Underlag i inomhusträningshall (utbruten från Skvättskydd)

Lingon

Trådstartare
Om man befinner sig in en lokal med heltäckningsmatta så är den minsta lilla olycka besvärlig.
Även den säkraste hund kan väl glömma sig eller triggas av de andra. Speciellt i en helt ny miljö.

Nu är det kursledarens krav så inget jag kan ha åsikter om.

Heltäckningsmatta? Visste inte att såna användes längre. Trodde de hade försvunnit för länge sen! Sjukt opraktiskt och äckligt!

Brukar vara någon form av "matta" på hela golvet i inomhushallar för hundträning, typ gummimatta. Jag tänkte direkt att det var en sådan det syftades på.

Låter som ett väldigt opraktiskt underlag om man ska ha hundar där om det inte går att rengöra på ett enkelt sätt.

Låter som ett väldigt opraktiskt underlag om man ska ha hundar där om det inte går att rengöra på ett enkelt sätt.

Hade aldrig tränat i en inomhushall med t ex bara betonggolv. Det fräter ju på trampdynor och sviktar inte = gigantiskt skaderisk och otroligt slitigt.

I inomhushallen vi tränar i är det konstgräs. Sker det en olycka så strör man sand över som man sen dammsuger upp, och så ättikaspray därefter. Blir inte äckligt.

Hade aldrig tränat i en inomhushall med t ex bara betonggolv. Det fräter ju på trampdynor och sviktar inte = gigantiskt skaderisk och otroligt slitigt.

I inomhushallen vi tränar i är det konstgräs. Sker det en olycka så strör man sand över som man sen dammsuger upp, och så ättikaspray därefter. Blir inte äckligt.

Jag vet inte vad folk har i sina inomhushallar. Kändes spontant väldigt opraktiskt och ohygieniskt med ett golv man inte kan torka av och rengöra. Nä, betong känns ju inte lysande direkt...

Jag vet inte vad folk har i sina inomhushallar. Kändes spontant väldigt opraktiskt och ohygieniskt med ett golv man inte kan torka av och rengöra. Nä, betong känns ju inte lysande direkt...

Finns olika lösningar. Men trä- eller betonggolv går bort. Det måste till någon typ av matta för att det ska funka att träna hund alls, äckligt eller ej.

@AraSlei har väl någon form av mattliknande lösning i sin hall. Ser nästan lite skumgummiaktig ut.

Finns olika lösningar. Men trä- eller betonggolv går bort. Det måste till någon typ av matta för att det ska funka att träna hund alls, äckligt eller ej.

Jo, men en gummimatta är ju bättre än en heltäckningmatta! Måste ju finnas en massa bra lösningar som blir bra underlag men som går att torka av och rengöra! Jag fattar inte att folk tar sina hundar till en inomhushall vars golv inte går att rengöra. Det låter ju vansinnigt ohygieniskt! Skvättskydd eller inte.

Jo, men en gummimatta är ju bättre än en heltäckningmatta! Måste ju finnas en massa bra lösningar som blir bra underlag men som går att torka av och rengöra! Jag fattar inte att folk tar sina hundar till en inomhushall vars golv inte går att rengöra. Det låter ju vansinnigt ohygieniskt! Skvättskydd eller inte.

Förstår inte din upprördhet? Du har ingen koll på hur det funkar med inomhushallar för hundträning men går igång på att de skulle vara äckliga? Alla golv går att rengöra. Ånga, tex. Nemas problemas.

Förstår inte din upprördhet? Du har ingen koll på hur det funkar med inomhushallar för hundträning men går igång på att de skulle vara äckliga? Alla golv går att rengöra. Ånga, tex. Nemas problemas.

Men heltäckningsmatta?? Ja, de går att rengöra, men det känns ändå inte som ett lämpligt underlag om man ska ha många hundar på det. Då är det väl bättre med en gummimatta med bra svikt som man lätt kan torka av med en mopp om det skulle behövas.

Även heltäckningsmattor går att rengöra.
Skvättskydd gör att det inte behöver rengöras lika ofta.
Förstår inte problemet? Hundens bekvämligh måste ju gå före.

Även heltäckningsmattor går att rengöra.
Skvättskydd gör att det inte behöver rengöras lika ofta.
Förstår inte problemet? Hundens bekvämligh måste ju gå före.

Och det är bekvämare för hunden med skvättskydd än utan? Är det inte bättre att ha ett underlag som går att torka av med en mopp om olycka sker? Jag är övertygad om att det finns undelrag som både är snälla mot hundarnas tassar och ben OCH som går att torka av snabbt och lätt.

Men heltäckningsmatta?? Ja, de går att rengöra, men det känns ändå inte som ett lämpligt underlag om man ska ha många hundar på det. Då är det väl bättre med en gummimatta med bra svikt som man lätt kan torka av med en mopp om det skulle behövas.

Ja, det säger jag inte emot, förstår bara inte varför det måste bli en diskussion av det. Du får väl höra av dig till hallen ifråga och tipsa om bättre underlag. :up:

Och det är bekvämare för hunden med skvättskydd än utan? Är det inte bättre att ha ett underlag som går att torka av med en mopp om olycka sker? Jag är övertygad om att det finns undelrag som både är snälla mot hundarnas tassar och ben OCH som går att torka av snabbt och lätt.

Men MOPP är väl ändå desto mindre hygieniskt?! Och tar en del tid. Skapligt äckligt att ha den moppen liggandes eller hängandes någonstans som "någon" ska ta på sig att rengöra ofta i så fall. Ser inte hur det skulle vara fräscht alls när det kommer till hundpiss.

Min hund stördes inte det minsta av sitt skydd 😊
Mattor är dyrt, förstår varför de väljer det billigaste alternativet om det ändå är funktionellt.
Om du retar dig så får du väl bygga en hall och lägga in en matta du gillar 😁😁😁

Aldrig varit med om att någon hane brytt sig om skyddet. Kanske första gången när man sätter på det, då kan de såklart vara lite förvånade men de vänjer sig direkt.
Det är liksom inte i vägen för något och hindrar inga rörelser.
Det brukar vara tvingande i de flesta djurbutiker att sätta på sin hanhund kisskydd, det är liksom inget konstigt att en som butiksägare eller hallägare vill undvika att få sin lokal nerpissad? Oavsett underlag eller ej. Förstår inte riktigt problemet.

@AraSlei har väl någon form av mattliknande lösning i sin hall. Ser nästan lite skumgummiaktig ut.

Vi har en skummad vinylmatta i vår hall :)
Superlätt att torka av!
59A063BF-29EF-486B-922E-C9F58B37554E.webp

Det ska vara halkfritt och sviktande. Det är alltså inte sån heltäckningsmatta man har hemma, om du trodde det?

Ingen av hallarna jag varit i har varit äckliga trots matta och jag har inte heller behövt ha skvättskydd på.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 556
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30