Finns det böcker att köpa med bilder och färg-benämningen under?
Det är ju just det som inte går att ha - man måste förstå genetiken för att kunna se hästens verkliga färg. Som tröst kan jag säga att när man väl kan grunderna faller resten på plats lätt som en plätt, då kan du namnge färgen på en silvergulbrunblackskäck om så var fallet.
(ok, nästan i alla fall, dessutom sa vi ju att gulbrunblack hette vitblack *fniss*)
Varför tror du att det är svårt för en som inte är insatt i färggenetiken att se skillnad på färgen på Inte_Ungs brunblack och gulbruna? Jo, därför att om du inte är medveten om hur de olika generna påverkar grundfärgerna så är det svårt att generalisera och "se igenom" nyanserna. En brunblack med en annan nyans skulle förmodligen inte alls vara svår att sortera ut - tänk dig t.ex. Blaers brunblacka färg, den är helt annorlunda.
Beträffande gulsvarta - vad skulle du kalla den här hästen t.ex.?
Katla
Svart skulle definitivt inte vara beskrivande i det här fallet, ljust gulsvart är alldeles utmärkt! Svart med gulanlag, visst går det, men gulsvart är ju ett sånt fint och bra svenskt ord så varför inte använda det? Det finns inte i alla språk ens - jag tror det är tyskan som inte har något ord för den t.ex.. Engelskans "smokey black" är inte alls lika tydligt vad det syftar på, det skulle snarare antyda en musblack (tänk bara på namnet "Reykur") än det genetiskt tydliga gulsvart.
Den duktiga Lukka på Island har jag haft ganska vilda diskussioner med angående detta. Hon har ett gulsvart avelssto som ser helt svart utan antydan till gulaktighet, men har bevisat att hon har gulanlaget via avkommor. Hon är registrerad som "svart" men jag menar att en sådan häst borde omregistreras till gulsvart - liksom Bernstein t.ex.. Det här var bara några exempel, det finns många fler, men poängen är att jag tycker att det är viktigt att hästarna benämns med de färger de har genetiskt och inte vad de ser ut att ha för färg.
/Erica