EmelieR

Trådstartare
De flesta nya ridhusunderlagen består ju av sand och nån fiber...
VAd för sand är det eg. Den är ju nästan fin som strandsand...

Alla säger ju att sand är för mjukt att rida i- varför fungerar dessa så bra?

Sv: Underlag

jag är för stunden påläst då jag funderar på vad som ska hända med min paddock. Gemensamt för de underlag med sand/fibrer är hur de vill att bottenlagrena skall vara. Helst ska man ju dränera. lägga på grövre stenar, på den lägger man ett sviktande underlag, helst vill de sälja på en ottomattan.. men de går även bra med gummiflis, om man är en amatör ryttare kan man helt hoppa över denna del. Det är som att köpa en ferrari när man behöver en volvo.. Sen ska man ha iaf en dm med stenmjöl, ovanpå den kan man lägga en markduk. Sen lägger man på 10-12 cm blandning av fin natursand och fibrer. Vad de är för fibrer beror helt på vad de är för företag som levererar. Sanden är visst finare i södra delarna av sverige med, vilket visst ska vara en fördel. Kostnaden med ottomatta, på 20x40, ca 250k, utan skulle jag tro runt 120-150k, om man nu inte ha befintligt underlag.

Har själv ridit på detta underlag, o det sätter sig rätt bra. Jag skulle tro att man får harva rätt ofta om man hoppar mkt på det. Men de är väldigt bra! Trots att de ser stumt ut så är de väldigt sviktande.

Vi har lagt in på klubben och tycker att det har blivit bra fort :)
Men när man skriver att man ska ha sand blir man ju typ halshuggen så dåligt det är...

Det kvittar ju vilken paddock man bygger så är det ju bäst att dränera med stööre stenar och sen ett lite fastare underlag för att det inte ska flytta sig...

Varför funkar sanden med firer men inte utan?

fibrena binder ihop sanden nåt så grymt!! När man tar upp en näve fibrer så följermassor med sand med!

Jag har själv än så länge natursand från vår mark, i den är det väldigt blandad kompott när de gäller storleken på kornen, men de är bra, flyr inte speciellt, o är inte djupt!

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 542
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka