Unghästfoder

Sparky98

Trådstartare
Jag har precis köpt en unghäst född 2013. Jag ska ta ner honom till skolan i augusti.

Han går just nu barfota, täckeslös och utan något speciellt foder (förutom hö). Skulle ni ge honom mer foder när jag ska påbörja inridning eller skulle ni låta honom gå på endast ensilage/hö? Ifall ni skulle ge foder, vad för något? (T ex kornkross, havre osv)
 
Min har börjat sin inridning nu och han får bara linfrökaka, mineraler och b-vitamin. Så länge vi tar det lugnt så kommer han inte behöva någon kraft. :)
 
Beror helt på vad höt innehåller. :)
Här fodrar jag bara med hö, både unghästar, avelsston, tävlingshästar, inridningshästar osv pga vi har så bra hösilage iår :) alla hästar är fina i hullet och de som tränas bygger muskler som de ska.

Ta en analys på grovfodret (om det inte redan finns på din skola) och ta sedan hjälp att räkna ut en foderstat. Ta gärna hjälp av en oberoende foderrådgivare som inte vill sälja just sitt foder.
 
Jag kommer (förhoppningsvis!) snart få hem en unghäst. f 2012. Min plan är att först se hur mycket hästen äter på fri tillgång, räkna foderstat efter det och sen komplettera med det som behövs.

Svårt att räkna foderstat när man bara kan gissa hur mycket de äter, oavsett hur bra analys man har av grovfodret :grin:
 
Beror ju helt på vad höet innehåller. Börja med att analysera höet! :)

Jag ger min 2013 dodson and horell suregrow och lusernhack pga för lite protein i höet. Har du bra hö med mycket protein finns ingen anledning att ge kraftfoder.
 
Som alla andra sagt. Analysera. Min 2014 stod sig på bara silage med förra silaget. Nu med nya krävs det lite kraftfoder. Min 2011 har i princip aldrig fått kraftfoder utom en skvätt att blanda mineraler i. Han har inte ens fått fri tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 445
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
820
Senast: hier
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Hästhantering Är ny här på buke så har ingen aning om jag har lagt in i rätt tråd eller inte, men iallafall! Jag har typ några allmänna frågor på...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp