Undvika mjölksyra?

T

tratten

Är det någon som har några bra tips om hur man tränar sin ponny för att den inte ska få mjölksyra så lätt? Min ponny har ganska bra "flås", men vid arbete tex ett markarbetespass så blir han efter en stund trött, och verkar få mjölksyrekänningar i sina muskler. Han har under våren haft ont i sina ryggmuskler och fått behandling för det, och nu är vi igång och tränar för fullt igen, men som sagt han verkar få mjölksyra efter ett tag. Är det någon som har bra tips på träning?

lång uppvärming, mkt skritt i passen och lång avskrittning, möjligen för hand.

höja?
nej undvika tänkte jag på...
ju hårdare ansträngning, dessto lättare får man ju möjlksyra.

Glöm det, jag orkar inte förklara träningseffekter. Nån annan kanske kan göra det?

Jo, snälla, förklara hur jag ska lägga upp träningen för att höja mjölksyretröskeln....

Man tränar helt enkelt hästen att kunna klara av en mängd mjölksyra, steg för steg. Om du inte arbetar hästen ordentligt emellenåt kan den ju inte heller höja sin mjölksyranivå, vet inte riktigt hur jag ska förklara det, kanske CK har tid och lust? Själv måste jag upp och äta kvällsmat innan jag tynar bort av hunger :D

Börja med att skaffa en pulsmätare, dyr men bra. mjölksyretröskeln ligger ungefär vid 200-220slag per minut.

Jag har bara använt den när jag galopptränar mina ft hästar men vet flera stycken som använt den vid vanliga ridpass.

Glöm det, jag orkar inte förklara träningseffekter. Nån annan kanske kan göra det?

Vad menar du? :confused: Det är klart att lång uppvärmning, lång avskrittning och skrittpauser i passet minimerar mjölksyrebildningen. På en normal ridhäst är det ju det man vill. En trav-, gallop- eller distanshäst kan behöva ökad mjölksyretålighet, men på den vanliga ridhästen är det ju bättre att undvika mjölksyran. Då utvecklar hästen smidigare och starkare muskler. Jag orkar inte heller dra hela teorin :p Men eftersom du uttalar dig som du gör så låter det som du ändå kan en del...? Då måste du väl också känna till de olika muskelfibertyperna som bildar energi på olika sätt? Den ena tillsammans med syre och utan mjölksyrebildning, och den andra utan syre och mycket mjölksyrabildning. Hur får man då syre till musklerna? Jo, genom blodet, och alltså genom att se till att genomblödning i musklerna ökar innan man börjar träna hårt (genom att skritta fram med andra ord).

Jag reagerar eftersom jag tycker det är mycket dumt att låta folk tro att fram- och avskrittning inte har någon mening...

Mvh/Marie

Jag tycker att om man rider på ett sådant sätt att hästen får mjölksyra, har man ansträngt hästens muskler alldels för hårt för vad den klarar av.

Skritta fram länge så musklerna blir varma, skritta små micropauser i passet ofta (räcker med någon minut) och skritta av länge.

Haha, skulle det höja mjölksyratröskeln? :rofl:

Trådskaparen frågade hur man UNDVIKER mjölksyra... ;).

Detta kan ju ske på olika sätt:

1. Man kan se till att hästen är ordentligt uppvärmd, dvs. att relevanta muskelgrupper är ordentligt syresatta.

2. Undvika anaerob träning (gnm att variera form, lägga in skrittpauser osv).

Dessutom kan man, som du skriver, arbeta med att höja mjölksyretröskeln, och det är ju toppen. Men det är, märk väl, inte det samma som att undvika mjölksyra (utan att förbättra möjligheterna för att i framtiden undvika oönskad mjölksyrebildning).

Dessutom - även om man på sin häst lyckas höja mjölksyretröskeln, så är inte det någon garanti för att man därmed kan undvika oönskad mjölksyrebildning i hästens muskler. Det räcker med långvarig anaerob träning, så är du där.

Men jag håller med dig i sak :). Trådskaparen bör ägna sig åt att höja hästens mjölksyretröskel då den verkar få väldiga besvär i musklerna redan efter ganska moderat träning.

Det var ju just det jag ville ha tips om - hur tränar jag hästen för att höja mjölksyretröskeln! Precis som du säjer så får han känningar efter som du säjer ganska moderat träning, och det är ju det jag vill ändra på.

Men om man vill höja hästens kondition och göra den starkare så måste man gå över mjölksyra tröskeln i lagom dos. Man behöver inte en pulsmätare för det. Man märker själv tydligt när hästen är där, för då rinner energin ut. Det som sedan är viktigt att musklerna få god tid till återhämtning och vila, för att växa sig starkare. 48 timmar tar det för en viss muskelgrupp att återhämta sig.
Detta gäller alla kroppens muskler. Så om man ett träningspass tränar ryggens styrka t.ex. skall man inte göra om det nästa dag, utan föra något annat osv. Fast man måste pusha lite bortom nivån för att få en häst som bygger sig starkare och starkare. Fast det är inte lätt.
Vill man mest bara promenadrida sin häst så går ju det bra med, då ser man till att inte pusha och höjer inte heller hästens förmåga, men upprätthåller den om man rider regelbundet.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras