Unghäst i trotsåldern ?

E

Emma_lillan

Kan en unghäst på 4 år vara i trotsåldern och va är det ?

Sv: Unghäst i trotsåldern ?

Det tror jag mycket väl att en 4 åring kan! har själv upplevt det!
Min 4 åriga valack trotsar jättemycket. Från att vara som en ängel att greja med så är han helt plötsligt såå bråkig. Förr har det alltid gått att binda upp honom, men nu är det JÄTTEFARLIGT binda honom när man grejar med honom. Jag har två olika sadlar till honom, båda passar och han har aldrig visat någon tendens till att ha ont eller så, han mår bra och är som vanligt i övrigt, men när sadeln ska på så beter han sig som att han är rädd för sadeln. Trots att det aldrig har varit något problem innan. Det har kommit nu de senaste veckorna....

så jag tror att en unghäst kan ha sin trotsiga period. Jag tror att de testar sin människa....

Senast ändrad av en moderator:

Klart de testar lite gränser, de måste ju se vem som ska bestämma. Däremot tror jag att problemet är mindre om man från början befäst ledarskapet. Är man en kompetent/värdig ledare har hästen ingen anledning att ifrågasätta.

Elvira var mer trotsig i 3-årsåldern än vad hon är nu som 4-åring, så jag tror nog att det varierar beroende på vilken fas i utbildningen man är i än själva åldern. Och då är ju frågan om det verkligen handlar om trotsålder eller om det är ett sätt att säga ifrån för att kraven är för höga?

Generellt så tycker jag att 2-åriga hingstar är de jobbigaste att hålla på med. De tycker så mycket... :angel:

jag har en 5-åring han kommer forfarande fram till att han kan bäst själv och vissa håller på ändu upp i 7 års åldern ,helt normalt.Men som gamla häst folk säget Dom värsta blir dom Bästa...Tillslut..:devil:

Klart att unghästar ska testa gränserna, det är en del av livet! Spelar ingen roll hur mycket ledarskap man utövar, på ett sätt eller annat kommer brallningarna, vägringarna och avåkningarna :D

Min häst var en en jävla kobra i perioder, och helt plötsligt försvann allt hemskt beteende. Hon påminnde mig om en tonåring, exploderade helt utan förvarning och för ingenting! Så länge man är lugn, konsekvent och hanterar hästen hela tiden går ränderna snart ur.

Okej , ska säga det då till föräldrarna som inte tror på mej... xD

Klart de testar lite gränser, de måste ju se vem som ska bestämma. Däremot tror jag att problemet är mindre om man från början befäst ledarskapet. Är man en kompetent/värdig ledare har hästen ingen anledning att ifrågasätta.

Håller med dig, men det beror ju lite på hur hästen är som individ. För en stark personlighet hos en unghäst t ex är det ju naturligt att ifrågasätta ledarskapet hos den äldre. Likaså brukar stona ibland vara svåra på alfastoet i hagen. Sedan beror det ju p hur du som ledare tacklar detta:eek:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
688
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
691
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka