa perioder mer än andra) och vad jag och stallägaren vet så sover han ståendes. Rullar sig gör han dock gärna och ofta. Vad tror du?

För att få en häst att använda en lösdrift, krävs rätt utformning.
Läs de tidigare trådarna som skrivits om lösdrift, där står det ganska mycket om det.

Nicke skrev:
För att få en häst att använda en lösdrift, krävs rätt utformning.
Läs de tidigare trådarna som skrivits om lösdrift, där står det ganska mycket om det.

Jodå, nog vet jag det. Problemet här är att lösdriften användes INNAN lilldamen åkte på rejält med däng därinne. Sedan blev hon skeptisk. Och en annan lösdrift löser förhoppningsvis problemet, dels försvinner kopplingen 'härinne är det läskigt/kan det hända läskiga saker', dessutom kan jag då skapa två ut-/ingångar etc. Men som jag skrev i inlägget så kan jag INTE göra det förrän tidigast till våren. Och min frågeställning är vad man gör tills dess. Tar in och riskerar vandring, eller har ute fast hon då inte lägger sig?

Djurjouren skrev:

Hej!

Och min som har haft jätteproblem med bakknäna har inga problem alls att ligga ner, gör det både gärna och ofta och både ute och inne, även när hon varit som värst i knäna..

Är inte säker på att man ska generalisera så mycket../ lavinia, som tyvärr inte har nåt tips på hur man gör när häst vägrar vara i lösdriften

Igentligen så förstår jag inte problemet..

När vi släpper våra på lösdriftarna så är det en och annan som får storstryk..
En som bevittnade detta i år var Isz.
En av våra unghingstar fick tokspel och gav sig på honom och en till riktigt ordentligt.

Men, trots att just denne var en tyrann, så går alla in, med risken att få stryk.
Dom förknippar lösdriften med mat och vila..inte att dom kanske skulle få stryk..

Nu löste vi problemet med att ta hem tyrannen några dagar på box.
5 dygn på box med utegångsförbud moblerade om hans hjärnceller till rätt plats igen.
Nu har han hållit sig i skinnet och är en skapligt trevlig individ..

Men för att återgå till dig.
Kan du inte göra reservutgång?
Det bör ju alla lösdriftar ha så att ingen blir trängd.

AM

:o

Såg att du hade skrivit mer..då angående flytten.

I valet mellan boxvandring och lösdrift skulle jag utan tvekan välja lösdriften...

Du kan ju alltid slänga ut en rundbal med halm om du är orolig att den inte vilar....

AM

Nafayette skrev:
:o

Såg att du hade skrivit mer..då angående flytten.

I valet mellan boxvandring och lösdrift skulle jag utan tvekan välja lösdriften...

Du kan ju alltid slänga ut en rundbal med halm om du är orolig att den inte vilar....

AM

Hon vilar inte i halm heller, om den ligger ute. Helt hopplöst fin i kanten den där madamen när dte gäller var hon lägger sig :crazy: Som sagt, en extrem fördel för det mesta, men ibland kan det driva mig till vansinne. Enda gångerna jag sett henne ligga ute är på torrt gräs alternativt torrt och varmt 'stampat jordgolvsunderlag', men det får inte vara minsta 'dammigt' etc det där jordunderlaget. Väldigt trevligt ur de flesta aspekter, min valack är ju en rulloman, och hur kul det är med en skimmel vet vi ju *stön* Lilldamen är ren och fin jämt dock (men en gris i sin box, ironiskt nog..)

Utan endera får jag låta henne stå och hoppas att hon har vett nog att lägga sig om hon 'måste', samtidigt är jag ju nojig med henne och vill inte hons ka behöva dras med onödiga spänningar och/eller ledbelastning heller.. Inatt tog jag in, och inget direkt vandrande iaf, men det där kan variera frånd ag till dag. Men just nu avbryter jag lösdriftsexperimentet och provar stalla upp igen, så får vi se om kontinuitet i det tar bort de här senaste fasonerna att öka vandringen..

Men hur i hela fridens ska hon göra i sommar???
Stå upp alla dygn det regnar??? :confused:

Eller tas in på box vid varje oväder?

AM

Nafayette skrev:
Igentligen så förstår jag inte problemet..

När vi släpper våra på lösdriftarna så är det en och annan som får storstryk..
En som bevittnade detta i år var Isz.
En av våra unghingstar fick tokspel och gav sig på honom och en till riktigt ordentligt.

Men, trots att just denne var en tyrann, så går alla in, med risken att få stryk.
Dom förknippar lösdriften med mat och vila..inte att dom kanske skulle få stryk..

Nu löste vi problemet med att ta hem tyrannen några dagar på box.
5 dygn på box med utegångsförbud moblerade om hans hjärnceller till rätt plats igen.
Nu har han hållit sig i skinnet och är en skapligt trevlig individ..

Men för att återgå till dig.
Kan du inte göra reservutgång?
Det bör ju alla lösdriftar ha så att ingen blir trängd.

AM

Det jag tror - observera tror - är 'problemet' med den här omgången stryk är att det kom otroligt förvånande och oprovocerat. Hästarna gick hur bra som helst ihop både före och efter, men av någon anledning som jag tyvärr inte vet så där och då så small det. Jag såg bara resultatet, inte vad som hände.

Kele är väldigt låg i rang, går ju nu enbart med min 11-åriga valack som är hennes mentor i livet och flockledare och har aldrig visat minsta rädsla i samband med honom. Utan jag tror den är kopplad till lösdriften (hon är förresten lugnare/mer avslappnad om han är med i lösdriften än om vi är där själv), dvs hon är inte säker på att det kan bli otäckt, men om hon kunde prata tror jag inte hon skulle kunna precisera 'otäckt' som 'åka på stryk'.

Och hon gick utmärkt ihop med hästen hon fick däng av efteråt, och har inte varit minsta problem med nya hästar efter det etc heller. Jag vet som sagt inget om VAD som hände, vad som utlöste det etc, så det är mycket möjligt att Kele uppfattade det som just kopplat till lösdriften. Jag har ofta sett henne med huvudet/halva kroppen inne där efteråt, men hon vill inte vara därinne annat än korta stunder som sagt, och behöver lätt övertalning för att knalla in.

Ironiskt egentligen - det var VALACKEN jag trodde skulle bli problem att få att använda lösdriften *sucka* Han är dock därinne så gärna så..

Kan tyvärr inte fixa extra utgång, om de inte ska hoppa 60 cm ner på gödselplattan bakom. Däremot kan jag när det är mer human temperatur fixa annan lösdrift, och då blir det dels en ny plats utan 'minnen', och dels kan jag då skapa två utgångar och så (som det ju 'ska' vara preci som du skriver.).

Den här öppnade jag eg bara upp för att ge dem en möjlighet att komma undan flugorna, meningen var inte regelrätt lösdrift egentligen.

Nafayette skrev:
Men hur i hela fridens ska hon göra i sommar???
Stå upp alla dygn det regnar??? :confused:

Eller tas in på box vid varje oväder?

AM

Inga problem sommartid, det finns alltid torr liggplats då. I vinterhagen genom att löv på träden gör stor skillnad (och regn sällan driver in i just drivor..), och i sommarhagen genom barrskog.

Däremot i en platt 'skånehage' skulle hon vägra lägga sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: hoppsann
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 093
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka