F
Fiore
I mitt stall går det blandat några ston och valacker i samma stora hage. Snart kommer en shettishingst, direkt från sin mamma. Jag antar att han kmr när han är sex månader, då det är ganska lämpligt att sära på dem då. Det är ju olika när de blir könsmogna, men iaf vid 7-8 månader kan de ju bli könsmogna och de kan inte kastreras förrän vid cirka ett år. Eller är det särskilda åldrar för sånt på just shettisar? Visst kan väl en shettis betäcka en häst?
Det minsta stoet i hagen är 136 typ och dom andra är blandade upp till 160 kanske. Ägaren till shettisen säger bara att han ju är så liten blablabla...
Jag vill inte ta ngn som helst risk, ifall det skulle kunna bli betäckning.
Sen en annan sak, hur är det att släppa in en litet shettisföl till en flock med bara stora ponnyer o hästar? Dom är väl 6-7 st i flocken. Jag är livrädd för att han ska bli söndersparkad, de brukar vara ganska hårda mot nykomlingar, även om det är en unghäst.
¨Någon som varit med om liknande "problem"? Eller ngn som bara har ngt givande att säga?
Det minsta stoet i hagen är 136 typ och dom andra är blandade upp till 160 kanske. Ägaren till shettisen säger bara att han ju är så liten blablabla...
Jag vill inte ta ngn som helst risk, ifall det skulle kunna bli betäckning.
Sen en annan sak, hur är det att släppa in en litet shettisföl till en flock med bara stora ponnyer o hästar? Dom är väl 6-7 st i flocken. Jag är livrädd för att han ska bli söndersparkad, de brukar vara ganska hårda mot nykomlingar, även om det är en unghäst.
¨Någon som varit med om liknande "problem"? Eller ngn som bara har ngt givande att säga?