unghäst ! behlöver hjälp i dressyr

S

siqia

jag rider en gammal travare(7år) som uitne kan så mkt!

Har du några bra tips på övningar?
han lixom.. faller inåt asså lutaer sej när han travar. Har ändå fått han att lixom bromsa upp liteo ch samkla sig. Men mkt återstår. I galoppen dundrar ha nmkt frma och är svår att hindra ;) svår att fatta på och ja han fattar inte så mkt. Ska säga til lägaren(ja e medryttare) att kasnke han borde ridas för en rutinread lärare men hon kanske inte går med på de (?)

iaf. Vill tävla LD oxå men vart hittar man såna tävlingar? Lixom inte många klubabr osm startar såan tävlingar.

hästen är väldig grön i hoppning m ed. har inte hopapt ordentligt än. testat få hinder. löshoppning 70cm och annars 30 ungefär. klättrar framåt lite.

Han har ingen koll på bakbenen utan han töltar ibladn tro det elelr ej ;) men det gör han itne när jag rider som tuer är. Antar att jag är rätt tydlig med skänklarna.

När man rider känsn det som om det går så ort (paddocken är liiiten) om man ska rida i en 8a i trav känns det som om han bara kan svänga av åt ett anant hgåll(det kan han).

vet att ja ska fortsätta samla och så...

men hjälp kom med tips ;)

svara gärna på alla frågor x) även om tävling..;)

Sv: unghäst ! behlöver hjälp i dressyr

Mitt tips är att öva på övergångar. Få fina övergångar i långsamma tempon, halt - skritt. Skritt-trav. Vänta med galoppen tills du har en okej trav som inte rusar. Får du ihop traven blir galoppen lättare att samla. Med övergångar tvingas hästen att samla sig bakifrån. Travara har en tendens att oftare skjuta på än att samla sig. Det är bra att inte kräva för mycket i början. Några steg är lagom till att börja med.

Men helt klart. Korta och många övergångar är mitt bästa tips.

Lycka till. ;)

jaa tac kså mkt.

Han har verkligne lärt sej mkt mer än i börja ndet märker man.

Undrar oxå gör det nåt om paddocken lutar mkt? för ingen av stallets 3 hästar vill hoppa neråt...

Men iaf padocken är liten ville bara tillägga det eftersom det är fan omjligt o rida travaren Bonetti ;) iaf i början. Han blir bättre.

Älsakr honom mohaa ;) :love:

Finns massor med trådar om travare, använd sökfunktionen...
Att hästen lutar sig inåt innebär att han inte bär upp sin vikt ordentligt och böjer sig korrekt, utan faller på innersidan när han svänger. I princip alla travare gör det i början, så han är inte unik ;)
MYCKET skrittarbete, skriit-halt-skritt är en utmärkt träning. Var noga med att ha stödet i ytterhand och absolut inte i innerhand, är lätt att ta när hästen "lägger sig". Bomövningar, snirkla runt träd i skogen, klättra, markarbete, allt för att göra hästen smidig och få den att förstå hur den ska använda sin kropp i sitt nya yrke. Det tar tid, men vägen är väldigt rolig och lärorik!
Ska nog oxå ut på LD med min travare nu i sommar :crazy:, det finns små träningstävlingar i Halmstad-trakten där man kan välja program själv (det är Kvibille, Skedala, Styringe och en till som turas om, anordnas en gång i veckan, men det är inte alltid det finns dressyr). Kanske ses där? (bor i Halmstad på sommaren)

taack så mkt för svaret och all hjälp! :D

okey bor i kunsgabacka halland! utanför göteborg ;S lite väl långt.

Men kanske någon gång i unedr hösten på nån helg lr något isåfall lr i slutet av somamren ;)

japp men svara på detta så kankse vi kan kolal ifall vi kan va där samtidigt xD

:D
Vet inte när vi ska dit isf (om vi vågar... pålle blir lite vild... :bump:), är stallägaren som prompt ska ut och tävla... :devil:
Har inte pratat så mycket om det nu, har mycket annat att tänka på, blir nog i slutet av sommaren.
Lycka till med hästen, en bra tränare är oumbärligt! :)

Haha okey ;)

Ja men isåfall ja med då. lite väl långt öfr min del X)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka