underbar dag med en katastrofal avslutning!

B

blindabelinda

detta hände igår:

dagen började bra, jag och sambon steg upp, det var varmt och soligt ute, vi åkte in till stan och fixade lite bankärenden och handlade en hel massa saker!

sen kommer jag hem, min kompis kommer hit och vi riden en sväng..
allt är härligt, även om klockan är efter 18:00 så är det varmt och skönt.

MEN sen händer det som bara inte får hända!
min älskade nordis, som har levt femton år utan att behöva träffa veterinären har fått KOLIK!! det är panik!

jag ringer till vet, även om det inte verkar så farligt så tar jag det säkra före det osäkra och får hit honom.
han ger henne massa sprutor (fem stycken) och tömmer hennes tarmar på avföring..

nu i morse så vekade hon vara okej, men hon får inte gå ut i hagen iaf, utan får stå inne och svälta min stackar älskade pålle!

man kan ju säga att det trots allt var tur i oturen, för eftersom vi var ute och red en stund på kvällen så kom magen igång, vilket gjorde att hon kunde bajsa en gång, hade jag märkt att något hade varit fel hade jag ju inte ridit, och då hade verklig katastrof varit ett faktum!

Kolik är otäckt. Men varför ska hon var inne? Vet. brukar ju rekomendera att man ska motionera lite lätt så magen och tarmarna kommer igång lite lätt.

Ja, varför inte släppa ut henne så att hon rör på sig, har du ingen hage med bara lera så att hon inte kan peta i sig grässtrån?

jag har bara en hage, och i den hagen ligger höbalen som hon förmodligen fick koliken av! idag har jag gjort i ordning en jättepytteliten hagen, men i den går nu dom andra hästarna då dom har större behov av att få röra på sig (araben blir "galen" av att vara instängd..) men hon får ju komma ut och röra på sig på promenader och så...

Är höbalen dålig på något sätt? Sätt eld på skiten eller repa upp den och ut på gödselstacken med eländet.
Lycka till med din häst och hoppas att det löser sig snart.

*kristel som bara har dålig erfarenhet av kolik*

joo, man kan lungt säga att höbalen vart dålig..

vi har satt stängsel runt det gamla höet, det går inte att få bort allt från hagen så jag vet inte hur vi ska lösa det hela..

nu är det som sagt stängslat runt höet, och till helgen ska vi göra i ordning deras sommarhage och flytta dom dit..

elda upp det hade varit en bra ideé, men då måste vi ju i vilket fall som vänta till vi kan flytta dom till andra hagen, sen vet jag inte om jag vågar elda upp det när det ligger direkt på marken, känns lite farligt..

elda upp det hade varit en bra ideé, men då måste vi ju i vilket fall som vänta till vi kan flytta dom till andra hagen, sen vet jag inte om jag vågar elda upp det när det ligger direkt på marken, känns lite farligt.

Är hagen bara stor kan ni elda ändå, hästarna går inte i närheten av elden. Och ni är ju där och övervakar: Eller elda upp den en morgon innan hästarna går ut.

Det är fortfarande rätt fuktigt/kallt i marken, däremot är fjolårsgräset eldfängt om det är torrt, men man får ju stå och passa med vattenslangen. Dock kan jag meddela att fuktigt/mögligt/dåligt hö brinner FÖRBANNAT dåligt och skapar en kraftig rökutveckling. Man får 'röra om' i det så det kommer ner syre rätt ofta.

Jag eldade upp över ett ton hö i hästarnas hage i vintras. Hästarna betraktade studerat vad jag höll på med på säkert avstånd men gick inte fram till elden/rökbomben och fick inte panik.

Synd att förstöra en sommarhage för en sån sak som en dålig höbal..

ja.. du har nog rätt.. men jag är så fjantig av mig, har en häst som är jätterädd för eld, vill ju inte att hon ska bli skogstokig!

kanske går att dela av så att dom bara går i en liten del av sommarhagen, den är ju ganska så stor.. nja, vi får se vad som händer, just nu känns det viktigast att dom inte kommer åt det gamla höet iaf..

Om det hade varit mina hagar och mitt stall hade jag isåfall tagir in hästarna och satt eld på skiten så är du av med problemet, balen måste ju bort förr eller senare :D. Alexandra W, jo rökutveckling är nog ett milt uttryck :rofl:, när jag bålade sist kände jag mig som "Karl XII:e som stod i rök och damm", fy för SATAN kan jag bara säga, stallet ligger på en kulle så röken åkte neråt och bara la sig som ett lock över samhället som fick en smak av hur möglig höbal luktar :crazy:.

Det är bra att hälla litet diesel och/eller tändvätska på höet som man vill elda upp. Det brinner "renare" då. Får man bara igång det ordentligt, så torkar värmen från elden upp det hela. Och så är det över på en ganska så kort stund.

Det är bra att hälla litet diesel och/eller tändvätska på höet som man vill elda upp. Det brinner "renare" då. Får man bara igång det ordentligt, så torkar värmen från elden upp det hela. Och så är det över på en ganska så kort stund.

Tror det mycket beror på HUR blött det är? När jag eldade upp 1.5 ton mögligt hö som dock inte var BLÖTT eller så, utan 'bara' mögligt (dvs kändes torrt etc) så hällde vi på diesel, tuttade på och det brann som du sa.

Men nu när jag skulle elda upp 40 balar BLÖTT hö (det var svart av mögel/fukt) så badade jag det i diesel men det blev ändå den där tjocka, vita 'vattenröken'. Jag fick röra om i det så det kom in syre för att få fart på det.

Idag har jag bäddat in byn i plaströk (eldat upp vinterns hösilageplast) och optimistiskt som jag var försökte jag elda upp en dyngsur (legat ute= höbal (småbal) med. Det funkade inte ens med 5 liter bensin tyvärr, bensinen brann men det var också allt.

Snart kommer jag smuggla ner de fem höbalarna som är kvar i soptunnan ;))

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 272
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka