Sv: Underlag
jag är för stunden påläst då jag funderar på vad som ska hända med min paddock. Gemensamt för de underlag med sand/fibrer är hur de vill att bottenlagrena skall vara. Helst ska man ju dränera. lägga på grövre stenar, på den lägger man ett sviktande underlag, helst vill de sälja på en ottomattan.. men de går även bra med gummiflis, om man är en amatör ryttare kan man helt hoppa över denna del. Det är som att köpa en ferrari när man behöver en volvo.. Sen ska man ha iaf en dm med stenmjöl, ovanpå den kan man lägga en markduk. Sen lägger man på 10-12 cm blandning av fin natursand och fibrer. Vad de är för fibrer beror helt på vad de är för företag som levererar. Sanden är visst finare i södra delarna av sverige med, vilket visst ska vara en fördel. Kostnaden med ottomatta, på 20x40, ca 250k, utan skulle jag tro runt 120-150k, om man nu inte ha befintligt underlag.
Har själv ridit på detta underlag, o det sätter sig rätt bra. Jag skulle tro att man får harva rätt ofta om man hoppar mkt på det. Men de är väldigt bra! Trots att de ser stumt ut så är de väldigt sviktande.