Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Netika

Trådstartare
Hej. Jag ska för första gången få "inreda" min aldeles egna ligghall/utegångsstall. Botten är av guten betong men nu undrar jag över vad jag ska ha för underlag. Jag tänker att bara gummimattor som jag blivit föreslagen är för tunnt och med en rejäl bädd blir gummimattorna onödiga (?).
Har ni några tips?
Sand i botten med spånbädd utanpå?
Bara en tjock spånbädd??

Tacksam råd då jag hoppas få allt på plats i löpet av nästa vecka.

/Netika
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har haft en spånbädd på betonggolv i vår ligghall och det har fungerat över förväntan. Det gäller bara att den är tillräckligt tjock så funkar det. Vi tar bara bort högar och täcker ev blöta fläckar med spån och det gick inte åt många balar förra vintern.
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har haft en spånbädd på betonggolv i vår ligghall och det har fungerat över förväntan. Det gäller bara att den är tillräckligt tjock så funkar det. Vi tar bara bort högar och täcker ev blöta fläckar med spån och det gick inte åt många balar förra vintern.

Tack før svar!
Kalkade du i botten också?
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Tack før svar!
Kalkade du i botten också?
Du kan också testa att ha torv i botten som du packar ordentligt och sedan spån ovanpå. Har det i mitt stall, funkar superbra och ingen lukt (i en ligghall blir det ju iof inte så mycket lukt att tala om) Torven binder ammoniaken bra så det blir bra gödning. Vi har ca 20cm torv och 20 cm spån ovanpå, men då i vanlig box.
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har betonggolv med gummimattor på hela ytan. Sen har vi ca 1/4 av ligghallen halmad.

dvs hästarna har en bädd att sova (mest kissa o bajsa)i, men inte i hela hallen.
Nackdelen med att bygga djup bädd är att hästarna står i ammoniaken, sen märker vi att de faktiskt uppskattar det fasta underlag gummimattan erbjuder när det är sankigt överallt annars. Dessutom är det bra för hovarna med fast, torrt alternativ nu i geggtider.

Vi mockar hela ligghallen varje dag. (Går klart fortare att mocka gummimattor än halmbädd...)
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har betonggolv med ett lager spån. Jag mockar varje dag och tar då bort både kiss och bajs. På vintern kan det bli en del för de står gärna där inne så då brukar jag mocka både morgon och kväll.
Det fungerar bra men jag skulle gärna vilja lägga in gummimattor och då endast ha ett tunnt lager spån.
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har spån som bädd (svårt att få tag i torv och halm här uppe). Mockar ut bajset men inte kisset. Hade planerat att byta ut bädden och lägga ny någon gång per år, men hästarna har haft samma bädd i 3 år utan att vi behövt gräva ur den (?). Håller fortfarande en bra höjd och luktar inget heller. Det enda vi byter med jämna mellanrum är det översta lösa lagret dom sover på. Får byta några ggr per år och lägga nytt spån då det blivit fuktigt och skitigt vid regnoväder etc. Men själva bädden längst ned är fint ihopbrunnen och behöver aldrig röras, fashinerande!
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

*knapplån*
Vet någon här om man måste ha ett speciellt underlag i ligghall?
Vi har en ner grävd gummimatta sen grus, sen ska vi ha halmpackat. Men måste man ha betångplatta? Nån som vet eller vart kan man kolla upp det?
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har betonggolv med ett lager spån. Jag mockar varje dag och tar då bort både kiss och bajs. På vintern kan det bli en del för de står gärna där inne så då brukar jag mocka både morgon och kväll.
Det fungerar bra men jag skulle gärna vilja lägga in gummimattor och då endast ha ett tunnt lager spån.

Vilken typ av spån, är det sågspån eller kutterspån. Det är svårt att få tag på sågspån nu när det är höst. Vad säger ni om sand som jag läst att en del har. Var får man tag på det?
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Jag undrar hur ni blir av med gödseln om det är sand i det som mockas ut. Här omkring blir man bara av med gödsel som är ren med enbart spån, halm, torv eller foder och kiss och bajs.
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

jag har spån bädd hela vintern som traktorn sedan hjälper mig med att ta ut den funkar super går inte åt mycket spån heller .
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Jag köper vanligt sågspån direkt från sågverket men det går säkert bra med kutter med. Det enda är väl att det är så lätt och glider undan. Torv kanske skulle vara ett alternativ?
 
Sv: Underlag i ligghall/Utegångsstall.

Vi har betonggolv med gummimattor på hela ytan. Sen har vi ca 1/4 av ligghallen halmad.

dvs hästarna har en bädd att sova (mest kissa o bajsa)i, men inte i hela hallen.
Nackdelen med att bygga djup bädd är att hästarna står i ammoniaken, sen märker vi att de faktiskt uppskattar det fasta underlag gummimattan erbjuder när det är sankigt överallt annars. Dessutom är det bra för hovarna med fast, torrt alternativ nu i geggtider.

Vi mockar hela ligghallen varje dag. (Går klart fortare att mocka gummimattor än halmbädd...)

Jättegammal tråd jag vet, men eftersom den fanns så tänkte jag att jag kunde spinna vidare här då vi ska göra om garaget i vårt nya hem till ligghall för hästarna. Det har betonggolv, så är sugen på att ha gummimatta på golvet @Migo har du gummimatta även under bädden? Vad för gummimatta har du?

Tror ni att halm är det bästa underlaget även om de kommer ha fri tillgång till hö? Jag är inne på att ha spånpellets annars, ev torv i botten.
 
Jättegammal tråd jag vet, men eftersom den fanns så tänkte jag att jag kunde spinna vidare här då vi ska göra om garaget i vårt nya hem till ligghall för hästarna. Det har betonggolv, så är sugen på att ha gummimatta på golvet @Migo har du gummimatta även under bädden? Vad för gummimatta har du?

Tror ni att halm är det bästa underlaget även om de kommer ha fri tillgång till hö? Jag är inne på att ha spånpellets annars, ev torv i botten.
Nej, ingen matta under bädden. Jag har köpt begagnade transportband, betydligt billigare än boxmattor om än lite pyssel att anpassa.
 
Jag älskar ju torv över allt annat men i en ligghall hade jag velat ha typ hälften hårdgjort (med mat o vatten) och hälften halmbädd alt 2 halmbäddar i varsin ände (har världens fegaste häst). Torv är inte kul när det fryser.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska framledesvis bygga utegångsstall för 6 hästar. Har en del egna idéer och en del kunskap men vill gärna ha input och råd om regler...
Svar
7
· Visningar
2 277
Senast: ptr
·
Islandshäst Under tiden jag hade lille Grunur på lösdrift blev det tyvärr inte mycket ridning, då man inte var där varje dag. Nu har han bott i sitt...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Linda.B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp