Underlag på banan -> gallig

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Underlag på banan -> gallig

Var i går med Flingan på banan. Råkade ut för värsta vädret i år. :crazy:
Körde 6 varv i lugnt tempo så att han skulle få bekanta sig med miljön.
Till min fasa så var han lite svullen i bakbenen, ovanför kotorna, i går kväll.
Beror sånt på underlaget? Jag kan inte begripa annat.
Det var vinterbana (snö), moddigt och oplogat på banan. Han går med 6 isbrodd på varje sko så fäste fick han.

Nån annan med erfarenheter av varierande banunderlag och gallor?

Re: Underlag på banan -> gallig

Ja, visst kan det bero på underlaget och när de dessutom går med brodd så sliter det rätt kraftigt på lederna. Min pålle reagerar likadant emellanåt, så man får försöka köra "lagom" och ändå fortsätta träna. Kan verkligen säga att jag hatar det här mellan-vädret innan våren kommer.

Gallor brukar dom väl inte få, men dom kan bli svullna..tycker det låter konstigt att han fått gallor bara sådär....

Kanske är en begreppsförvirring: gallor= svullna ben??
I alla fall minns jag min gamla stjärna*L*?? Han hade väldigt lätt för att svullna upp och ömma i bakkotorna dagen efter jobb då han gick just med brodd. Tågrepp var inga problem men brodd. Kan bero på att han skruvade lite...

Du har så rätt. Det är inte gallor utan svullnader!!!!

Ja, det är nog inte alltid så härligt att träna med 36 isbroddar 6 månader per år, men vad gör man när man bor "på Nordpolen"?.

Det är inte alls ovanligt att hästen är lite tjock i benen efter att de gått ett jobb..Beror på att slagg och lymfa ligger kvar och inte transporteras bort. Hästen har ju ingen blodcirkulation i benen och är beroende av rörelse därför blir många hästar svullna dagen efter de körts. Försvinner alltid då de får ut och trava på igen..
mvh jesse

Jobb? Nej, nej.
Han gick 6 lugna varv bara för att värmas inför hemresan.
Det var ren transport och miljö träning. :smirk:
Men tydligen så var det enbart innerspåret + 2 spår som var isbana, resten var bara "betong" med lite moddig snö på och det var där jag körde. Så troligen var det underlaget som ställde till det.

Liknande trådar

Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur