underhålla häst i sjukhage

PiperGarden

Trådstartare
Så har jag hamnat i den jobbiga situationen med häst i sjukhage, 10 dagar ska han gå där och det är inte diskutabelt. Själv vill jag gärna ha även lätt skadade i stora hagar, men det går inte i nuläget då han är nysydd på baksidan av låret (strax under bärbensknölen) på ett jättesår som vi hoppas ska kunna hålla ihop, men rör han för mycket på sig spricker det ju ofelbart... Han gick alltså igår från sommarbete på 6 hektar kuperad skog/ängsmark till 4x6 m liten sjukhage :cry: Vi la sjukhagen inne i hörnet av vinterhagen och släppte hans mycket lugna flickvän i vinterhagen (ingen som helst risk att hon jagar upp sig :grin: ), så han har sällskap. Dock så HATAR han självklart situatione. Är inbäddad i flughuva och lånat eksemtäcke, för att han inte ska slå mot insekter. Jag är hos honom 2-3 ggr om dan och borstar och pysslar, även stallägarna är ute hos honom. Han får hö flera gånger om dan och kraftfoder. Men han är ju så otroligt uttråkad redan nu, och det är bara dag 2! Är rädd att han ska få spel och ta sönder staktetet lr nåt, i nuläget gnager han bara på det (trästaket). Har idag införskaffat ett hönät, för att få höet att räcka lite längre (är världens största matvrak). Vad har ni för tips på sysselsättning för honom? Han får endast promenera korta sträckor utan att ansträngas, ska börja med det i morgon. Har hört att det ska vara bra att lägga in grenar (kanske kan får bort honom från staketet iaf :crazy: ), finns det nån sort som föredras? Andra tips? :bump:

Sv: underhålla häst i sjukhage

Jag hade tänkt skriva att du skulle ge honom mycket grovfoder = sysselsättning, men sen såg jag att du redan investerat i ett hönät, så det hade du nog redan tänkt på.

Annars kanske du kan hänga någon sorts leksak i hagen? Eller någonting som smakar gott? En sådan där slicksten? Vet ej namn på produkten.

Hoppas att hästen blir bra och att såret läker snabbt!

Grenar har varit kanon till våran tjej som står i sjukhage.

ja, mat har han konstant fri tillgång till, då han är svår att hålla hull på... :crazy:
en sån där slicksten vore kanske en bra idé :idea: Han älskar ju det mesta som går att äta.

Ja, tänkte ge mig ut i skogen i morgon och leta efter lite torra grenar. Nåt speciellt "märke" som är bättre? :D Känns som om det kan passa honom, då han gärna vill gnaga på staketet...

Aspgrenar äter hästar helst om de kan välja så plocka det:laugh: de ska helst inte vara torra, fråga om du kan få ta ner lite sly, det brukar inte någon säga nej till eftersom det normalt ändå ska bort;)

Om hästen äter kraftfoder så kan man ta en sån där boll med hål i som man har till hundar, och fylla den med pellets som trillar ut när hästen rullar på bollen.

Halm och grenar är förstås också bra. Ask och asp är t ex poppis.

Hmm... vet inte hur lätt betfor och soja ramlar ur en sån boll? :D:rofl: Ska nog införskaffa lusern hackad strå till honom med (han faller lätt ur och det tar ju tid att äta :idea: )
Asp och Ask alltså... då ska jag bara lura ut hur dom ser ut... :o
Hönätet kom upp nu i morse, hängde det rakt ner från grenen, så det finns ingenstans att trycka upp det för att dra ut hö = tar mer tid :D
Han var iaf på väldigt gott humör idag och stallägarna meddelade att han höll sig väldigt lugn. 10 minuters promenad med gräs :love:

är svårt det där, min häst hatar att stå själv för det första och sne i en lite hage... Han står i sjukhage nu har stått där i 4 veckor nu och han är ävldigt uttråkad, han får gå och beta i gräshage 1-2 h per dag och så får vi ut och gå med han 1h nu för att han ska bli lugnare. Har typ sprungit över utsläpparen 2gg :crazy: och han är annars väldigt snäll och gör inte sånt. Vi slänger oxå in mkt mat åt han han får typ 2 ikea kassar gräs och sen 10 kg hösilage, slänger oxå in nån björkkvist ibland så han kan tugga på dom. Har även haft en sån där godisboll åt han, och en vanlig foboll. Tror de behöver aktiveras med huvudet lite så vi tog n¨gra små plastburkar och stoppade morötter under och så fick han försöka få fram dem. ;) Han tyckte nog att det var lite kul iaf, men han vill ju helst äta morötterna. I vintras behnadlades han för kot och knäledsinflamation efter första behandlingen hade han knappt blivit bättre, inte så konstigt tyckte vi eftersom han sprnag runt och bockade och gjorde massa vändningar i hagen, och det blev ännu värre när han blev helt själv där. Så vid andra behandlingen släppte vi ut han i en stor hage med hans kompisar, det gjordes med inrådan från veterinär då vi sa att han bara sprang runt och man såg att han var olycklig. Och han var helt frisk sen på alla 3 ställena :D trots att han gick med två andra hästar och i en kuperad hage, men han var lugnare då än i sin lilla fålla. Man märkte även att han blev mkt gladare.
Vet nu inte om att han inte var bättre efter första behnadlingen kan ha berott på att det tog 2h innan vi fick in han i transporten så han hade sprungit runt och hoppat och bakcat mm men men bra belv han tillslut.

Själv tycker jag också att dom för det mesta håller sig lugnare och mest bara går och betar stilla i en stor hage, så hade det varit en vanlig hälta hade han fått komma ut med flickvännen. Men nu skulle troligen minsta bocksprång göra att stygnen slits upp, så all rörelse är begränsad.
Vet faktiskt inte om gubben vill leka med leksaker :D Men just nu verkar han väldigt nöjd med livet trots allt, jag betar honom ca 20-25 min 3 ggr/dag (totalt 1 h pyssel varje gång) och han står inne i stor lösdrift ihop med sin kära flickvän på nätterna, det är supermysigt tycker han :love:

okej då får han ju endå lite hästsälskap :), min häst blev friskförklard idag efter sitt sår han haft, och det var jätte kul att få springa vid hältoundersökningen ;) Så han får väl för hoppningsvis gå ut med sina kompisar om någon vecka :D

Härligt :)
Min pojke fortsätter att sköta sig exemplariskt, inga nya rymningsförsök sen strömmen kom på. Idag var 7:e dagen i sjukhage. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka