Underlag på ridbana

Nila

Trådstartare
Där min medryttarhäst står finns en liten ridbana på gården. Jag skulle gärna vara mer på ridbanan än jag varit, men jag tycker inte om underlaget.
Passar verkligen sten som underlag? Större småstenar kan man väl säga, (tex som på grusväg). Jag tycker det skulle kännas obekvänt för hästen med ett underlag av sten. På en del ställen är det också liksom "mjukt" och man sjunker ner lite, men det är väl för att det är mer sten just där.. Men är det verkligen ett bra underlag?

Sv: Underlag på ridbana

Det låter inte bra.

Det är viktigt med ett bra underlag på ridbanan!
Hästen kan ju få diverse skador av att gå på fel underlag som gör ont eller är för tungt/stumt osv.

Ja. Jag tycker själv det verkar vara ett väldigt konstigt val av underlag. Jag vet inte hur mycket dom andra använder ridbanan.
Det måste ju ha varit bättre att ha gräs eller nåt, nåt annat än sten i alla fall.

tjah..

"grusväg" kan se väldigt olika ut, att ha grus i sin paddock ser jag inte något fel på, att ha sten i sin paddock låter dock ganska ohälsosamt. Så om stenarna är som din lillfinger nagel, mindre och rundade skulle jag inte oroa mig. Är dom 2 cm eller liknanade i diameter och kantiga låter det väldigt ohälsosamt.

Om du tar en närbild, där du låter din hand vila mot gruset (så att det går att jämföra) så kanske du kan få en något bättre åsikt om huruvida det är ok att rida där eller ej.

Självklart.. Men första gången jag såg paddex reagerade jag också på att jag tyckte det såg ut som en grusfotbollsplan. Ifall TS aldrig sett paddex förut kanske den tanken kom upp för henne också!

M-oaa

Låter alldeles för grovt. På stallet vi stod på tidigare var det paddex. Min ponny går barfota bak (mkt bra kvalitet på hovarna) brytes ned så enormt mycket på kort tid. Det var bara att slå på ett par skor på dem små innan man kunde rida honom igen. Paddexbana är inget att rekomendera, om man inte har skor på sin häst och vill byta riktigt ofta... :devil:

JAg har aldrig sett paddex bara hört talas om det. Men jag skulle kalla stenarna just sten. Hade det sett ut som smågrus som på en fotbollsplan hade jag nog inte reagerat då det ju är små småsten, dom här är väl ca 2 cm skulle jag tro, och inte helt rundade.

Senast ändrad:

Jag har Paddexbana, två av hästarna är helt oskodda, en är oskodd bak.
Inga som helst problem med slitage av hovarna här, inte.

Vi har ridhus och utebana med paddex och det funkar oxså toppen bra...
för er som inte vet hur det ser ut så kan ni kolla i mitt galleri på bilden där jag rider(kanske lite mörk...) där är det paddex vi rider på.

ja har hästen mjuka hovar så sliter paddexen, och det beror på att stenarna är ganska vassa. blir som att stå med raspen. men SKOR eller hårda hovar sliter den då inte på! min stora tunga häst som i princip bara rids på paddex och hård grusväg kan ofta ha samma skor två gångar.

nila; det låter för grovt! kanske ridbanan inte är färdig? om ni lägger ett ytlager med sand över så blir det nog fint att rida på.

Centaur; Jag har faktiskt ingen aning. Har just börjat vara i det stallet, bara varit där i några veckor, så jag vet inte hur dom har tänkt eller hur mycket ridbanan faktiskt används. Det finns en pall som vi använder när vi sitter upp och den brukar stå på ridbanan, men som sagt, vet inte hur ofta den används. Men man tycker ju ändå att ägarna borde veta att det är fel underlag. HAr fått för mig att kvinnan har hållit på ganska länge, och hon har minst 2 av dom andra 3 hästarna som står i stallet.

2cm ojämna stenar låter inge bra alls...du kanske kan fråga tex stallägaren om det är något som är under uppbyggnad eller så?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
334
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama