Underligt sjuk

M

Mistan

Jag har en unghingst, islandshäst, som fyller 2 år i maj. I november hittade jag honom första gången liggande helt utslagen i hagen mitt i värsta leran mitt på dagen. Jag tog in honom i boxen och då la han sig direkt och låg helt utslagen på sidan och andades tungt. Han ville inte äta eller dricka. Fick upphonom på benen och gick en runda med honom. När han kom in igen la han sig igen. Han ruskade på huvudet och rullade sig en gång varje gång han la sig.
Så höll det på i flera timmar. Jag sprutade in vatten i munnen med spruta och gav flytande B-vitamin direkt i munnen med spruta. Efter ett antal timmar reste han sig upp och började äta hösilaget som om inget hänt! Veterinären trodde han ätit frostigt gräs eller druckt för kallt vatten. När ha fått ytterligare några anfall med någon dags mellanrum fick han en dag sprutande diarre och veterinären kom och gav dropp och tog blodprov. Det visade sig att han hade en allvarlig infektion och fick Hippotrim mot detta. Sedan blev det jul och i mellandagarna tre dagar efter sista Hippotrimdosen blev det samma visa igen. Nu var man lugnare, men tog kontakt med Helsingborgs djursjukhus. Körde ner honom och de tog massa prover och röntgade tarmen.
Hade en infektion så nu fick han en kraftigare kur av Hippotrim, avmaskades också mot blodmask. De hittade ingen klar orsak till hans anfall. Fick ännu ett anfall för en vecka sedan Nu får han gå i trädgården och äta gräs hela dagarna och han har hållt sig "frisk". I den hagen där han blir sjuk har han tre unghästar att gå med och fri tillgång till halm. Kanske finns där någon växt han inte tål, men det är ju som att leta efter en nål i en höstack. Ingen annan häst i stallet är sjuk av alla 20.
Veterinären på sjukhuset var inne på att det är mask som kanske ligger bakom, men nu är han avmaskad ordentligt med två preparat och träckprovet visade inget. Dessutom är det inte säsong än för mask. Lokala veterinären tror inte på mask.
Man blir orolig och vet inte vad man ska göra.
Ingen tycks veta vad det är med honom. Har någon annan varit ute för samma sak???:mad:

Sv: Underligt sjuk

Tycker det låter som kolik när han låg ner sådär. Trodde inte veterinären det?
Jag tror att du är inne på rätt spår dock! Kan mycket väl vara något han äter i den andra hagen som han inte tål och får kolik av.

Behåll honom i trädgården tillsvidar och se om han repar sig!

Det kan ju vara nästan vad som helst, men jag skulle ha testat med mash hos dynavena. googla. Det har hjälpt mina några gånger när det varit ordentligt knas med magen.
Äter de hösilage eller vanligt hö?
Äter de något kraftfoder eller annat tillskott?
Vissa hästar tål silage sämre.
Som vanligt tycker jag att psylliumfrö är en livräddare i förebyggande syfte mot lera, jord och sand som samlas i tarmen.
Jag skulle vara försiktig med gräs i det här läget och ge fräscht vanligt hö istället.

Han äter hösilage och får betfor och krossad havre, kalk, b-vitamin och nu får han även järntillskot eftersom värdena var låga.
Jag är inne på att det är någon sorts kolik, men det är konstigt att han samtidigt hade en infektion. Han hade feber några gånger upp mot 40 grader. Det är märkligt att han är så dålig att vi någon gång trott att han inte klarar natten för att sedan vara pigg och äter som vanilgt. Men det kanske är så med kolik.

Senast ändrad av en moderator:

Han äter hösilage och får betfor och krossad havre, kalk, b-vitamin och nu får han även järntillskot eftersom värdena var låga.
Jag är inne på att det är någon sorts kolik, men det är konstigt att han samtidigt hade en infektion. Han hade feber några gånger upp mot 40 grader. Det är märkligt att han är så dålig att vi någon gång trott att han inte klarar natten för att sedan vara pigg och äter som vanilgt. Men det kanske är så med kolik.

Är han vaccinerad mot botulism?
Såg de verkligen ingenting fel i tarmen vid undersökningen?
Hoppas att infektionen är bortmedicinerad, och att det i såfall "bara" är magen som är i obalans pga antibiotikan.
Jag tycker du skall skona hans mage genom att ge vanligt hö, trappa ner på betfor, för att sedan göra uppehåll med det, och trappa ner och sluta med havren.
Mitt förslag är att vänja in hästen på uppblött lusernpellets och göra om foderstaten, så att hästen får i sig allt den behöver, fast med annat foder, allt för magens känslighets skull.

Det kan ju vara nästan vad som helst, men jag skulle ha testat med mash hos dynavena. googla. Det har hjälpt mina några gånger när det varit ordentligt knas med magen.
Äter de hösilage eller vanligt hö?
Äter de något kraftfoder eller annat tillskott?
Vissa hästar tål silage sämre.
Som vanligt tycker jag att psylliumfrö är en livräddare i förebyggande syfte mot lera, jord och sand som samlas i tarmen.
Jag skulle vara försiktig med gräs i det här läget och ge fräscht vanligt hö istället.

Går det inte lika bra med linfrö? jag använder krossad linfrö. Och läste någn stans att linfrö har samma effekt som psylliumfröna , men att man skulle koka dem först just pga gift. Jag köper hem färdiga krossade kokta och pelleterade linfrön som jag låter svälla i maten md resten. MEN FUNGERAR DET LIKA BRA DÅ? Kanniske man borde byta isåfall...:eek:

Går det inte lika bra med linfrö? jag använder krossad linfrö. Och läste någn stans att linfrö har samma effekt som psylliumfröna , men att man skulle koka dem först just pga gift. Jag köper hem färdiga krossade kokta och pelleterade linfrön som jag låter svälla i maten md resten. MEN FUNGERAR DET LIKA BRA DÅ? Kanniske man borde byta isåfall...:eek:

Folk har säkert olika erfarenheter. Men jag tycker inte linfrö funkar lika bra som psylliumfrö. Däremot kan jag tänka mig att linfrö förutom sin utrensande effekt, även har andra sorters positiva effekter än just mot sandkolik.

Folk har säkert olika erfarenheter. Men jag tycker inte linfrö funkar lika bra som psylliumfrö. Däremot kan jag tänka mig att linfrö förutom sin utrensande effekt, även har andra sorters positiva effekter än just mot sandkolik.

jo det har den juh... men man måste ju typ välja då om man vill ha linfrö eller psylliumfrö, för jag kan tänka mig att det inte är så bra att ge av båda. Detta kräver undersökning tack för svaret, och tack för att jag fick snyltta lite på din tråd :bow:
hoppas det löser sig med pållan din, jag har själv två unga isisar 3 och 2 som går i leriga hagar med lite grönt så man oroar ju själv.

Jag har ungefär samma problem.. Har en nu 4 årig valack.
Det började förra vintern. La sig ner när alla andra fick frukost. Konstaterade kolik, in till kliniken men dom hittade inget...
Så höll det på kanske 15 ggr.. våren kom- frisk.
November 2007 kom det tillbaka, inte lika ofta men det kom lite då och då, har haft ut vet men dom kan inte hitta nåt, inte förstoppad, inge gas, inge sand...... ingenting.. står nu på strömsholm på utredning men dom verkar inte hitta nåt dom heller... :confused: Jag blir galen snart...

Har även jag varit med om detta. Den hästen visade sig dricka för lite, fick så kallad vattenkolik. Fick också symtomen på vintern då vattnet är jättekallt eller i värsta fall tom fryset. Vi började att ge höselage samt se till att hon hade ständig tillgång till drickbart vatten

Vattenbrist eller mask- tippar jag på:angel:

Masksäsongen ser inte ut som vanligt, när det inte är ngn vinter i år.
Bandmask ses bara i träckprov om den är väldigt belastad av dem.

Senast ändrad:

Hej
Ger du hästen krossad havre så beror det på detta jag har sett samma sak ,där bildas något gift när krossa säd kommer ner image och tarm på hästen det är livsfarligt att fodra med krossad säd ihop med gräs hästen kan dö av det ,samma slinger hästar som vetrenärena säger inte går att bota blir friska om man tar bort krossad säd gör man det med det samma hästen blir sjuk så blir det inga bestående skader, men har det fortsatt ett tag så kan det ta ett helt år inna hästen är återstäld ,även på vinter så kan man få märkliga symtom av krossad säd har man 5 hästar så kan 1 bli dödsjuk medan dom andra är friska, tog bort krossad havre och fodrade med kraft och hel havre alla hästarna blev kanon bra provad med kross igen samma häst låg ner kunde inte resa sig ,den kan du avliva sa vetrinärerna tog bort kross och den blev frisk igen vet inte varför men krossad säd är livsfarlig på en del hästar

Senast ändrad av en moderator:

Du skriver att han har fri tillgång på halm.
Hur är kvaliten på den? Halm har ofta svamp/mögelsporer (särskilt förra årets skörd, där det nästan varit omöjligt att få bra kvalitet)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar