Ultraljud eller laser???

A

Annas

Vilken behandlingsmetod är bäst för att stimulera underutvecklade ryggmuskler på häst? Jag har själv börjat massera hästens rygg ganska ofta och intensivt med Arnikagel men funderar på att komplettera med någon av ovanstående metoder för att få igång musklerna. (OBS Har en häst som tyvärr har rastypiskt svankig rygg med "hålighet" i muskulaturen under sadeln, problemet är alltså inte ridningsrelaterat.)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ultraljud eller laser???

varierat arbete.

Jag tror inte att intensiv punktmassage hjälper din häst att bygga muskler, det är nog mycket bättre att massera hela kroppen.

Sen så får du tänka på att inte massera för offta, massage är som ett träningspass för musklerna och om du masserar varje dag så blir hästen öm i musklerna istället, så varanan var tredje dag är den tajtaste intervallen man bör ha vid massage.

Ta bort det som hindrar din häst att sätta muskler. Håligheter bakom skulderbladet är tyvärr väldigt ofta sadelrelaterat.
mvh
Lejonelle

Eller selrelaterat. :(

Fast i de fallen beror det ofta inte på fel form på däckeln utan "bara" att man selat för långt fram och låst musklerna.
Tyvärr har jag lärt mig det den praktiska vägen...

/// ghost

har själv använt ultraljud på min höst för att stimmulera musklerna.. fungerar bra enligt mig

Liknande trådar

J
Hästvård Hej, har en 9 årigt fullblod. när hon kom till mig var hon nästan helt omusklad och de muskler hon ändå hade var väldigt spända, hon...
Svar
7
· Visningar
1 034
Senast: Breccia_
·
E
Islandshäst Hallå! (: Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag...
Svar
19
· Visningar
2 254
Senast: Naggur
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 065
M
Träning Jag har lite samma problem med min (som trådskaparen i tråden"snart ger jag upp" har), min häst har ändå varit jättetrygg och duktig att...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: supergladis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka