Undvika foderinpackningar+fölfoder

Fiorano

Trådstartare
Är just vad jag måste göra med mitt sto. Hon har lite stora mellanrum mellan tänderna och får lätt inpackningar. Pellets är helt uteslutet då det sätter sig som cement och hon slutar äta. Müsli har hon ätit, men då hade jag så bra hö att hon fick så yttepyttesmå mängder att det egentligen inte ens spelade någon roll. Havre har hon ätit under vintern och fungerat bra på, men nu innehåller havren för mycket energi för att det ska passa in:(.

Problemet nu är att hon har föl vid sidan och trots bete+fri tillgång på bra hö, fyra kg lusern och soja (började med sojan för en vecka sen och får hittills 2dl) så behöver hon mer. Men VAD??

Andra bekymret är att hennes två månaders föl också är för tunn. Han är inte mager (än), men i jämförelse med andra föl jag sett här på buke är han inte alls lika fin och rund i kroppen. Vill helst undvika pellets här också om möjligt. Ska man satsa på fölspecialfoder eller vanligt proteinrikt avelsfoder?

Är så svårt att fråga i butiker då de varken är objektiva eller ens har särskilt bra koll:(.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Jo sojan ska ökas (upp till maxgiva på 5dl), men vågar inte göra det för fort. Vet egentligen inte hur fort man kan gå upp till maxgiva utan att riskera negativ reaktion på proteinet? Det är helt klart protein som saknas eftereom magen är stor men överlinjen borta med vinden:(. Den försvann eftersom hon matvägrade 3-4 veckor innan fölning och fortsatte med det till ungen var nästan 2 veckor. Hann tappa massor på den tiden. Hon har varit jättefin och i superskick hela vintern.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Du vet att du kan ge 100g soja per 100 kg häst per utfodring?
Min lilla (470 kg) får ca. 14 dl per dag. 1 dl = 60g, så 14 dl är 840g per dag. (327.6g smältbartråprotein) uppdelat på två portioner, 7 dl á 420g.

Min har blivit superfin på på sojan och hon är ändå en kolikhäst. Anledningen till att hon får så mycket soja är visserligen på grund av
att ger jag lucern så får jag i henne för mycket MJ... Hon blir hängbukssvin de luxe.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

:o Är typ hundra år sen jag läste foderkunskap och jag hade helt fått för mig att 1 dl var ca 100gr... Men då kan jag fodra på ganska kraftigt med sojan:). Har du koll på hur fort jag kan öka på också?

Då återstår bara lillskiten och vad jag ska pilla i honom. Kan man ge soja till föl? Är ju jättesvårt att räkna foderstat på en så ung individ men tänkte att man kunde ge en mix av havre, lite lusernhack, soja och majsolja som en balanserad blandning?
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Jag började nog med 2-3 dl på två mål och ökade på med 1 dl i veckan de första dl, sedan
så ökade jag på ganska snabbt då hon verkligen behövde proteinet, helt utan problem.

Hon får ju som skrivet två gånger per dag, så långt ifrån varandra som möjligt.


Jag har inte alls så stor koll på föl! Finns säkert någon annan här på buke som vet bättre än mig! :)
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

En väninna till mig ger sina unghästar/föl ett par kg lucern som tillskott. Jag skulle nog inte ge soja, havre eller så sålänge det går att hålla sig till grässtrukturen. Men skriv en fråga på avel eller använd sökfunktionen :)
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Jag har också haft problem med två av mina som fått foderinpackningar mellan tänderna på äldre dagar.

Som jag fattat det av min vet så har i alla fall mina hästar vågbett (mor och son) och det gör att jag måste hålla koll på tänderna ca var 4-5 månad.

Då rensar vet mellan tänderna och jämnar till vågbettet. Det gör att hästarna slipper infektioner och får lättare att tugga.

Jag har inte behovt ändra foder till mina hästar iom att problemet inte uppstår om jag håller efter deras tänder.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

En väninna till mig ger sina unghästar/föl ett par kg lucern som tillskott. Jag skulle nog inte ge soja, havre eller så sålänge det går att hålla sig till grässtrukturen. Men skriv en fråga på avel eller använd sökfunktionen :)

Jo, ligger fråga ute i föltråden också. Ungen äter lusern tillsammans med mamman redan, men det är inte tillräckligt. För att det ska bli tillräckligt mycket får han stå och äta läääänge. Därav behöver han något mer koncentrerat foder som boostar upp honom.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Man kan ju blöta upp pelletsen till en soppa / gegga??
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Du vet att du kan ge 100g soja per 100 kg häst per utfodring?
Min lilla (470 kg) får ca. 14 dl per dag. 1 dl = 60g, så 14 dl är 840g per dag. (327.6g smältbartråprotein) uppdelat på två portioner, 7 dl á 420g.

Min har blivit superfin på på sojan och hon är ändå en kolikhäst. Anledningen till att hon får så mycket soja är visserligen på grund av
att ger jag lucern så får jag i henne för mycket MJ... Hon blir hängbukssvin de luxe.

Ååå kan man ge så mycket?? :bow: TACK! Ska öka på sojan på min pålle då. Hon har ett 3.5 mån föl och rasar just nu i vikt, trots att jag PROPPAR i henne lucern, kli, soja, olja och mineraler. Har dock varit rädd för att ge för mycket soja per mål. Men då ska jag öka på sojan ännu mer!
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Har du koll på hur fort jag kan öka på också?
Jag har ingen koll på hur snabbt du kan öka rent teoretiskt men jag gjorde det fort på min dam. Hon åt proteinfoder 1 gång/dag och jag bestämde mig för att öka till 2. På mindre än 1 vecka så dubbblade jag mängden till 750 g soja. Mitt resonemang (helt ovetenskapligt) var att om magen klarar av x g soja på kvällen så kommer det ha hamnat massor av gräs emellan tills jag skickar in nästa dos på morgonen och då bör den klara av en ny omgång med x g. Jag vet inte om man kan tänka så men min dam klarade det utan några magproblem. Jag skulle dock inte dubbla dosen/utfodringstillfälle i samma takt som jag gjorde genom att lägga till en utfodring till.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Man kan ju blöta upp pelletsen till en soppa / gegga??

Nej, mina hästar har tänder och ska använda dom. Att ge välling gör man till gamla hästar som inte kan tugga ordentligt. Annars finns det alternativ.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Nej, mina hästar har tänder och ska använda dom. Att ge välling gör man till gamla hästar som inte kan tugga ordentligt. Annars finns det alternativ.

Fast om hästen och fölet faller ur och man har problem med foderinpackningar kanske det inte är så jäkla omotiverat? Det är ju dessutom ett bra sätt att få i hästen mer vätska :)
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Nej, mina hästar har tänder och ska använda dom. Att ge välling gör man till gamla hästar som inte kan tugga ordentligt. Annars finns det alternativ.

Jo, men du skrev ju att tänderna var ett problem? Tom så pass att de inte får i sig tillräckligt att äta? De får ju använd tänderna när de äter höt.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Fast om hästen och fölet faller ur och man har problem med foderinpackningar kanske det inte är så jäkla omotiverat? Det är ju dessutom ett bra sätt att få i hästen mer vätska :)

Men pellets är knappast det enda alternativet för att komplettera foderstaten:grin:. Mitt sto dricker alldeles utmärkt så vätskebalansen är jag inte ett dugg orolig för.

Som det är nu håller jag på att öka sojan för varje dag till stoet. Håller koll på gallor och värme i fötterna så att hon inte får en reaktion. Har äve ökat lusernet ännu mer och håller på lite majsolja. Ungen får egen mat att äta (lite blandning havre+soja) plus att han äter lusern av stoet. Avvaktar två veckor för att se om det blir skillnad.
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Jo, men du skrev ju att tänderna var ett problem? Tom så pass att de inte får i sig tillräckligt att äta? De får ju använd tänderna när de äter höt.

Nu har du nog inte läst ordentligt. Mitt sto äter med god aptit, men har uppenbarligen proteinbrist pga sin avsaknad av överlinje. Ville därför ha tips på proteinrika foder som INTE är pelleterade eftersom hon får foderinpckningar.


Så här såg ungen ut förra veckan, så det är knappast så att han (eller stoet som syns i bakgrunden) är benrangel. Jag är bara inte riktigt nöjd med hur de ser ut.
37775_1437364546020_1590181870_976611_7908074_n.jpg


(..och där står dom uppe vid grinden-är mycket bete kvar i den andra delen av hagen:))

...och så här såg ungen ut 25 juli:
38097_1429181061438_1590181870_956186_4180237_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Nej visst finns det andra alternativ men jag trodde att lucernet var pelleterat? Ja det är ju smart att bulka lite nu, när fölet är 3-4 månader kommer stoet garanterat falla ur annars (fölen växer och käkar utav bara helsike då).
 
Sv: Undvika foderinpackningar+fölfoder

Ah, skulle kanske skriva att det är lusern hackat strå hon får:o.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop? Givetvis ges mineraler till...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp