Jag funderar på att köpa en Chezz iberico...
Men jag har en del stora frågetecken..
I alla fall jag sätter upp en lista och hoppas att ni som har erfarenhet av denna sadel kan hjälpa mig att svara på några av dem
1 Får man med ett eller flera par läderbossor/läderbom (eller vad dom kan tänkas kallas.)till undersidan av sadeln?
2 Eller ska man mäta på något vis och välja storlek/tjocklek?
3 Min häst är en C pony, tinker - lite grövre män ändaå skapligt smäcker. Inte någon direkt manke , bra barbacka häst.
Jusst nu har jag en allroundsadel med tum/vid 17, normal bom (den ligger bra på hästen, det är bara jag som inte trivs i den) Vilken av chezz storlekarna bör passa då?
4 vilket säte bör passa mig, jag har 38 i byx stl.
5 medföljer stigbyglar eller passar det med "vanliga"?
6 medfäljer sadelgjord eller passar det med "vanliga" ?
7 Skriv gärna ner era egna erfarenheter av sadeln..
Tycker ni om att rida i den, är den hållbar, och framförallt tycker hästen om den. Har ni märkt någon förbättring i hästens "ridbarhetsvilja" och har ni märkt muskelförbättrning.
Hoppas att någon kan hjälpa mig vore mycket tacksam
Men jag har en del stora frågetecken..
I alla fall jag sätter upp en lista och hoppas att ni som har erfarenhet av denna sadel kan hjälpa mig att svara på några av dem
1 Får man med ett eller flera par läderbossor/läderbom (eller vad dom kan tänkas kallas.)till undersidan av sadeln?
2 Eller ska man mäta på något vis och välja storlek/tjocklek?
3 Min häst är en C pony, tinker - lite grövre män ändaå skapligt smäcker. Inte någon direkt manke , bra barbacka häst.
Jusst nu har jag en allroundsadel med tum/vid 17, normal bom (den ligger bra på hästen, det är bara jag som inte trivs i den) Vilken av chezz storlekarna bör passa då?
4 vilket säte bör passa mig, jag har 38 i byx stl.
5 medföljer stigbyglar eller passar det med "vanliga"?
6 medfäljer sadelgjord eller passar det med "vanliga" ?
7 Skriv gärna ner era egna erfarenheter av sadeln..
Tycker ni om att rida i den, är den hållbar, och framförallt tycker hästen om den. Har ni märkt någon förbättring i hästens "ridbarhetsvilja" och har ni märkt muskelförbättrning.
Hoppas att någon kan hjälpa mig vore mycket tacksam