Ung shettishingst kmr t stallet, risk för mitt 155 cm sto dräktigt!

F

Fiore

I mitt stall går det blandat några ston och valacker i samma stora hage. Snart kommer en shettishingst, direkt från sin mamma. Jag antar att han kmr när han är sex månader, då det är ganska lämpligt att sära på dem då. Det är ju olika när de blir könsmogna, men iaf vid 7-8 månader kan de ju bli könsmogna och de kan inte kastreras förrän vid cirka ett år. Eller är det särskilda åldrar för sånt på just shettisar? Visst kan väl en shettis betäcka en häst?

Det minsta stoet i hagen är 136 typ och dom andra är blandade upp till 160 kanske. Ägaren till shettisen säger bara att han ju är så liten blablabla...
Jag vill inte ta ngn som helst risk, ifall det skulle kunna bli betäckning.

Sen en annan sak, hur är det att släppa in en litet shettisföl till en flock med bara stora ponnyer o hästar? Dom är väl 6-7 st i flocken. Jag är livrädd för att han ska bli söndersparkad, de brukar vara ganska hårda mot nykomlingar, även om det är en unghäst.

¨Någon som varit med om liknande "problem"? :) Eller ngn som bara har ngt givande att säga?

Sv: Ung shettishingst kmr t stallet, risk för mitt 155 cm sto dräktigt!

Shettisar kan ju korsas med olika ponnyhästar som exempelvis russ och dartmoorponnys. Dessa hästar blir ju inte över 130 i mankhöjd, men hon med stoet på 136 i mank borde kanska passa sig något för om det blir betäckning är nog sannolikheten störst att det sker med det lilla stoet. Tror faktiskt inte att ditt sto skulle vara vidare intresserad av att bli betäckt av en shetlandsponny, vet ej heller hur detta skulle kunna gå till, i såfall måste väl den stora hästen typ lägga sig ner :) Tror ej att du behöver vara orolig. Dock läste jag någonstans om två shettisar som rymt från sin egen hage och in i en hage med stora hästar och de stora hästarna hade blivit livrädda för de små och jagat dem runt som tokar i hagen. Men det är väl en vanesak antar jag.

jo då, det kan "olycka sig" och sådant finns det levande bevis på ;) stoet kan lägga sig för hingsten, ett brunstigt sto bryr sig knappast om storleken eller rasen på ev. hingst. har själv haft hand om en korsning där modern va en liten welsh mountain och fadern en stor grov ardenner, givetvis en tjuvbetäckning, men blev en väldigt trevlig ridhäst modell ca.150 cm hög som vuxen.

en hingst kan bli könsmogen redan från 6 månaders ålder. en arbetsgivare jag jobbade för hade sina fölston+några inackoderade fölston (hbl och varmblodstravare) och några andra ston i samma hage (även några hingstföl) hingstarna avvandes vid ca. 7-8 mån ålder. ett av stona som gått i hagen hade blivit dräktig och det visade sig vara en av hingstungarna som va far :(

man kan skära dom så fort stenarna kommit ner, annars är det lämpligt att släppa med enkom val.

vi har 2 shettisar, 1 stor/grov D-ponny och 2 halvblod ihop. mitt yngre shettis sto släppte jag in till hbl. när hon va 5 mån. gick hur fint som helst ;) det är ju trots allt artsfränder med "samma hästspråk" ;)

Nog är det möjligt. Vet en Nordsvensk/Shettiskorsning där nordsvensken stod it ett dike för att underlätta för shettishingsten... :o:D

kl

ja hästar kan vara riktigt kluriga när de väl vill få till det;) Så storleken har ingen betydelse

I en flocksammansättning har storleken heller ingen betydelse. Vi har haft våra ardennrar och shettisar ihop. I vintras gick ettårshingstarna (1 ardenner och 1 shettis, nästan mini) ihop, även på nätterna i storboxen.

JAg har sett en korsning mellan ardenner och shettis, shettisen var maxad. Fölet var typ lika stort som mamman inom kort tid. Fattar inte hur det gick ihop, hemskt.
JO, hästar löser det om de bara vill, är hon intresserad så kan hun huka sig, lägga sig osv, allt är möjligt. Jo hon kan bli betäckt, inget snack om saken.

Jag kmr inte tillåta han att gå i närheten av stona förrän han är kastrerad, jag vill inte chansa om det finns minsta risk för betäckning. Ska bara få ägaren att fatta detta också..

det låter förståndigt ;) det borde ju även dom andra stoägarna förstå och deffinitvit att ni kan kräva att era ston INTE ska gå med hingst oavsett storlek;)

låt honom gå med en lämplig val. istället om inte kulorna är på plats för "kapning" (är dom på plats så är kastrering helt ok. redan vid 6 mån), snällare mot alla inblandade pållar, så även hingst ungen ;) dessutom brukar val. göra ett väldigt bra jobb med hingsten rent uppfostringsmässigt ;)

En bekant till mig hade en shettishingst på 87cm o ett hbl sto på 170cm, det resulterade i ett litet föl

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka