ultralljud på sena

E

elpo

Hej! Vet någon vad det kostar att ta ultraljud på senan på hästens framben om man gör det på klinik? Skulle bli tacksam om någon som haft en häst som skadas på senan om du kunde berätta vad som gjordes med din häst och hur lång tid det tog innan det var läkt.
Min slog i frambenet i dag och är svullen.

Sv: ultralljud på sena

mellan 8-1200 ca kostar det...konvalecensen beror ju på skadans status...svårt att råda..
det är ju inte alls säkert att din har en senskada, utan bara vara svullen av slaget.

Var sitter svullnaden? Böjsena (baksida), sträcksena (framsida)? En översträckning i en böjsena är en allvarlig skada som tar lång tid att läka. Du borde se att benet ändrat kontur och fått en spolformad svullnad från framknä till kota. Alla senskador tar lång tid att läka, konvalescens på ett år är inget ovanligt om det är en böjsena.

Men: Ett slag mot ett framben borde inte ge någon senskada, har svårt att se framför mig vilken typ av islag som skulle kunna ge en så svår skada, kan det inte lika gärna vara ett vanligt blåmärke? Vad hände och var sitter skadan?

mvh
Lejonelle

hon slog i ett hinder och fick bommen på benet

benet ser helt normalt ut men verkar som att det är lite mer svullet på insidan om du förstår vad jag menar

Jag gjorde ett ultraljud på Helsingborgs djursjukhus och det kostade 1200 kr, det visade sig att det var en skada på djupa böjsenans förstärkningsband så jag lämnade tillbax hästen (hade öppet köp just pga att hon var skadad när jag köpte henne) då veterinären inte spådde någon ljus framtid då skadan troligtvis var gammal o hade slitits upp igen :cry:

Någon som vet hur det funkar med försäkringarna?
Jag skulle vilja kolla upp min hästs senor pga att bla han var jättesvullen en dag i somras(inte halt)Det gick ner med kyla och efter det har jag ridit och tävlat(inte direkt efter men ca två mån senare)
Han är ofta lite svullen runt om från & till,alltså jag vill kolla i förebyggande syfte.Men går det på försäkringen tro???
(annars blir det ju en ANING dyrt) :confused:

Snobben skrev:
Någon som vet hur det funkar med försäkringarna?
Jag skulle vilja kolla upp min hästs senor pga att bla han var jättesvullen en dag i somras(inte halt)Det gick ner med kyla och efter det har jag ridit och tävlat(inte direkt efter men ca två mån senare)
Han är ofta lite svullen runt om från & till,alltså jag vill kolla i förebyggande syfte.Men går det på försäkringen tro???
(annars blir det ju en ANING dyrt) :confused:

Har mkt svårt att tro att en senskadad häst skulle fungera i träning och tävling. Allt som är svullet är ju inte senor.

Ett ultraljud (enbart, utan hältutredning, som ju inte behövs på en ohalt häst) kostar runt tusenlappen. det är m a o inte värt att blanda in bolaget, då summan knappat överstiger självrisken.

Lycka till!

ako skrev:
Har mkt svårt att tro att en senskadad häst skulle fungera i träning och tävling. Allt som är svullet är ju inte senor.

Ett ultraljud (enbart, utan hältutredning, som ju inte behövs på en ohalt häst) kostar runt tusenlappen. det är m a o inte värt att blanda in bolaget, då summan knappat överstiger självrisken.

Lycka till!

Senskadade hästar efter konvalecensen kan fungera utmärkt i tävlingsammanhang...jag tycker det är överdrivet pessimistiskt faktiskt...har haft många som kommit tillbaka efter gaffelband eller böjsene skador.

Instämmer det tar tid men kan bli tillräckligt bra för tävling. Har provat adequan im på gaffelband som inte velat bli bra några gånger med god effekt. Hade själv en häst där en gaffelbandsskada inte blivit bra alls efter 5 mån. Två veckor efter påbörjad adequanbehandling var svullnaden nästan borta o hästen ohalt. Träffade häromdan en tidigare vikarie som,på min inrådan, testat på sin hästs svårläkta böjsena, den blev snabbt bra o har klarat sig de två åren sen dess.
PL

martha skrev:
Senskadade hästar efter konvalecensen kan fungera utmärkt i tävlingsammanhang...jag tycker det är överdrivet pessimistiskt faktiskt...har haft många som kommit tillbaka efter gaffelband eller böjsene skador.

Ja, absolut! Det jag syftade på var att trådskaparens häst slagit sig i somras men nu var igång för fullt och tränade och tävlade för glatta livet, men att hon samtidigt ville ultraljuda senorna bara för att kolla, och vad jag menade var att om hästen är i tävlingsmässigt skick har den med största sannorlikhet ingen senskada och därför känns ett UL av senorna överflödigt.

Oftast är det väl ändå senor och ligament som skadas när det gäller benen och stor svullnad.(eller lymfangit)
Jag vill göra ultraljud även fast jag har tävlat utan problem,anser att en hälsokoll alltid är bra!Iaf om man tycker att hästen ofta är svullen osv utan direkt anledning.Tänkte ringa & höra om kostnaden,men jag har för mig att dom sa när jag ringde & hörde sist att det kostar typ 2000 per ben! :confused:

Snobben skrev:
Oftast är det väl ändå senor och ligament som skadas när det gäller benen och stor svullnad.(eller lymfangit)
Jag vill göra ultraljud även fast jag har tävlat utan problem,anser att en hälsokoll alltid är bra!Iaf om man tycker att hästen ofta är svullen osv utan direkt anledning.Tänkte ringa & höra om kostnaden,men jag har för mig att dom sa när jag ringde & hörde sist att det kostar typ 2000 per ben! :confused:

Ja, det är ju alltid bra att ta det säkra före det osäkra, så visst gör du rätt i att åka o vet kolla din häst! Om inte annat så kommer du att sova bättre sedan. Jag menade bara att det är osannolikt att hästen skulle ha fungerat så bra i träning om den hade en senskada.

Senskador är inte SÅ vanliga, som tur är. Det finns mycket annat i benen som kan svullna, t ex bindväven runt senorna kan ha fått en smäll, slaget sin häst fick kan ha orsakat en liten blodutgjutelse i benet som svullnar upp när hästen står still etc.

Just vad det gäller senskador är det hu ofta en markant svullnad på en mindre yta.

Lycka till! Jag tror det går bra!

ako skrev:
Ja, det är ju alltid bra att ta det säkra före det osäkra, så visst gör du rätt i att åka o vet kolla din häst! Om inte annat så kommer du att sova bättre sedan. Jag menade bara att det är osannolikt att hästen skulle ha fungerat så bra i träning om den hade en senskada.

Senskador är inte SÅ vanliga, som tur är. Det finns mycket annat i benen som kan svullna, t ex bindväven runt senorna kan ha fått en smäll, slaget sin häst fick kan ha orsakat en liten blodutgjutelse i benet som svullnar upp när hästen står still etc.

Just vad det gäller senskador är det hu ofta en markant svullnad på en mindre yta.

Lycka till! Jag tror det går bra!

Tack! :) Hoppas på att lyckas skramla ihop pengar till & åka och kolla. :crazy:

Min häst gjorde sig illa i hagen och fick en senskada, kotsenskidan.
Hon ultraljudades och det kostade mig runt tusenlappen.
Hon behandlades två gånger utan resultat och sen blev det operation.
Nu vilar hon i väntan på att se om hon kommer funka igen.

MVH

Frida

Det kostar väl runt tusenlappen per ben då va?
Blir ju ngt dyrt att kolla alla benen....eller frambenen iaf. :(
Suck....
Borde va billigare & kunna göra en hälsokoll tycker jag. :mad:

Snobben skrev:
Det kostar väl runt tusenlappen per ben då va?
Blir ju ngt dyrt att kolla alla benen....eller frambenen iaf. :(
Suck....
Borde va billigare & kunna göra en hälsokoll tycker jag. :mad:

Exakt, per ben. Det är jättedyrt men det är ett väldigt bra sätt att få reda på vad som händer där inne.
Dessutom så går det juh på försäkringen.

MVH Frida

Ja ,tror det är ett bra sätt att kolla! :)
Men det går nog inte på försäkringen när det mer är hälsokoll,självrisken är väl på 1800:- tror jag va?(Agria)så om man nöjer sig att kolla frambenen bara(fast lite dumt & inte kunna se alla)så blir det ju samma pris ungefär.

Ja det är bara till & börja spara!Suck... :(

Hur går undersökningen till?Fick du papper på hur det visade eller sa dom bara att det är si eller så?

Snobben skrev:
Ja ,tror det är ett bra sätt att kolla! :)
Men det går nog inte på försäkringen när det mer är hälsokoll,självrisken är väl på 1800:- tror jag va?(Agria)så om man nöjer sig att kolla frambenen bara(fast lite dumt & inte kunna se alla)så blir det ju samma pris ungefär.

Ja det är bara till & börja spara!Suck... :(

Hur går undersökningen till?Fick du papper på hur det visade eller sa dom bara att det är si eller så?

Fast jag tror ändå att du har fått detta med senskador lite om bakfoten och förstorat upp det hela. En hästveterinär kan genom att undersöka hästens ben med händerna avgöra om det finns någon RISK för att det rör sig om en senskada. Om vet misstänker att det gör det så är ultraljud suveränt för att lokalisera skadan och bedöma dess omfattning. Att ultraljuda alla benen "bara för att" tycker jag däremotverkar som överkurs.

Åk till en klinik och be att få hästen genomgången. Det kan ju finnas annat än just senorna (SÅ vanliga är inte senskador) som trasslar. Om veterinären bedömer att det finns en risk att en sena är trasig, då gör ni UL. Annars inte.

UL av senor är inget man gör som standard vid t ex besiktning (jämför med röntgen, som ju ofta görs i kontrollsyfte). Det behövs inte, om inget indikerar att det är något fel.

Lycka till!

Det som jag främst är ute efter är att se om det finns tecken på tex uttröttningsskada i senorna,vilket kan vara orsaken vid ofta svullna ben och så.Visst,jag har pratat med veterinären och det kan ju lika gärna vara överskott av vätska i benen,men sånt går ju inte & se bara genom att känna på benen.Går väl att göra böjprov och sånt,men tycker det blir en längre väg & gå... :smirk:

Som sagt,vill kolla för att veta att allt är okej,men kan hålla me om att det är mkt pengar för det... :crazy:

:)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve