Undvika vattkoppor

Sv: Undvika vattkoppor

Så här står det på vårdguidens hemsida

Om du är gravid och inte är säker på att du haft vattkoppor ska du omgående kontakta din barnmorskemottagning om du misstänker att du smittats. Likaså om du får vattkoppor mellan en vecka före och en vecka efter förlossningen.

Ja GUUUUD så hemskt!:crazy: (ironi)
Jag är för vaccin mot FARLIGA sjukdomar, men något så harmlöst som "lite prickar" (jag vet att någon promille blir besvärligt sjuka, men dom flesta blir det inte. ) de skulle jag aldrig vaccinera mot.
Spec som vaccinet i sig inte alltid är ofarligt.

* Jenny *

Men vet du vad om är så bra? Du bestämmer över dina barn och jag över mina! :laugh:

Ja, du har alldeles rätt!
Jag missade att inkubationstiden var såpass lång och såg bara till tiden man smittades dvs 2 dagar innan koppor bryter ut.
Vid en reaktivering så ligger det på 2-3 dagar från viruset blossar upp igen tills symtom märks.
Då går det med raketfart.
Får ursäkta jag dröjde men jag fick någon magsjukevariant och var totalt däckad :crazy:
Det hade jag inte räknat med när jag svarade för den var inte beställd från min sida.

Jag skulle vaccinerat mig mot vattkoppor om jag hade kunnat och inte redan har haft det och därav har viruset latent i kroppen. Jag önskar det hade funnits och jag då hade fått vaccin för Herpes simples 1 för då hade jag sluppit få förbenad inflammation i hjärnan så fort jag glömmer min medicin och sluppit få nervsmärtor av att den vandrade i nerverna. Två dagar med för lite medicin betyder uppblossning och detta har jag sedan symtom av i runt 12 dagar efter att viruset i sig har slutat förökat sig och gått i ide igen.
Även herpes zoster kan vandra upp i hjärnan och röja run om man får sämre immunförsvar av något slag, om man har otur.

Kan jag tala om att det är fruktansvärt jobbigt att få inflammation där uppe även om den sortern inte dödar (återaktivering). Jag kan blir mer än lovligt väck, jag har mycket svårare med minnet, jag har minnesluckor, jag förlorar all känsla för tid och det är rikigt obehagligt, jag förlorar hunger vilket inte alls är så bra med stora minnessvårigheter och tidskänlsa som är väck. Detta är den mildare varianten bör jag påpeka. Den allvarligare varianten har hög risk för dödlighet, troligtvis för att kroppen har ett visst svar på viruset efter 2-3 dagar och inte får fortgå under mycket längre tid.
Det är inte heller så otroligt trevligt med nervsmärtor vilket bältros är en form av. Det gör :devil: ont med nervsmärtorna (får jag in ansikte och rygg) även om man inte får blåsor kan jag tala om. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är med blåsor. Det kallas inte helvetes eld för intet.
Jag hade mycket hellre velat haft immunförsvaret utan något virus som låg kvar i kroppen. Vaccinering ger just detta. Tyvärr har man bara lyckats få fram till herpes zoster och inte mer inom herpes gruppen. Det är en ruskigt obehaglig grupp eftersom våra kroppar inte kan döda viruset utan bara banka ner den.

Det är livsfarligt på spädbarn och det kan lätt bli en plåga för människor med nedsat immunförsvar som tex äldre människor. Även ens egna barn blir dom där äldre människorna någon gång.

Nej, är man smittad så är det helt upp till hur immunförsvaret svarar upp till viruset. Det krävs ingen mängd för att det skall föröka sig och just därför är det så smittsamt i sig.
Har man väldigt dåligt immunförsvar så finns det inget immunsvar i kroppen och kroppen börjar inte kämpa för att hålla symtom och virus i schack. Det är då den kan ta sig dom allvarligare uttrycken som kan leda till döden dvs vid en aktivering dvs vid vattkoppor. Så mest/störst symtom, minst immunsvar. Miniuttryck, immunsvaret är väldigt högt. Är det väldigt högt kan det tom skydda just den gången från att viruset går in och lägger sig latent i en nervknuta.
Så blev det för mig som hade både mässlingen och röda hund och där efter vattkoppor utspritt under ungefär 1 års tid. Jag var 2 år när jag hade hunnit ha alla tre och vattkoppor sist av dessa. Jag fick bara tre koppor synliga. När jag var 15 år fick jag normalt utbrott och den gången fick viruset sådant uttryck att den kunde vandra in i någon nervknuta och trycka. Det hann den inte första gången.

Tyvärr fick jag åka akut in i torsdags där det upptäcktes att "bebisen" var död :(
Har haft nåt jävulskt ont då jag valde att använda mig av det medicinska sättet men nu börjar smärtan avta något. Det psykiska blev ju knappast bättre av att man ligger på i princip samma avdelning som BB, har man inte blivit knäckt innan så :crazy: Men bara att ta nya tag

Frågan är ju om man borde vaccinera sig mot vattkoppor innan man blir gravid igen, ska nog fråga min läkare om det.

Hoppas ni alla får ett gott nytt år och en trevlig kväll.

Tycker du skall göra det!
Dels slipper du oroa dig under tiden du är gravid nästa gång, dels för din egna skull då du slipper risk för bältros senare i ditt liv, dels för att bebis får skydd ett tag efter födsel då den har som sämst immunförsvar.
Det finns helt enkelt så många plus att jag inte tycker det finns något att tveka på.

Jag är ledsen för ditt missfall *kram*

Mässling hade jag som liten. Sen tre vattkoppor på magen ca 5 år senare. Sen har jag inte haft fler barnsjukdomar. Jag är heller inte vaccinerad med MPR-vaccinet. (Jag är däremot vaccinerad mot gula febern, rätt wired faktiskt) Jag har tagit vaccin mot röda hund mellan barnen.

Det är fullt möjligt att viruset ändå blev tillräckligt för att bli immun och då finns viruset och trycker i någon nervknuta i kroppen. Det är också möjligt att det inte blev tillräckligt och du inte är immun och har således inte viruset i en nervknuta latent. Då kan du bli smittad igen.
När det ger stort uttryck så vet man att man har immunitet och har viruset i en nervknuta. När det är litet så finns risken/chansen att det inte går/gick så långt. I mitt fall så var det helt uppenbarligen inte tillräckligt första gången och då finns heller inte viruset kvar. Medicinen mot det gör precis det där. Förhindrar viruset att kopiera sig och bli i tillräcklig stor mängd.

Jag är vaccinerad med MPR vilket gjordes i 6:an. Första gången det fördes in på vaccinationsschemat för 6:or. Mitt egna val faktiskt. Jag var full av omsorg för andra och tyckte att jag skulle göra mitt för att förhindra att pojkar i tonåren skulle bli sterila. Då var det endå bara påssjuka jag inte hade haft. Min dotter är också vaccinerad mot det samma men av många mer orsaker.
Har sedan dess inte haft barnsjukdom efter 6 års ålder men så har jag betat av en del av dom innan. Jag är vaccinerad mot smittkoppor också vilket inte spelar roll då det är utrotat nu ;)

Mina föräldrar är lite alternativa därför vaccinerades jag aldrig. Tex var jag nästan 35 år när jag åt antibiotika för första gången.

På MVC vägrade de testa om jag var immun mot vattkoppor när jag var gravid. Jag lär väl märka hur det är när våra barn får det, sen vet jag :) Men hittills har de lyckats smita undan!

Det där med yngre och lindrigare stämmer inte alls. Det finns många små barn som fått smärtsamma vattkoppor både i mun och underliv.
Vår son hade vattkoppor som 2-åring och fick lunginflammation som komplikation... Både lung- och öroninflammation var tydligen inte helt ovanliga följdsjukdomar av just vattkoppor.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat