Underlivet efter förlossningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Underlivet efter förlossningen...

Igår skulle jag till BM.
Precis innan läste jag följande i Aftonbladet (från en debatt angående kejsarsnitt kontra vaginal förlossning):

"2-4 % av vaginala förlossningar i Sverige slutar i sfingterruptur (sprickbildning hela vägen bak in i ändtarmsmuskeln vilken spräcks helt eller delvis).
Det är vanligt att förstagångsförlossningar avslutas med sugklocka och att klipp-frekvensen ligger på ca 10%. Sugklockeförlossning ger en påtaglig risk för större bristningar, och klippen, innebär många gånger ganska stor risk för smärtor vid samlag även lång tid efter förlossningen, i vissa fall även permanent".
Vid vaginal förlossning kan även nämnas andra vanligt förekommande problem men som inte anses vara lika allvarliga tex dubbel inkontinens, ärrbildning som kan behöva estetisk/funktionell korrigering.osv.

Det fanns ingen källfakta till ovanstående så jag frågade BM om detta. Hon kunde inte någon statestik utantill men hon uppfattade ovanstående rader som mkt möjligt överensstämmande med hennes erfarenhet.
Hon tillade dock att "sådant kan man ju inte tänka på för då skulle ju inte någon skaffa barn, det händer ju långt ifrån alla".
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

Och om det blir trasigt efteråt, så får man underlivsplastik.
Det har jag fått och det blev jättebra.
Det går liksom att rätta till igen om man inte är nöjd.
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

FridaJ skrev:
hur pass återställd blir man?

Nu har det snart gått 5 veckor och jag känner mig återställd. Vi har visserligen inte haft sex (inte på vanligt sätt iaf :o ) än, men det känns åtminstone ok.

Som lite positiv kuriosa så kan jag glädja dig med att det är inte säkert att du kommer att spricka. Jag födde ut två barn utan att göra det. :) Min ena blygdläpp fick sig en känga visserligen och syddes, men stygnen är borta och den ser ungefär ut som innan! :D

/Timsetim
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

börjar också tro på det alternativet.. men min tar liksom spjärn och försöker trycka ut rumpan mitt på magen :rofl:
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

kan ju hålla med om att dubbel inkontinens inte verkar alls skoj... :( men jag känner mig ganska lugn just nu och försöker tänka "det händer inte mig" :smirk: lite väl optimistiskt kanske men det funkar för att lugna mina nerver.
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

Jag gick sönder mycket vid förlossningen, å andra sidan gick det snabbt att få ut barnet och jag kände inte alls av att det gick sönder så det var inte det minsta hemskt. In på operation direkt efter för sövning och ihopsyning.

Men inga bestående men alls. Där nere finns det mycket blod i omlopp sade läkaren så det läker bra ihop vanligtvis. Efter förlossningen enades jag o mannen om att sexet var bättre. Känner mig inte alls uttöjd eller så, känner mig mest som om att jag aldrig fött barn.

Sonen hade och har väldigt stort huvud.
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

FridaJ skrev:
kan ju hålla med om att dubbel inkontinens inte verkar alls skoj... :( men jag känner mig ganska lugn just nu och försöker tänka "det händer inte mig" :smirk: lite väl optimistiskt kanske men det funkar för att lugna mina nerver.
Det är bra, gör som idrottsmännen och fokusera positiv energi innan den stora händelsen. Det går säkert bra! Lycka till!
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

FridaJ skrev:
kan ju hålla med om att dubbel inkontinens inte verkar alls skoj... :( men jag känner mig ganska lugn just nu och försöker tänka "det händer inte mig" :smirk: lite väl optimistiskt kanske men det funkar för att lugna mina nerver.

Själv är jag en sådan som tar reda på ALL fakta, extra noga med det negativa. Sedan räknar jag med att allt kan hända just MIG, därefter fattar jag ett beslut och om jag inte drabbas av ALLT negativt så blev ju allt bra mkt lättare och bättre än vad jag tänkt mig.
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

Det är nog väldigt olika.
Jag sprack en del och hade ont ganska länge.
Framföallt i svanskotan. Den spräckte min son innifrån när
han var på väg ut. Jag är inte riktigt bra i den ännu :(
och han är 6 år. Tror nog i och för sig att detta är ovanligt.

Sex fick sambon vänta på i många månader ;-)

/Åsa
 
Sv: Underlivet efter förlossningen...

Du får hoppas på en förlossning som en jag känner fick.
Ungen sköt ut, bokstavligt talat. :o
Dom kom in på sjukhuset, hennes man jobbade där så dom fixade en säng hon kund ligga på under tiden. Sen var det bara ner med trosorna så kom ungen ut som en raket innan någon hann vara med. :o :rofl:
Hon skrattar gott när hon berättar om det för navelsträngen hade stoppat ungens vilda utfart så att han inte gled hela vägen ner från sängen. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 044
Senast: Regret
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 091
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 069
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 189
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp