PiperGarden
Trådstartare
Så har jag hamnat i den jobbiga situationen med häst i sjukhage, 10 dagar ska han gå där och det är inte diskutabelt. Själv vill jag gärna ha även lätt skadade i stora hagar, men det går inte i nuläget då han är nysydd på baksidan av låret (strax under bärbensknölen) på ett jättesår som vi hoppas ska kunna hålla ihop, men rör han för mycket på sig spricker det ju ofelbart... Han gick alltså igår från sommarbete på 6 hektar kuperad skog/ängsmark till 4x6 m liten sjukhage Vi la sjukhagen inne i hörnet av vinterhagen och släppte hans mycket lugna flickvän i vinterhagen (ingen som helst risk att hon jagar upp sig ), så han har sällskap. Dock så HATAR han självklart situatione. Är inbäddad i flughuva och lånat eksemtäcke, för att han inte ska slå mot insekter. Jag är hos honom 2-3 ggr om dan och borstar och pysslar, även stallägarna är ute hos honom. Han får hö flera gånger om dan och kraftfoder. Men han är ju så otroligt uttråkad redan nu, och det är bara dag 2! Är rädd att han ska få spel och ta sönder staktetet lr nåt, i nuläget gnager han bara på det (trästaket). Har idag införskaffat ett hönät, för att få höet att räcka lite längre (är världens största matvrak). Vad har ni för tips på sysselsättning för honom? Han får endast promenera korta sträckor utan att ansträngas, ska börja med det i morgon. Har hört att det ska vara bra att lägga in grenar (kanske kan får bort honom från staketet iaf ), finns det nån sort som föredras? Andra tips?