UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 072
L

lilla_busan

Fördelar och nackdelar. Vilken skulle ni välja?

Och vad är egentligen skillnaden på Startrailers xr3000 och Ringo Star?
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Jag skulle ha valt UME-släpet. Nu vet jag visserligen inte hur modellen B60 ser ut i jämförelse med Star Trailers XR3000. Men överlag så föredrar jag UME framför Star Trailer så det skulle bli ett UME.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Självklart Ume... Star är inte ens jämförbart med Ume.
Ume är stadigare, bättre kvalité, säkrare, snyggare. Fast skulle jag få välja, så skulle jag nog välja en B50 istället för B60, då den är frontilastad. Verkar vara en mkt smart lösning.

Skillnaden mellan ringo och xr3000 är först och främst att Ringon har plyfaväggar medans xr3000 har glasfiber. Xr3000 är ganska mkt dyrarare än Ringo star (vilket jag har svårt att förstå då det är mkt dyrare att tillverka ett plyfasläp än ett glasfibersläp... modegrej antagligen). Jag tror att Ringo star är ngt bredare än Xr3000 också, skiljer vell typ 20 mm.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

XR3000 har en kläd- och en sadelkammare, medan Ringo Star har en sadelkammare, som sitter på sidan.

Ringo Star
se_1500_2.jpg


XR3000
bildgalleri_11.jpg
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

lill_flesky skrev:
(vilket jag har svårt att förstå då det är mkt dyrare att tillverka ett plyfasläp än ett glasfibersläp... modegrej antagligen)

Hmm, hur menar du då? De flesta glasfibersläp är fö sandwichkonstruktion med plyfastomme i mitten.

Modegrej? Knappast, fördelarna är för många med glasfiber. Bara svenskarna som är sena.

Angående frågan väljer jag Umesläpet.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Glasfibersläpen är lättare att tillverka, i princip så hälls ju bara glasfibern i en form så är det klart sen, precis som på båtar. Plyfasläpstillverkningen är dyrare.

Du har missuppfattat mig! Jag menar inte att det är dåligt med glasfibersläp, tvärsom så tycker jag att glasfiber är bättre än plyfa ;) (även om jag föredrar alu). Jag menade snarare att det går att sätta ett högre pris på ett glasfibersläp gentemot ett plyfasläp därför att det har blivit en större efterfrågan av just glasfibersläp.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

lill_flesky skrev:
Glasfibersläpen är lättare att tillverka, i princip så hälls ju bara glasfibern i en form så är det klart sen, precis som på båtar. Plyfasläpstillverkningen är dyrare.

Du har missuppfattat mig! Jag menar inte att det är dåligt med glasfibersläp, tvärsom så tycker jag att glasfiber är bättre än plyfa ;) (även om jag föredrar alu). Jag menade snarare att det går att sätta ett högre pris på ett glasfibersläp gentemot ett plyfasläp därför att det har blivit en större efterfrågan av just glasfibersläp.

Ja jag förstår inte hur du menar riktigt.

Det är en aning mer komplicerat att göra en sandwichvägg än att så. Men det jag inte förstod var varför skulle det vara dyrare att skruva ditt en vanlig plyfavägg än en plyfavägg som är ingjuten i glasfiber samt gelcoat? Samt att glasfiberdelarna sedan gjuts ihop (de flesta är gjorda i tre delar). :confused:
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

plyfasläpen har ju oftast en ram som man trär plyfaskivorna i. Lite mer omständigt än att gjuta ett glasfibersläp, vad jag har hört iaf.

Att kalla glasfibersläpens kontruktion sandwichkonstruktion tycker jag inte överensstämmer med verkligheten. Förstår faktsikt inte riktigt varför man vill stoppa in plyfa i glasfiber annat för att få styvheten hos plyfa. Tänk om det skulle komma in fukt till plyfan :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Ume såklart. Mycket bättre i nästan allt, dock inte lika snyggt.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Jag tycker star trailer är snyggare men Ume är bättre.
Ngt som alla star trailer vagnar har, är att det står i regpappren att de är lättare än vad de egenligen är, tester har visat att man åtminstone får räkna med att ett enaxlat star trailer släp väger 200kg mer än angivet.Därför är risken stor att amn åker fast om man blir stoppat på vägarna.Ume släpet var det släpet i test som höll vikten bäst, när man vägde å jämförde med reg.pappren.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

lill_flesky skrev:
Att kalla glasfibersläpens kontruktion sandwichkonstruktion tycker jag inte överensstämmer med verkligheten.
Vad skulle du vilja kalla konstruktionen då?

Förstår faktsikt inte riktigt varför man vill stoppa in plyfa i glasfiber annat för att få styvheten hos plyfa. Tänk om det skulle komma in fukt till plyfan :crazy:

Precis, man vill kombinera plyfans fördelar med glasfibrets. Varför skulle det komma in fukt när den är inkaplsad?
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Fick några minuter över och tänkte utveckla resonemanget kring sandwichkonstruktioner.

Vad jag menar med sandwichkonstruktion i detta sammanhang är att man bygger upp väggar (och bakre lucka) i flera lager med olika material.

De flesta tillverkare av glasfibersläp, t.ex. Böckmann, Christ, Henra, Rausch (och antagligen Star?) använder plywood som kärna/stomme i väggar. På båda sidor av detta bygger man sedan upp lager av glasfiber och gelcoat.

Argument för denna teknik är hållbarheten och slagtåligheten som plywood har, och hårdheten och vädertåligheten som glasfiberarmering har. Glasfiber är ett lätt, relativt billigt material som är enkelt att underhålla och reparera.

En annan kärna som används är att i stället för plyfa använder man PU-skum. Detta härdar vid vakumpressning. Tillverkaren Paragan använder denna teknik.

Man kan även använda aluminiumprofiler utanpå kärnan i stället för glasfiber. Bl.a. Ume, Böckmann och Christ använder denna teknik på sina alusläp. (Fortfarande kallar jag det en sandwichkonstruktion.)

Lill flesky:
Vad gäller stålramarna kring plyfaväggarna har du en poäng, men det skiljer sig lite beroende på hur tillverkare konstruerar släpen. Christ har liknande ramar bak och på väggar som på plyfa- och alusläp, men inga i fronten.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

Vad jag skulle vilja kalla det vet jag faktiskt inte, men äkta sandwichkonstruktion är ju baserat enbart på aluminium. Dvs först en aluminiumskiva, sedan ett lager med tunt "bikupe"-alu och sedan ytterliggare en alu-skiva. Det är en sandwichkonstuktion i mina ögon.
Till viss del så skulle man vell kunna säga att glasfibersläpen bygger på sandwichkonstruktion men det är inte att jämföra med äkta vara sas.

Som sagt så har jag inget emot glasfibersläp, och skulle jag välja mellan plyfa och glasfiber så skulle valet självklart falla på glasfiber
men detta ang. fukt. Visserligen så är risken att det blir fukt mellan plyfat och lgasfibret extremt liten MEN skulle det hända så skulle hela plyfalagret säga tacl och adjö för sig, misstänker jag.

Föresten, du som verkar ha koll på släpen. Paragn, vad är det för märke? Aldrig hört talas om det tror jag.
 
Sv: UME B60 vs. STAR TRAILER XR3000

lill_flesky skrev:
Vad jag skulle vilja kalla det vet jag faktiskt inte, men äkta sandwichkonstruktion är ju baserat enbart på aluminium. Dvs först en aluminiumskiva, sedan ett lager med tunt "bikupe"-alu och sedan ytterliggare en alu-skiva. Det är en sandwichkonstuktion i mina ögon.
Till viss del så skulle man vell kunna säga att glasfibersläpen bygger på sandwichkonstruktion men det är inte att jämföra med äkta vara sas.

Som sagt så har jag inget emot glasfibersläp, och skulle jag välja mellan plyfa och glasfiber så skulle valet självklart falla på glasfiber
men detta ang. fukt. Visserligen så är risken att det blir fukt mellan plyfat och lgasfibret extremt liten MEN skulle det hända så skulle hela plyfalagret säga tacl och adjö för sig, misstänker jag.

Föresten, du som verkar ha koll på släpen. Paragn, vad är det för märke? Aldrig hört talas om det tror jag.

Har faktiskt aldrig hört ngn säga att sandwichkonstruktioner bara gäller aluminium. Konstigt, men jag är däremot säker på att många använder termen (felaktigt?) på samma sätt som jag, alltså en lager på lager-teknik, oavsett material.

Paragan är ett tjeckiskt släp som marknadsförs i Sverige av Trailerimport.



Grand Prix är i utförandet ett ganska typiskt EU-släp med ALKO-axlar.

Kändes som ett helt ok släp tyckte jag. Kanske en aning lågt för vår stora häst, även om 218 cm inte är så dåligt. Vi ville dessutom ha stomme i plyfa (i sandwichkonstruktionen ;) ) bara för att det kändes mer beprövat.

Paragan tillverkar hästlastbilar baserade på Renault också.
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte sälja bort transporten då den inte används, har kollat runt lite på nätet för att få nån vettig uppfattning om vad som är rimligt...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Jag funderar mycket kring skillnaderna mellan dessa och vilket som är bäst, om vi säger att man t ex har en stel häst? Har inte riktigt... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 749
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej älskade Buke! Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor :) Jag...
Svar
10
· Visningar
4 638
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp