unghäst i dåligt hull

B

Bellis

Hej
Skulle behöva lite råd angående min 1årshingst. Han går på bete nu tillsammans med ett gäng hingstar i åldrar 1-3. Där har han varit i ca 3 månader. Han tappade massvis i hull så han blev avmaskad plus att han får extra med kraftfoder.
Han är ett halvblod och har vuxit enormt mkt på dessa tre månader, från 150cm till ca 161cm.
Vet inte hur jag ska göra, om jag ska ta hem honom lr inte. Tycker han borde ha tagit sig nåt sedan han började få kraftfoder. (ca 1 månad sen han började få det)
Vad säger ni, behöver lite råd om detta
:confused:

Sv: unghäst i dåligt hull

Har du möjlighet att stödfodra så kan han ju gå kvar. Det har varit väldigt torrt och gräset har växt dåligt, inte så mycket mat till en kraftigt växande unghäst precis.

Nu regnar det ju och lär växa en del, så jag skulle prova att ha kvar honom, men ha noga koll så han inte tappar mer.

Jag tror att det snarare är en fördel om han är tunn när han växer så enormt fort. Då hinner senor och ligament med lite bättre innan han sedan lägger på sig mera vikt i form av muskler och fett. Han kommer ifatt är jag övertygad om. Ettårshingstar brukar väl vara i tunnaste laget, för att i tvåårsåldern plötsligt verka mer normala utan att man ändrat något i foderstaten.
Grovfoder, grovfoder och grovfoder och till sist grovfoder. När han inte orkar äta mer av det så kan en väl avägd kraftfodergiva vara på sin plats.
Så tänker jag, som tänker på hållbarhet i första hand och inte har jag bråttom heller.

Håller med förgående, nästan alla brukar tunna ur mer eller mindre, han kommer igen, låt han brottas med dom andra killarna ett tag till.. ;)

Jag har aldrig fått det att fungera med att låta äldre hingstar gå med 1-åringar.
De äldre hingstarna leker för mycket och äter för lite för att det ska passa 1-åringarna, som behöver äta mer och vila mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 349
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka