Unghäst, 4 år!

E

evrebellma

Japp, snart kommer nog mitt nya stjärnskott hem till mitt stall om ngn vecka! Jag funderar på hur jag ska lägga upp arbetet på henne bäst.. Hon är nyligen inriden, inhoppad och riden därefter alltsammans på ca 2 1/2 - 3 månad (för mig låter det lite pressat?!)
Har ridit henne några ggr. Det man känner är att formen är det inget fel på för henne att hitta. Hon behöver desto mer styrka och kondition till bära upp bra. Jag har tänkt att hon ska få komma hem här, landa och ta det lite lugnt med ngn uteritt/ promenad i backar etc. Sen fortsätta lite lätt med hennes ridning men kanske framför allt varva lagom med löshoppning då med lite mer stärkande övningar och tömkörning. Sen senare i höst tänkte ja "ta hjälp" av en som jag vet här i min trakt, för att stämma av ridningen ngn gång med lite hoppning.. ca 2 ggr. Sen vila över vintern.

Summa sumaro- stärka henne lite mer i höst med Varierat arbete blandat med pauser, 2 v skritt kanske?
För att i feb 08 börja satsa lite mer.
Låter det rimligt? Eller hur hade ni lagt upp arbetet? Alla tips tas gärna emot!

Hon växte väldigt mkt i sin 3 års period sa ägaren. I kroppen ser hon bra ut, ngt ngt högre bak så hon kanske växer ngt snäpp till.
Annars kommer hon förhoppningvis med min hjälp -träning, foder etc att växa i kroppen mer med hull, muskler etc och givetvis allt eftersom hon blir äldre!

Ska köpa boken Unghästar, har hört den ska vara bra. Men är tydligen slut nästan överallt..

Sv: Unghäst, 4 år!

Har hon haft någon längre vila efter inridningsperioden? Om hon inte har det så tycker jag att du ska ställa av henne i minst 4-5 veckor för att hon ska få tid att "smälta" allt nytt och att "hinna ikapp" mentalt.
Annars låter det väl bra, att du tar det lite lugnare på hösten och trappar upp lite mer efter årsskiftet.

Lite inne på det Lech säger.

Varför är den inriden så sent? Är det är väldigt stor häst?

Om den bara är riden i ca två månader så skulle jag fortsätta att "rida in den", dvs befästa ridmomentet i alla gångarter.
Mao: Övergångar, ridning låt säga 20 minuter tre ggr i veckan.
Tömkörning/Lina en gång i veckan. Mulletur en dag och stå två.

Tänk mer "befäst" än träna backar och fysik.

Om den inte har gjort någonting så skulle jag fortsätta inridningen tills jag är nöjd, gäller även hanteringsdelen, sen gäller det att ge sig. Dags för semester.

Inte såå jätte stor! Runt 166 kanske. Men ganska långa ben. Hon växte nog allt detta när hon var 3, å framåt på hösten där.. Därför inte inriden då. Sen visste dem nog inte riktigt vad de ville göra med henne, behålla/ sälja etc..
Nä ngn direkt vila har hon inte haft. Tänkt mkt på det oxå..
Är det bättre att isf befästa lite mer under 3 korta pass i veckan o sen en lagom vila?
Traven är hon bra i men galoppen är inte så befäst med tanke på "uthålligheten".. Tex befästa den lite mer att kanske kunna sitta ner lite då o då och sedan är det bra - vila?
Framåt sen hösten isf efter vila lägga in lite mer annat arbete och sen vintervila?..

Personligen tycker jag att du ska ställa av hästen helt nu, ca 4-5 veckor, sedan sätter du igång och rider fram till mitten av december kanske för att då ställa av ytterligare en period som är lite längre.
Jag förstår att det känns trist att ställa av om du nyss fått hem hästen, men tänk långsiktigt. Min erfarenhet som sagt att hästarna mår väldigt bra av få en längre viloperiod efter själva inridningen.
Svaret på din fråga blir då NEJ. Låt henne vila nu istället så hon får mogna mentalt.

Jag tar en mellanlinje mellan er två (Lech och evrebellma)
Jag skulle inte ställa av nu, utan känna att jag gör klart inridningen, sen när jag är nöjd med inridningsdelen så ställer jag av.

Detta oavsett om jag tycker att det tar tre veckor eller tre månader, det har mycket att göra med vilket förarbete som är gjort.

Sen var det ju hanteringsdelen, är den regelbundet verkad, kan den åka transport och så. Där finns ju massor att göra när man inte rider den.

Befästa med tre korta pass i veckan tycker jag är ok.

Hanteringen är mer än OK, samt verkning och skoning:)
Får se hur hon reagerar på flytten när hon kommer hit, därefter tar jag vid! Detta är min andra häst för mig. Så hon ska ju hålla länge och jag ska ha henne länge
(om allt går som det ska, inget drastiskt händer!) tsm med min valack, som jag haft i måånga år! Så jag har inte brått med ngt!
Bättre att hästen är som bäst i sina bästa år (10-15) än att den springer igenom 120-130 klasser som en oridbar och ohållbar 7 åring..
Det är min filosofi:) Samt att Alla hästar mognar, växer etc etc helt olika fort, sakta eller periodvis!

Tackar för era åsikter:bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka