underlag på ridbana

S

Sandramaria

Antar att den här tråden ska vara här, flytta gärna om den ska vara nån annanstans!
I vårt stall har vi två ridbanor, jättebra :laugh:! På en ena är det sand, som blir ganska tungt när det regnar och lite knöligt/hårt när det är varmt och soligt. På den andra är det ganska stum botten med ett ca 5 cm tjockt lager grus på. Det är relativt opåverkat av vädret utan känns likvärdigt oavsett. Nu undrar jag vilket som är bäst att träna på? min häst har ju haft hovledsinflammation och jag vill INTE att det kommer tillbaka:crazy:! Och om inget av dessa verkar bra, vad är då det bästa underlaget?

Sv: underlag på ridbana

Jag tror att det är bäst att variera. Det slits ju mer om man rider på ett och samma underlag varje dag.

Ja variation är ju alltid bäst! Skulle man behöva välja skulle jag dock ta grusunderlaget. Hellre för hårt än för mjukt! :)

men vilket sliter mest på vad? Är det ena underlaget mer riskfyllt för kederna och det andra för senorna, eller hur funkar det? Och vilket är egentligen det allra bästa underlaget? Borde ju vara något med lite svikt i, eller har jag fel? tack för svar :bow:!

mjukt underlag sliter på senor och ligament (eller vad det nu heter :confused:) och hårt underlag sliter på kotorna.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Anläggning Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: mackan
·
Övr. Hund Vad föredrar ni för underlag UTOMHUS om gräs INTE är ett alternativ? Förutsättningarna för klubbens agilityplan är någon slags naturlig...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar