Unghäst som förstahäst?

F

fia1991

Hur lämpligt är det att skaffa en treåring som första häst?

Inte så bra skulle jag gissa, men kunde va kul o se vad alla har för åsikter:D

Sv: Unghäst som förstahäst?

Det beror väl på hur mycket erfarenhet man har av unghäst och av hästar i allmänhet?

Något man måste vara införstådd med är ju att det tar tid! Det tar några år innan hästen är tävlingklar(om det nu är det man är ute efter) innan man kan rida med på dagslånga ridturer osv. I början kanske man inte kan rida mer än 15min åt gången- så är det ridning man är ute efter på sin första häst är det nog smartare att skaffa en lite äldre häst :)

Jag köpte ett föl som första häst- så jag har själv levt igenom hela resan från unghäst till iaf lite äldre (hon e 7 nu). Redan när hon var 1år köpte jag min andra häst för det var rätt tråkigt att inte ha nån att rida på! Det har stundtals varit jättejobbigt men samtidigt har jag mest haft roligt och det är väldigt lärorikt och givande att jobba med unghäst! Jag hade ridit unghäst ett par gånger men aldrig haft ansvaret för en -men däremot hade jag tränat flera år med NH på vuxna hästar så jag tyckte jag klarade det rätt bra.

Jag hade inte tvekat på att köpa en unghäst till om några år- bara för att det är så roligt att ha en utmaning :)

tänkte att medans man själv utvecklas i ridningen så hinner hästen "bli vuxen" eller vad man ska säga, och bli redo att ridas in. Fast som du säger så krävs det såklart att man har vana och att man kan hästens språk så det inte blir några missförstånd som straffar sig senare i utbildningen..

Om man kan få hjälp av bra tränare, att man vågar fråga och att man är beredd på att det tar tid och kostar pengar trots att man inte kan rida på länge så.

Jag hade inte ens särskilt mycket erfarenhet av unghästar när vi skaffade en yngre häst, vi fick problem, hittade en underbar tränare, har lärt oss MASSOR, och fått en häst som är precis som vi vill ha den. :bow:

Har sedan köpt ännu en liten, som nu är redo att ridas in, även han har blivit precis som jag vill ha honom, jag kommer aldrig köpa en "färdig" häst igen. Det är mycket roligare och mer givande att göra allt själv, från början.
:love:

Jag har själv nyss köpt en 3-åring som första egna Islandshästen. Nu har jag ju en stor häst sen tidigare, ridit in flertalet storhästar och i flera år hjälpt kompisarna med deras Islandshästar.
Varför vill du köpa just en unghäst? Jag köpte min för att just den rätta hästen dök upp (skulle inte alls köpa häst...) och för att jag är trött på att rida till problemen som alla andra skapat, vill testa vad jag kan åstadkomma utan att börja med problem.
Men jag vet också att jag inte har kunskapen ännu att korrekt träna in hans gångarter i starten, men även att jag har kunskapen att rida in honom "i grunden". Därför kommer jag själv att rida in "första delen" för att sen lämna iväg honom.
tänkte att medans man själv utvecklas i ridningen så hinner hästen "bli vuxen" eller vad man ska säga, och bli redo att ridas in
Det tror jag är ett lite farligt resonemang, som tidigare, tänk igenom varför du vill ha just en unghäst. På citatet låter det som du mest är ute efter en häst för hästens skull, och då undviker man så mycket problem genom att köpa en lite äldre häst. Dessutom brister resonemanget i att en yngre häst behöver en mer erfaren ryttare/hästmänniska, problem som befästs vid tidig ålder kan man få jobba åratal med att få bort.

Tja jag köpte en yngre häst ingen unghäst och det har faktiskt tagit ganska lång tid för att vi ska vara överens om gångarterna. Nu kan det vara jag och hästen har ganska mycket pass i sig. Det tog längre tid än jag tänkte att sätta gångarterna, dvs att han och jag är överens om vilken gångart vi tycker vi ska ha vid varje tillfället. Det kan bero på oss och mig, naturligtvis. Jag har hela tiden tänkt att det löser sig med erfarenhet och ridning och nu är vi faktiskt ganska överens. Jag har lärt mig mycket om takt, jag hör när medryttaren rider i skritt och den blir passig, och jag har låtit oss ta den tid vi har... Det var en svårighet som många varnar för och som jag ändå inte riktigt fattade... men han blir fin....snart, det glimmar emellanåt.... tror jag... ändrar till vet jag.... :-)... nu ska vi bara lite mer kondition och styrka och smidighet.. /träningsnörd...

Senast ändrad:

Jag köpte en 2½åring som första häst, men det är inte att rekommendera. För oss går det dock väldigt, väldigt bra.. han är väluppfostrad, står lös i gången, riden i snart 4månader men ändå ganska ridbar osv. Men jag skulle inte rekommendera det till någon annan. Det är mycket jobb ändå med en häst och att ha unghäst är mycket, mycket jobbigare plus att det är svårare att rida in en häst än vad man egentligen tror.. Jag har tagit hjälp av tränare (då jag har min häst i samma stall som min tränare och hon är snäll och hjälper mig gratis när det kör ihop sig) . Men iaf, det är inte att rekommendera att köpa en unghäst som första häst. Om hästen är 3 år så är det dags att rida in den om några månader.. hinner du samla på sig tillräckligt med erfarenhet tills dess?

Alltså, jag har inte tänk skaffa någon häst. inte än i alla fall:) Ville bara höra lite vad för åsikter vi har här på forumet, för jag har funderat lite på det här. Ser så himla många annonser ute nu på unghästar, så jag ville bara veta om det är många som passar på att köpa... :D

Har ju hört många som säger att dom ska köpa treåringar nu, men jag tycker att det verkar vara himla mycket jobb!! Fast det är väl kul att vara med från början :)

Att rida in hästen är nog inte så stora problem för den som har tidigare god ridvana, och vet vad som behöver läras in i grundpaketet. Men sen när det kommer till gångarterna, så tror jag att man behöver ha erfarenhet annars måste man nog ha en god tillgång till tränare som hjälper till. Enligt min erfarenhet räcker det inte att gå någon kurs sporadiskt med en unghäst och utan egen erfarenhet av gångarter, då gäller att man kan få kontinuitet i träningen och att hjälp finns att få ofta annars riskerar man att sitta och rida in felaktigheter vilket oftast är mycket mycket svårare att bli kvitt med/lära bort.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka