Underhållsbidrag??

Texaz

Trådstartare
Knasig fråga kanske, men det är helt nytt för mig....

Har förvisso varit skild i en massa år, och barnen har mestadels bott hos mig. Yngsta är nu arton år och bor heltid hos mig. Han studerar fram till sommaren, så visst bör jag kunna få underhåll för honom?

Har aldrig begärt något underhåll från pappan och försökt pussla för att få ihop det... Nu börjar det bli ohållbart, då jag börjar stämpla och min inkomst sjunker drastiskt!

Blir inte riktigt klok på infon från FK, när jag räknar enligt deras mall "ska" pappan betala ca 3500, låter mycket? OK, han har dubbelt så hög inkomst och lägre utgifter, men HUR ska man få honom att gå med på det?

Om han vägrar (kan ju diskutera summan, såklart), vart vänder jag mig då?

Sv: Underhållsbidrag??

I mitt fall så hade pappan så mycket skatteskulder så han levde på existensminimum, så FK betalade ut 1143 kr per barn i underhållsbidrag.
När pappan dog så ökades det på med 80 kr/barn och månad men nu heter det efterlevandepension eller nåt sånt. Och det får de tills de har gått ur skolan.

Fast 3500kr är inte speciellt mycket, såg nyss på ett avsnitt av lyxfällan och då skulle en arbetande kille som också var 18 år betala 4700kr till sin mamma för att han bodde hemma :crazy: Han valde då att flytta ihop med en killkompis och behövde bara betala 2400kr i delad hyra då!

Låter helt sjukt, men så fick jag iof bo gratis när jag bodde hemma och behövde bara köpa "allt ytligt" till mig själv samt betala för min häst så jag kanske har haft det extra bra! ;):)

Nu har ju föräldern (du i detta fallet) skyldighet att försörja din son tills han är 21 (om han studerar) och då kan väl 3500kr vara välkommet? Har din ex man dubbelt så hög inkomst som du så är det väl inte mer än rätt att han betalar "sin del" för sin son! :)

jag har fått 1245 i underhållsbidrag, min pappa har väl inget särskilt högavlönat jobb. Jag tror han är skyldig att betala underhåll, vill han inte - tråkigt för honom. ta det med FK, tror till och med att föräldrar kan tvingas betala retroaktivt underhållsbidrag om jag inte fattat helt fel.

Om han studerar på gymnasienivå. 4700 antar jag var för hyra, mat, tvättmedel etc. Jag antar att det senare bara var för hyran. Jag bodde också gratis hos mina föräldrar ett år efter studenten men jag skulle tippa på att läget var ett annat om de hade haft en lyxfällan-ekonomi ;)

I första och främsta fall ser FK att ni helst löser det själva, att ni kommer överens och att faderskapet betalar direkt i din hand. Är ni avancerat icke överens, så tar sig FK an att sköta utbetalningar och inkrävanden. Men det är som sagt en bit dit.

Jag troooor att maxbelopp som fk utbetalar är 1143, och vill du ha högre fastställt belopp så är det samma sak där - ni måste komma överens. fast FK stannar så att säga vid sin nivå.

Och ska du ansöka om underhåll, så gör det för sjutton så fort som möjligt om inte pappan betalar direkt till dig. Du kan inte söka bidrag retroaktivt, bara få från den månad ansökan inkommer, och denna månad har ju tickat in sexton av trettioen dagar redan.

När mina barn fyllde 18 så fick de underhållet från pappan som gick via FK.

OK, så det är hos FK jag ska söka??

Och OM pappan inte går med på att betala det som han ska enligt FK:s uträkningsmall så får jag alltså bara lägstanivån?

Ska även kontakta pappan i morgon, jag hoppas att slippa blanda in FK...

Ja prata med honom först. Min erfarenhet är så att; Är det så att ni inte kommer överens så kontaktar du FK, de i sin tur kallar er båda till möte där de försöker få er att lösa saken på egen hand, klarar ni inte det eller är ni båda överens om att det är bäst för alla parter att det sköts via FK så kan de inte neka er det.

Athena hade bättre koll på siffrorna, jag får mitt underhåll i klumpsumma med bostadsbidrag så jag vimsade till exakt belopp.

Det man räknar ut enligt mallen är alltså inte vad som gäller, utan man kan som betalande neka och slippa undan trots hög inkomst?

Nåja, jag hoppas vi kan enas, det är ju för sonens bästa liksom...

Jag tror faktiskt att det är så, om man inte drar ärendet juridiskt för att få en dom på högre faställt belopp. Men jag är inte säker.

Det finns ju en slags bidragsdel man som boförälder kan söka också.

1273:- får du om han inte frivilligt petar i mer.

Jag får samma till dottern. Då kräver FK pengarna av honom, men inte ens så mycket utan summan de kräver från honom beror på vilken inkomst han har. Så det kan mycket väl vara att han själv betalar några kr till FK och de resten till mig.

Några andra pengar har jag inte sett röken av och han lovade mig från början att aldrig försörja henne.

Men jag gick till FK och ansökte och man kan få retroaktivt för två månader faktiskt. Han kan alltså inte säga nej till detta.

Det man räknar ut enligt mallen är alltså inte vad som gäller, utan man kan som betalande neka och slippa undan trots hög inkomst?

Nåja, jag hoppas vi kan enas, det är ju för sonens bästa liksom...

Han kan inte neka om du ansöker om underhåll från FK, då ska han betala in, men du får bara 1273 kr då och han betalar efter sin inkomst till FK, dock max 1000 kr har jag för mig.

Vad intressant! :) Jag (eller vem det var) ringde FK så pratade jag med en handläggare då och hon förklarade hur det gick till och skickade en ansöka, som jag fyllde i och skickade tillbaka- klart :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka