Unghäst med jämnåriga

MiniLi

Trådstartare
Hur länge tycker ni att en unghäst ska gå med jämnåriga i hagen?
Hur viktigt är det?

:)

Sv: Unghäst med jämnåriga

Viktigare för hingstar än för ston - pojkar av alla arter behöver leka vilda lekar med någorlunda jämngamla.
Ston brukar klara sig rätt bra ändå.

Det är mkt viktigt, både för den kroppsliga utvecklingen men även för den psykiska.
Du kan vända på frågan, och fråga hur viktigt det är att barn få leka med jämnåriga.
Och det är mkt viktigt...

Viktigare för hingstar än för ston - pojkar av alla arter behöver leka vilda lekar med någorlunda jämngamla.
Ston brukar klara sig rätt bra ändå.

Det är mkt viktigt, både för den kroppsliga utvecklingen men även för den psykiska.
Du kan vända på frågan, och fråga hur viktigt det är att barn få leka med jämnåriga.
Och det är mkt viktigt...

Jo jag håller med er, jag tycker också att det är viktigt men jag undrar mest hur länge?
Ska ev ta mig an en 06a (hingst) det är på grund av honom jag funderar mest.. Han har gått på hingsbete och kommer göra det till i höst iallafall.. Men sen är inte bestämt.
Han som har betet tycker att han ska gå ett år till men jag tycker att det börjar bli dags att ta in och börja hantera.. I höst alltså..
Vad tycker ni?

Ska han gå kvar som hingst? Isåfall är det ännu viktigare med lekkamrater i samma ålder, annars kan hanteringen bli lite jobbig. Ska han gå som hingst behöver han kanske jämnåriga ett år till...

Jag tycker att unghästar upp till 3 år behöver andra unghästar att leka med, men det behöver inte vara helt jämngamla, allt mellan 1-4 brukar fungera. Man får hålla koll i så fall så att inte den yngsta blir hackkyckling.

Men du kan väl ha honom uppstallad om nätterna och leka med hagkompisar på dagarna? Det borde funka. Då får du hanteringen samtidigt som han får kompisar.

Fast barn lämnas ju inte på dagis utan fröken som tillrättavisar oönskade beteenden?

Jag hade inte velat ha mina 05: or utan lekkamrater!
Tänk om dom skulle ta ut all den energin på mig istället. Vill inte ens tänka på hur jobbiga dom hade varit då!

Sen finns det säkert dom som inte har alls lika stort behov av att leka hela dagarna och det kan ju funka med en äldre lekfarbror också.

Varför kan han inte gå kvar med kompisarna och börja hanteras?

Stallar du in en tvååring med begränsad utevistelse i en liten hage utan lekkompisar finns risken att du får ett helvete med överskottsenergi som tas ut över dig. Plus att du går miste om den naturliga motionen som stärker både skelett, muskulatur och senor som en växande häst behöver.

Jag har inte sagt att han ska stå i en liten hage utan kompisar, vart läser du det? :confused:

Jag har sagt att jag inte tycker att han ska gå på hingstbetet längre än till senhösten. Självklart har jag tänkt att han ska gå med andra hästar men jag undrar över om det måste vara just unghästar?

De hanteras inte på detta bete, och det ligger inte i närheten så man kan åka dit för att pyssla med hästen..

Jag tycker det verkar ganska lagom att ta in honom på senhösten, då är han 2.5. Om du skall skära är det ju också ganska bra tidpunkt.

Pyssel i all ära, men jag skulle inte ta in hästen bara för att pyssla, då skulle jag ta in för att börja jobba den(vilket i början är mer pyssel !)

Jag har inte läst det någon stans. Tog det bara som ett exempel eftersom jag inte vet alls vad du har för förutsättningar.

Har du tillräckligt stora hagar och hästar som vill leka med honom (inte bara andra hästar...) så ser jag inget problem med att stalla in honom.

Men av det du har skrivit så tror jag att det bästa hade varit att ha kvar honom med dom andra och åka dit ca 1gång i veckan och greja med honom.
Om det finns möjlighet vill säga. Ligger det alldeles för långt bort funkar det ju inte.

Men som sagt med bra hage och lekfulla kompisar så är det säkert inga problem fast dom inte är jämngamla.

Mitt sto hade varit jobbigt utan sina lekkamrater. Hon har ett helt gäng inkl ett äldre sto. Jag tror favoriten är ett av de andra ungstona, de brottas :love:

Gott om plats, andra lekglada hästar och så en "tant/gubbe" som håller ordning.

Jag tycker det verkar ganska lagom att ta in honom på senhösten, då är han 2.5. Om du skall skära är det ju också ganska bra tidpunkt.

Pyssel i all ära, men jag skulle inte ta in hästen bara för att pyssla, då skulle jag ta in för att börja jobba den(vilket i början är mer pyssel !)

Jag skrev pyssel men menar alltså vänja vid sadel, börja tömköra och sedan rida in.

Tack för svar! :)

Då menar vi samma; för en bebis är det jobb att få på sadel och annat civilierande, medan för en äldre är det pyssel !

Tycker också att det är alldeles lagom att börja "pyssla" till hösten. Våren när min hingst var 2 år så flyttade han hem till mig där hans enda kamrat var en 3 år äldre valack. De hade jätteroligt, dygnet runt! :D Hagen var förvisso rätt stor, några hektar, men de stod i box på nätterna från och med hösten när hingsten var lite under 2,5 år. Han var inte särskilt krånglig att jobba med alls, men som med alla unghingstar så gäller det ju att kräva respekt och inte gå för fort fram så de blir okoncentrerade.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Avel Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete? Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med...
2
Svar
25
· Visningar
2 751
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Badger
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar...
2
Svar
22
· Visningar
1 303
Senast: animalasia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka