Sv: Undvika vattkoppor
Jag skulle vaccinerat mig mot vattkoppor om jag hade kunnat och inte redan har haft det och därav har viruset latent i kroppen. Jag önskar det hade funnits och jag då hade fått vaccin för Herpes simples 1 för då hade jag sluppit få förbenad inflammation i hjärnan så fort jag glömmer min medicin och sluppit få nervsmärtor av att den vandrade i nerverna. Två dagar med för lite medicin betyder uppblossning och detta har jag sedan symtom av i runt 12 dagar efter att viruset i sig har slutat förökat sig och gått i ide igen.
Även herpes zoster kan vandra upp i hjärnan och röja run om man får sämre immunförsvar av något slag, om man har otur.
Kan jag tala om att det är fruktansvärt jobbigt att få inflammation där uppe även om den sortern inte dödar (återaktivering). Jag kan blir mer än lovligt väck, jag har mycket svårare med minnet, jag har minnesluckor, jag förlorar all känsla för tid och det är rikigt obehagligt, jag förlorar hunger vilket inte alls är så bra med stora minnessvårigheter och tidskänlsa som är väck. Detta är den mildare varianten bör jag påpeka. Den allvarligare varianten har hög risk för dödlighet, troligtvis för att kroppen har ett visst svar på viruset efter 2-3 dagar och inte får fortgå under mycket längre tid.
Det är inte heller så otroligt trevligt med nervsmärtor vilket bältros är en form av. Det gör
ont med nervsmärtorna (får jag in ansikte och rygg) även om man inte får blåsor kan jag tala om. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är med blåsor. Det kallas inte helvetes eld för intet.
Jag hade mycket hellre velat haft immunförsvaret utan något virus som låg kvar i kroppen. Vaccinering ger just detta. Tyvärr har man bara lyckats få fram till herpes zoster och inte mer inom herpes gruppen. Det är en ruskigt obehaglig grupp eftersom våra kroppar inte kan döda viruset utan bara banka ner den.
Det är livsfarligt på spädbarn och det kan lätt bli en plåga för människor med nedsat immunförsvar som tex äldre människor. Även ens egna barn blir dom där äldre människorna någon gång.