Undvika fastrullning

lizzie

Trådstartare
Igår kväll blev det lite dramatik hemma då min unghäst hade rullat fast. Hon hade rullat fast mot dörren så det var inte helt enkelt att få loss henne, men nu gick det bra.

Min fråga är hur jag i framtiden kan förebygga fastrullning. Jag tänkte börja med att skruva upp ribbor på väggarna, men vilken höjd är lämplig. Det handlar om vanlig ridhäst kan jag tillägga. .

Finns det andra knep för att underlätta för hästen att komma loss ifall de lägger sig för nära väggen?

/Lizzie

Igår kväll blev det lite dramatik hemma då min unghäst hade rullat fast. Hon hade rullat fast mot dörren så det var inte helt enkelt att få loss henne, men nu gick det bra.

Min fråga är hur jag i framtiden kan förebygga fastrullning. Jag tänkte börja med att skruva upp ribbor på väggarna, men vilken höjd är lämplig. Det handlar om vanlig ridhäst kan jag tillägga. .

Finns det andra knep för att underlätta för hästen att komma loss ifall de lägger sig för nära väggen?

/Lizzie
Hmmm inte lätt detta, har en valack hemma som rullar fast sig lite väl ofta och då är hans box ändå på
12Kvm.
Ribbor på väggarna låter intressant, är det för att hovarna skall få något fäste/spjärn att komma loss ?

Min unghäst rullade fast 2 gånger samma dag för någon vecka sedan, han blir knäsvag när det ligger mycket nytt strö i boxen..
Jag har sedan dess korrigerat bädden och grävt ut en area på kanske 1,5-2m i mitten, på så sätt blev det lutning på ströet mot mitten från alla håll.
Han har inte rullat fast sedan dess vad vi vet om. :-)

Ordentliga vallar av spån runt väggarna så de inte kommer så nära intill väggen hjälper litegrann. Ribbor på väggarna är nog det bästa tror jag, har för mig det ska vara på 1,5 meters höjd. Du kanske kan se märken från sparkarna när han försökte komma loss, den höjden

Min rullade ofta fast som unghäst, efter lite funderande hände det varje gång hon var i en växt fas. Skaffade en överrullningsgjord som hon fick ha på sig inne. Den åkte av för gått när hon var 6år och sedan dess har hon inte suttit fast.

Min unghäst rullade fast 2 gånger samma dag för någon vecka sedan, han blir knäsvag när det ligger mycket nytt strö i boxen..
Jag har sedan dess korrigerat bädden och grävt ut en area på kanske 1,5-2m i mitten, på så sätt blev det lutning på ströet mot mitten från alla håll.
Han har inte rullat fast sedan dess vad vi vet om. :-)

Min unghäst sköter grävandet alldeles utmärkt själv. Hon gräver fram golvet i mitten direkt. När jag mockar så fixar jag vallar, men eftersom hon gräver flyttar hon vallarna...

/Lizzie

Ordentliga vallar av spån runt väggarna så de inte kommer så nära intill väggen hjälper litegrann. Ribbor på väggarna är nog det bästa tror jag, har för mig det ska vara på 1,5 meters höjd. Du kanske kan se märken från sparkarna när han försökte komma loss, den höjden

Nu låg hon på rygg, men vad jag kunde se på sparkmärkena så hade hon vevat med hovarna på cirka dryga meter upp på väggen.

/Lizzie

/Lizzie
Jag har hyvlade plank i en rad på väggarna. Under dom har jag även fäst en gummimatta som klär in undre delen av boxväggarna. Har inte höjden från golvet i huvudet. Det fungerar utmärkt, de få grepp med någon hov så de kan skjuta ut sig från väggen och resa sig.

Kommer ihåg en notorisk fastrullare i ett stall jag stod i, där ställde man blå stora sånna "silltunnor" i varje hörn, så boxen blev avrundad.
Kräver ju en häst som tål det och inte får spader.

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 264
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 944
Senast: kopparberg
·
S
Träning Finns det några knep att ta till när en häst rullat fast sig i boxen? Förra vintern rullade vår shettis fast sig ,när han vilade för att...
2
Svar
31
· Visningar
5 666
Senast: Zarah.Q.
·
C
Träning Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Malinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama