Understilmulerad häst?

T

Tant Asta

Min kära ponny har en sån otrolig energi, men tyvärr kan jag inte rida honom så mycket som han skulle behöva, dels på grund av skadade knän och dels på grund av att det inte finns någonstans att rida förutom på relativt hårt trafikerade asfaltsvägar. Vi har några gärden att rida på, men där jag bor är det så blött så det går tyvärr inte att rida där just nu. Jag skulle behöva tips på hur man får honom trött "i hjärnan" eller vad man ska säga, övningar där han får tänka ganska mycket så han får anstränga huvudet lite :smirk: Tänkte pyssla lite med sådant kombinerat med uteritter tills det går att rida "ordentligt" igen, så att han får lite att göra. Nån som har lite tips?
 
Sv: Understilmulerad häst?

Hm. Kan du inte försöka tömköra honom någonstans? Iaf nån dag i veckan. Det är bra arbete för både hans psykiska och fysiska sidor. Vet inte annars riktigt hur du ska stimulera honom. Ganska svårt att stimulera en häst utan ridning.
 
Sv: Understilmulerad häst?

Tömköra :idea: Att jag inte tänkte på det?! Det kan vara jobbigt för både hans och min hjärna, att undvika att trassla in oss alltså ;) Tack tack för en bra idé, någon mer som har något?
 
Sv: Understilmulerad häst?

haha jo precis =) Men det är ju ett jätte bra sätt att stimulera hästen på. Dock så är det ju inte så bra att göra det för ofta. Men en gång i veckan duger gott. Gör det själv på min häst en gång i veckan och vi gillar det båda två. Dessutom så får vi båda motion =P.
 
Sv: Understilmulerad häst?

trickträning? eller sådan där agilitu på backen? Få honom gå över/emot läskiga grejer.

Det om något sätter ju fart på hjärnan iallafall. Finns massro av grejer för triks här på buke bara att söka i ngn av trådarna. Lycka till
 
Sv: Understilmulerad häst?

Haha, ja jag skulle kanske må bra av lite mer motion, känner att jag fuskat lite med det på senaste tiden ;)
 
Sv: Understilmulerad häst?

Tack tack tack för rådet, ska söka lite nu :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 537
Senast: Rosett
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp