Ultraljud på dag 30.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siriano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 221
S

Siriano

Mitt sto hade två fosterblåsor på dag 17, vet klämde den ena och på dag 20 kunde hon bara se en fosterblåsa. Dock sade hon att hon helst vill ha in henne på dag 30 och kolla hjärtljud också, så inte nr. 2 finns kvar men har gömt sig bakom den andra.

Jag är inte jätteförtjust i att ut och åka mellan dag 20-40 (stoet åker iofs bra och har varit lugn vid undersökningarna) och funderar på hur nödvändigt det är. Jag skall ändå in och UL:a på dag 45 eftersom hingsten skall betalas på 45 dagars dräktighet. Kan jag hoppa över UL på dag 30 eller är det bra med en extra koll för att verkligen försäkra oss om att 2:an är borta?

Sv: Ultraljud på dag 30.

Jag tycker absolut att du ska ultraljuda stoet på veterinärens inrådan!
Jag har själv haft ett sto som fick tvillingar trots upprepade ultraljud, där det visade endast ett foster kvar:crazy:

Om du absolut inte vill köra ditt sto under de dygnen, så försök få ut veterinären att ulötraljuda hemma hos dig i stället.

Jag förstår inte vad problemet är. Veterinren har gett dig goda råd. Varför inte följa upp det? När man betäcker ett sto så får man räkna med att det kan bli så här. Stoet verkar inte vara svårt att köra heller. Vet. råder ju dig för stoets skull.

Problem och problem... Saken är den att det finns ju alltid en risk att de kastar, speciellt i dag 20-40 om de utsätts för stress. Nu har hon iofs varit lugn på UL men allt kan hända, när hon seminerades t ex fick hon panik i seminspiltan och höll på att slå sönder både sig och spiltan rejält. Fick drogas och semineras utanför spiltan, tack o lov tog hon sig ändå.

Sedan är det trots allt alltid en risk att ultraljuda också. Jag är samtidigt fullt medveten om att en gömd tvilling kan skapa stora problem. Pest eller kolera...

Min tanke var väl att eftersom hon ändå skall på UL dag 45 kanske man kunde avstå dag 30, men jag förstår också att det har sina fördelar med att kolla flera olika gånger för att försäkra sig om att bara den ena är kvar.

Kan du inte be någon ambulerande vet att komma ut och ultraljuda i stallet?

Stoet inne i en box med rumpan mot dörren och så veterinär med ultraljud på sidan så de är skyddade.

Jag skulle iaf göra det.

Jag har för mig att det har med en eventuell "abortspruta" att göra,
Att det inte kan göras för sent i dräktigheten,OM det skulle behövas.Dygn 45 är för sent. Rätta mig någon OM jag minns fel.

För ingen vill väl medvetet utsätta sitt sto för tvillingfödsel.

Min hade ju tvillingar även i år och dom skulle sprutas bort,men den ena pös iväg av sig sjäv tack och lov.
Men min vet. sa att det kan vara svårt att spruta bort dom efter dygn 40.

Så vitt jag har fått lära mig så är det mellan dagar 29-30 nånting tills 37-38 cirka som de är extra känsliga och bör behandlas som porslin.

Åk några dagar innan då?
Efter 25dygn syns hjärtslag så mellan 25-29dygn kan du väl åka?

Om stoet dessutom är lugn och trevlig att köra och inte stressar upp sig så är det väl inga bekymmer?
Jag skulle hellre åka en gång till innan 45 för att verkligen kolla att det bara är ett foster, är det fortfarande 2 så blir ju riskerna för kastning etc skyhöga..

Min kompis som är g:a seminveterinär säger att ska man spruta bort ev tvillingfoster måste det ske innan dygn 30 annars tror kroppen att den fortfarande är dräktig eller nåt sådant.. minns inte riktigt :D

*KL*

Tänkte bara berätta att vi var inne igår och vet kunde bara hitta ett foster på UL, så det verkar som det har gått vägen. Får hoppas att det nu verkligen är så (skall som sagt ändå in på 45 dagar men det verkar lovande) och att det dyker upp en liten fölis nästa vår.

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: Packipim
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 439
Senast: NovaW
·
Avel Då är det snart dags för Herning, som visas på clipmyhorse. det blir mycket att titta på :) Wednesday, 08.03.2017 17:00 - Arena M...
Svar
2
· Visningar
841
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka