Underlagstråden!

dreampower

Trådstartare
Jag är jättenojig när det gäller att rida på bra underlag, vill ha lagom svikt, inte för hårt och inte för mjukt! Har varit och tränat på en bana där det var väldigt blandat - bitvis gräs och bitvis väldigt mjukt. Jag luftade mina farhågor för tränaren och han sade då att det är det bästa underlaget (alltså blandat) för att stärka hästen. De stora terrängbanor jag har varit runt på har ju inte alltid haft det perfekta underlaget och då ska dessutom hästen galoppera i sex kilometer och hoppa typ 40 språng.... så det ligger säkert nånting i det han säger :D

Hur tänker ni angående underlag?

Sv: Underlagstråden!

Att har dom fått en bra uppbyggnad i livet dvs inte bara harvat runt på perfekta underlag så klarar dom det mesta utan större problem.

Jag försöker dock undvika för mjuka underlag

Tack för svaret! Hur definierar du för mjuka? Djup sand? Ridbana där du sjunker ner djupt i avstamp/landning? :)

Jag rider också hellre på för hårt än för mjukt/tungt.
Men det finns ju olika skolor kring det där. Galopphästarna går ju på väldigt tunga och djupa banor tycker jag.
Viktigast är nog att rida på varierat underlag, och jag är inte särskilt förtjust i det här som är så populärt, fibersand. Blir inget glidmoment alls, jag har gått brevid hovslagare som inte heller tyckte det underlaget var något vidare för hovar och ben.

Hållbarhetsmässigt är det bra för hästen att gå på så varierat underlag som möjligt, framförallt i unga år. Att alltid bara rida på perfekt underlag är inte att föredra då man en dag kommer på en tävling där allt inte är optimalt och då är det lättare att hästen som är van vid perfekt underlag skadar sig.

Att variera och ibland rida på hårt underlag och ibland på mjukt är kanon för uppbyggnad av skelett och ligament. Dock måste man vara försiktig och öka dosen i ett väldigt sakta tempo och inte chocka hästen som är van vid bra underlag med en halvtimmes trav på asfalt eller dressyrarbete i tung sandpaddock.

Dock är även jag restriktiv med antal språng och höjd vid hoppning på mkt mjukt eller stumt underlag

Min häst är halt i ett framknä, och veterinären tyckte att det är många hästar som gått för mycket på för hårda underlag i sommar (åtminstone här, där det inte regnade något på länge) och blivit halta. Typexempel terrängbana gräs, som hon tyckte ofta var mycket hårdare än det såg ut. Det verkar finns lika många åsikter som underlag, dock, så jag vet inte vad jag ska tro.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 285
Senast: ogres
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar