Undvika fång.

Z

zenta

Hej, jag har just fått en stor hage med mycket gräs.Hur gör jag för att undvika att hästarna får fång när jag släpper dom där?Tacksam för tips.:)

Sv: Undvika fång.

Släpp dom en stund per dag, börja med 20-30 min och utöka tiden med 15-20 min varje dag. Låt dem inte gå dygnet runt förns risken för frostnätter är över, man brukar säga efter midsommar.

Utöver tidigare tips, se även till att hästarna inför betet inte är i överhull. Håll också koll under betet så att de inte blir feta. Om du kan hålla igång dem med motionering under perioden så är det bra.

Se också till inför släppet att magarna är i balans och stabila. Lägg gärna ut halm under den första tiden. Om de ratar halmen helt och de tidigare har stått på hö skulle jag försöka få dem att äta lite av det. Allt för att försöka hjälpa till att hålla magen stabil under övergången.

Är det bara jag som är så pjoskig att jag börjar med att låta hästarna ta ett par-tre munnar gräs på vägen till hagen när det blivit lite, gör så någon vecka, utökar till några fler tuggor under den tiden.

Sedan börjar jag att handplocka gräs åt dom till kvällshöet, lite mer för varje kväll, sen är det dags att börja arbeta i trädgården, vi stängslar in den innan det är dags för att börja med gräsklipparen och hästarna går där några veckor innan vi på allvar börjar använda sommarhagarna.

Sen blir det bete efter midsommar med dygnet runt gräs..

Hela proceduren med invänjning på gräs tar nog 1 o en halv månad, men sen har jag aldrig, peppar peppar haft fång heller..

Börjar ni verkligen pang på med 20 minuters ätande?

Det beror lite på vad de går på innan, jag har en bra vinterhage det växer lite lagom med gräs i. Dessutom gör jag som du, repar och ger samt låter dem handbeta några minuter i början. Har de gått i sand/ jordhage hela våren så måste man givetvis börja med små portioner från början

Jag brukar börja med 5 minuter i några dagar, ökar på till 10 minuter och så vidare. När man släpper hästarna på bete sedan får dom gå där någon timme och utöka allt eftersom.

Det beror lite på vad de går på innan, jag har en bra vinterhage det växer lite lagom med gräs i. Dessutom gör jag som du, repar och ger samt låter dem handbeta några minuter i början. Har de gått i sand/ jordhage hela våren så måste man givetvis börja med små portioner från början

Det växer gräs i mina vinterhagar oxå, dock så tycker jag att det inte är tillräckligt för att de ska kunna släppas från det, direkt på sommarhagarna som har mycket bättre gräs... Mina vinterhagar har mycket träd i sig..

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka