ozzyx
Trådstartare
Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men är även väldigt envis om hur hon vill ha det. Inridningen har varit helt problemfri och hon är verkligen riktigt rolig att jobba med då hon är så smart och gillar att arbeta. Men till mitt problem, nu det senaste har hon blivit livrädd för bilar, och när jag säger livrädd menar jag verkligen att det är ett problem. Innan hade vi aldrig problem med det så länge bilföraren visade respekt och körde om långsamt. Men efter en händelse där en (vad jag trodde tom bil) gasade iväg efter att ha stått på en mötesplats i 10min avstängd, i syfte att skrämma hästen har hon blivit jätterädd. Vi kan inte längre bli omkörda av bilar utan att hon antingen står och springer på stället och nu det senaste har hon börjat stegra. När hon stegrar är det inga små frambensviftningar utan hon står rakt upp påväg att slå över. Hon kan även stegra flera gånger på rad, senaste uteritten blev det 5ggr vid ett tillfälle när vi mötte en bil. Annars har vi inga problem ute och hon måste ju ut och möta bilar för att komma över rädslan, men jag vet inte hur jag skall göra. Är jag på marken är jag rädd att hon ska bli så stressad att hon glömmer av vart jag befinner mig och råka stegra/gå på mig. Men att rida går ju inte i nuläget. Har någon här ett klokt tips att dela med er utav?
Edit: Så som jag har arbetat med detta är att avdramatisera så gott jag kan, men även om jag inte är rädd alls håller hon fortfarande på. Jag har ridit in flera unghästar innan och tycker inte det är obehagligt när hon ställer sig alt bockar lite. Men det blir ju farligt för alla inblandades skull när hon står rätt upp bredvid en bil på en ganska tajt väg. Så innan ni påpekar att jag inte ska vara rädd tänkte jag bara nämna det att ofta är jag väldigt lugn och om hon mot förmodan ser något annat läskigt har det aldrig varit ett problem. Bara att rida på och avdramatisera men det funkar inte med bilar.
Edit: Så som jag har arbetat med detta är att avdramatisera så gott jag kan, men även om jag inte är rädd alls håller hon fortfarande på. Jag har ridit in flera unghästar innan och tycker inte det är obehagligt när hon ställer sig alt bockar lite. Men det blir ju farligt för alla inblandades skull när hon står rätt upp bredvid en bil på en ganska tajt väg. Så innan ni påpekar att jag inte ska vara rädd tänkte jag bara nämna det att ofta är jag väldigt lugn och om hon mot förmodan ser något annat läskigt har det aldrig varit ett problem. Bara att rida på och avdramatisera men det funkar inte med bilar.
Senast ändrad: