Underställ i varmt väder

Ull värmer oavsett hur tunt det är, jag skulle dö om jag hade det under arbetsbyxorna. Jag har typ tunnt merino och arbetsbyxor i -10C...

Sommartid har jag ett par knälånga cykelshorts, motverkar skav och jag kan enkelt dra av mig arbetsbyxorna mellan jobben.
Lite samma här, alltså tunn merino värmer på vintern. Tjockare merino ger mig värmeslag, så jag är skeptisk till att jag skulle uppleva metino svalt under tjocka byxor på sommaren
 
Jag använder dem också för sommarvandring (i södra Sverige) och främst för att motverka skav, får skavsår av precis allt 😝 Har inte upplevt dem som extremt varma men säger inte emot att meshen är svalare, det bör den liksom vara!

Ja, det är ett väldigt skönt material i sig. Skillnaden är att det bara är riktigt nät jag upplevt som faktiskt svalkande.

Har testat merino, "coolmax", siden, bambu, siden/ull, linne och fler därtill. Linne, visst siden och luftig bambu funkar som lösa lager i sig, men värmer om man har det som mellanlager. Då tipsade min bror (som är cyklist och ännu mer värmekänslig än jag) om en gammal klassisk nätbrynja. Har inte testat något annat sen dess. :D
 
Hej! Jag vill verkligen lyfta fram bambu och silke/siden! Silke är ju såklart dyrare men jag tycker det är värt det, mina leggings, undertröjor och underklänningar har hållit i många år, från olika märken. T ex Twilfit brukar ha på rea och så så finns Damella eller Lady Avenue.

De sistnämnda har även varianter i bambu som jag tycker är väldigt sköna på sommaren.

Ull blir jag bara varm av.
Har kikat på bambu, men även det marknadsförs som värmande.

Jag har en morgonrock i siden, det är definitivt varmare med den på än utan sas, men jag fryser med den på om det är under typ 22 grader inne .
 
Har kikat på bambu, men även det marknadsförs som värmande.

Jag har en morgonrock i siden, det är definitivt varmare med den på än utan sas, men jag fryser med den på om det är under typ 22 grader inne .
Alla kläder värmer, så är det bara. Men jag tror tunna yllekläder kan hjälpa genom att transportera bort fukt och så ändå.
 
Alla kläder värmer, så är det bara. Men jag tror tunna yllekläder kan hjälpa genom att transportera bort fukt och så ändå.
Ja det har du rätt i :D Att allt värmer alltså.
Jag tror att det viktigaste är att man inte känner sig helt genomsur. Att huden är torr och fukten stannar mellan klädlagren istället (tror inte att den kan ta sig ut genom ytterlagret)
 
Jag använder löpartights under mitt segelställ. Det är inte optimalt men funkar. Sidenidén verkar intressant, det ska jag testa.
 
Ja det har du rätt i :D Att allt värmer alltså.
Jag tror att det viktigaste är att man inte känner sig helt genomsur. Att huden är torr och fukten stannar mellan klädlagren istället (tror inte att den kan ta sig ut genom ytterlagret)

Det är just därför jag har understället på sommaren. Utan blir huden på ryggen irriterad av att utsättas för varm fukt i många timmar (med ryggsäck eller ryggskydd).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp