Understimulerad hund

Julienne

Trådstartare
Hej bukare!
Jag tänkte höra om ni har lite tips på att få en hyperaktiv hund att lugna ner sig lite.
Hon far som ett popcorn när man är ute och går, ständiga påminnelser behövs för att hon ska gå ordentligt och skällandet blir 1000ggr värre än normalt.. Jag gissar att detta kommer för att hon helt enkelt är understimulerad för jag tycker det blir värre de dagar jag jobbat och de varit själva hemma.

Jag har lite svårt att aktivera henne ute utan de andra då de andra 2 blir väldigt olyckliga om jag bara tar med en och lämnar de andra. Jag vet att detta bör tränas men just nu är detta inte så lämplig tid att göra det pga griniga grannar.

Så har ni några tips på något jag kan göra för att aktivera henne lite? Hon har massor med leksaker och leker jätte mycket med sin syster och mamma. Jag brukar gömma godis som de får leta reda på men det märks inte på henne just att hon gjort något tycker jag..

Tyvärr är inte motivationen jätte hög att träna konster osv med denna hund då det är husses hund och hennes motivation att träna med mig är väldigt liten vilket mest gör att jag tappar tålamodet att lära in något på henne.

Så lite fler tips är önskvärt!

Sv: Understimulerad hund

Jag tänkte höra om ni har lite tips på att få en hyperaktiv hund att lugna ner sig lite.

Jag gissar att detta kommer för att hon helt enkelt är understimulerad

Jag har lite svårt att aktivera henne ute utan de andra

Så har ni några tips på något jag kan göra för att aktivera henne lite? Hon har massor med leksaker och leker jätte mycket med sin syster och mamma.

Att hunden är hyperaktiv behöver inte betyda att hon är understimulerad. Passivitet är något man behöver träna på. Både ute och inne.

Födosök och att äta är lugnande. Problemlösning är koncentrationskrävande och gör hunden trött. Träna mycket på lugn, sitta, vänta på sin tur, omvänt lockande där hunden måste sitta stilla och vänta för att få godbiten. Försök hitta kommunikationen inne och för sedan över den på ute.

Sysselsätt även hunden inne t ex genom aktiveringsleksaker med godis. Tass-target är ett lätt sätt att aktivera hunden inne och rätt användbart. Jag använder det med min valp för att få klä på mig i någorlunda lugn och ro när vi ska gå ut. Först får man lära in att hunden ska sätta en eller två framtassar på targetplattan för att få klick+belöning. När hunden kan det kan du lägga targetplattan och hunden får gå dit och trampa för att få klick+belöning gång på gång på gång på gång.... Du kan öka kraven på hur länge hunden ska stå på plattan för att öka svårighetsgraden. Hur långt från plattan övningen ska utgå. Osv.

Om hunden är understimulerad kommer den svara bra på övningar som ger den lite hjärngympa. Om hunden inte orkar koncentrera sig på roliga övningar trots bra belöning kan man fundera på om den kanske är stressad istället och behöver hjälp att koppla av och ta det lugnt.

Eller om den är lugn inne och går i spinn ute för att den inte lärt sig något annat? Är det en ung hund? Vad är det för ras/raser?

Tack för bra tips!

Hmm ja nu fick du mig att fundera lite.. Lite svårt för koncentration har hon, vi har gått på hundkurs och det är samma där, koncentrationen är kortvarig.. Hon är en ganska orolig och osäker hund..

Ute märks detta väldigt väl då hon stirrar runt och skäller. Men detta tycker jag blir värre de dagar jag jobbat.. och därför tänkte jag direkt att hon nog blir understimulerad och uttråkad när jag inte är hemma. Jag har kamera på dem när jag jobbar och jag ser där att första timmarna ligger de och sover men sen blir framförallt denna tik otålig, börjar gå runt och leta saker, kolla sig runt, försöka busa m.m.

Inne är hon inte alls stressad som jag upplever henne, hon sover både här och där. Leker med de andra två. Koncentrationen är relativt bra om man sitter lugnt i köket och inget stör samt med en övning hon kan. Hon har lite svårt att orka koncentrera sig för att lära sig något. Väldigt lätt störd..

Hon är 1 år, en Kinesisk nakenhund.

Säg åt husse att träna sin hund då?
Jag tycker att hon låter understimulerad. Vill du inte träna trick så kanske spår eller uppletande kan vara något?
Jag gick idag ut i skogen, band fast hundarna efter halva promenaden, fixade ett uppletande till den ena hunden medan den andra satt och väntade.

Något som hjälpt mig en del är att tänka mer berikning än aktivering. Jag kan motionera och aktivera min rätt mycket utan att hon blir så där genuint nöjd, men efter att jag börjat tänka mer på hennes övriga behov så har hon blivit mycket mer tillfreds. Uppletande är plättlätt och tar mycket mindre tid än spår. Min har ett väldigt stort behov av att riva sönder saker, en kartong med något gott i per vecka och hon är en helt annan hund. Först strimlar hon kartongen i tusen bitar, sen äter hon godiset. Jag byter ut ett par måltider i veckan (20% ska vara okej utan att behöva tänka speciellt mycket på näringsinnehållet) till kött, ben, hela ägg och även smått och gott som jag vet att hon inte gillar. Istället för att sluka maten på två sekunder så får hon tugga, riva, välja ut och välja bort och håller på i en halvtimme. När jag ger torrfoder så får hon det gärna utspritt på gräsmattan. Osv osv.

När jag aktiverar så gör jag gärna sådant som min hund tycker är lite läskigt. Att t.ex. balansera på något gör henne mycket tröttare än att snurra.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka